Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
UusVanhaSaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Helmi 02, 2020 23:16
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja UusVanhaSaabisti »

Moro,

Mikä avuksi kun auto piiputtaa vikakoodilla 278, sylinteri 6:sta. Öljyä saattaa olla aavistus liikaa, voiko tuo johtua siitä?

Auto on SAAB OG 9-5 Sedan (YS3E) 2.0 Turbo (Bio Poweriksi muunnettu Vaasassa vn-dynolla).
SAAB OG 9-5 Sedan (YS3E) 2.0 Turbo Bio Power (150 HV, vm 1999) - 7.2.2020 ostettu, 8.6. muunnettu Bio Power autoksi

https://lja.fi/ ja https://paxsudos.fi/
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Termostaatin vika tai moottorin lämpötila-anturin vika.

Nousevatko moottorin lämmöt normaalisti? Yleisempi vika on vuotava termostaatti, eikä moottori lämpene tai saavuta käyntilämpötilaansa normaalisti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
UusVanhaSaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Helmi 02, 2020 23:16
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja UusVanhaSaabisti »

Pakari kirjoitti:
La Joulu 19, 2020 14:45
Termostaatin vika tai moottorin lämpötila-anturin vika.

Nousevatko moottorin lämmöt normaalisti? Yleisempi vika on vuotava termostaatti, eikä moottori lämpene tai saavuta käyntilämpötilaansa normaalisti.
Hmm, vaikuttas lämmöt nousevan normaalisti, tosin hyvin hitaasti, eli oisko anturi vika?

Paljonhan uus termostaatti + anturi asennuksineen kustantaisi, hmmm.
SAAB OG 9-5 Sedan (YS3E) 2.0 Turbo Bio Power (150 HV, vm 1999) - 7.2.2020 ostettu, 8.6. muunnettu Bio Power autoksi

https://lja.fi/ ja https://paxsudos.fi/
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Sylinteri kutosta hi hihihi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
UusVanhaSaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Helmi 02, 2020 23:16
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja UusVanhaSaabisti »

UusVanhaSaabisti kirjoitti:
La Joulu 19, 2020 15:10
Pakari kirjoitti:
La Joulu 19, 2020 14:45
Termostaatin vika tai moottorin lämpötila-anturin vika.

Nousevatko moottorin lämmöt normaalisti? Yleisempi vika on vuotava termostaatti, eikä moottori lämpene tai saavuta käyntilämpötilaansa normaalisti.
Hmm, vaikuttas lämmöt nousevan normaalisti, tosin hyvin hitaasti, eli oisko anturi vika?

Paljonhan uus termostaatti + anturi asennuksineen kustantaisi, hmmm.
Noi molemmat jos vaihtasi varmuuden vuoksi. Hommailis osat ja veis Nikuselle asennukseen.
SAAB OG 9-5 Sedan (YS3E) 2.0 Turbo Bio Power (150 HV, vm 1999) - 7.2.2020 ostettu, 8.6. muunnettu Bio Power autoksi

https://lja.fi/ ja https://paxsudos.fi/
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli lämmöt nousevat liian hitaasti moottorinohjauksen mielestä. Tästä syystä vikakoodi tulee, eli vaihda termostaatti. Lämpötila-anturissa ei tällä tietoa ole mitään vikaa.

Uusi termostaatti on n. 15-30e ostopaikasta riippuen. Vaihtoon menee 30-60min. Kannattaa vaihtaa jäähdytysnesteet samalla, jos ei ole tietoa tai merkintää niiden vaihdosta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
UusVanhaSaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Helmi 02, 2020 23:16
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja UusVanhaSaabisti »

Pakari kirjoitti:
La Joulu 19, 2020 15:34
Eli lämmöt nousevat liian hitaasti moottorinohjauksen mielestä. Tästä syystä vikakoodi tulee, eli vaihda termostaatti. Lämpötila-anturissa ei tällä tietoa ole mitään vikaa.

Uusi termostaatti on n. 15-30e ostopaikasta riippuen. Vaihtoon menee 30-60min. Kannattaa vaihtaa jäähdytysnesteet samalla, jos ei ole tietoa tai merkintää niiden vaihdosta.
Kiitoksia tiedosta! Osaiskos termostaatin osanumeroa kukaa sanoa, nii osaan arpoo oikean ja tilata? Nikuselle menisin vaihattaan.
SAAB OG 9-5 Sedan (YS3E) 2.0 Turbo Bio Power (150 HV, vm 1999) - 7.2.2020 ostettu, 8.6. muunnettu Bio Power autoksi

https://lja.fi/ ja https://paxsudos.fi/
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja karihai »

Alkuperäisosan varaosanumero on 30577561. Kannattaa hakea merkkiliikkeestä alkuperäinen, tarviketermareista on huonoja kokemuksia.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onks joku löytäny toimivan orkkistermarin? Itellä oli taannoin 3 kpl joista yksikään ei toiminu kunnolla tai oikein. Lämpötila sahasi ajossa 78-92c välillä kokoajan, ei hetkeäkään ollu tasaisena. Kestoikä vaihteli 6-9kk:n väliltä noilla kolmella itellä olleella orkkistermarilla, ja tuon ajan jälkeen lämpötila jäi 65-75c välimaastoon.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja JKen »

Orggis termarin vaihdolla kannattaa aloittaa, tosin itsellä kokemusta vain 1.9 TiD koneesta, siinä auto kertoi ongelmasta tiputtamalla lämpö- ja polttoainemittarin alas vähäksi aikaa. Pystyyköhän termarin asentamaan väärin? Ja Limingantullin Nikunen on hyvä paikka, entinen vakiomesta.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja karihai »

Minulla ei ole ollut viimeksi kuluneiden kolmenkymmenen vuoden aikana ongelmia orggistermareiden kanssa. :)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pakari kirjoitti:
La Joulu 19, 2020 19:02
Onks joku löytäny toimivan orkkistermarin? Itellä oli taannoin 3 kpl joista yksikään ei toiminu kunnolla tai oikein. Lämpötila sahasi ajossa 78-92c välillä kokoajan, ei hetkeäkään ollu tasaisena. Kestoikä vaihteli 6-9kk:n väliltä noilla kolmella itellä olleella orkkistermarilla, ja tuon ajan jälkeen lämpötila jäi 65-75c välimaastoon.
Ei ole löytynyt. Alkup motorad tosiaan venkslaa lämpöjä eestaas jatkuvasti ja kunnon pakkasilla lämmöt tuppasivat jäämään 80c tuntumaan termarin auettua. Vaihdoin wahleriin, tämä aukeaa ehjänä 92-96c ja lämmöt asettuu 85 tuntumaan ja nousevat siitä 88 asteeseen. Wahlerin kesto alkuperäisen tapaan pari vuotta 20-30tkm.

En ymmärrä miten voi olla Ruotsissa tehty auto pohjoismaiseen talveen jossa ei ole kunnollista termaria saatavilla. Semmosen kun saisi jostain joka oikeasti pitäisi kelissä kun kelissä lämmöt siellä 90c kohdalla tai ylempänä. Ylipäänsä t7 lämpiäminenkin kestää järkyttävän kauan termarin aukeaamiseen saakka (liekö termarissa oleva pieni reikä/nippa joka laskee vettä läpi hidastaa tätä?), mun työmatka on 14km ja monesti termari aukeaa vasta vähän ennen määränpäätä nollakelilläkin, toisaalta kovemmalla pakkasella tuntuu menevän ihan yhtä kauan. Normaaleilla autoilla tämä tapahtuu alta 10km kovemmassakin kelissä.

Taas saa joulun kunniaksi vaihtaa termarin elikkä onko 3 vai 4 menossa 5v sisään, taidan hitsata ton pienen läpireijän kiinni tosta jos se nopeuttaisi lämpeämistä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Bapsu kirjoitti:
La Joulu 19, 2020 21:07
En ymmärrä miten voi olla Ruotsissa tehty auto pohjoismaiseen talveen jossa ei ole kunnollista termaria saatavilla. Semmosen kun saisi jostain joka oikeasti pitäisi kelissä kun kelissä lämmöt siellä 90c kohdalla tai ylempänä.
Eikös se ohjeistus jo kerro, että max. 88 ast. termarin saa laittaa?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Moottori vika 278 check engine valo jatkuva.

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

baasenar kirjoitti:
Su Joulu 20, 2020 11:05
Bapsu kirjoitti:
La Joulu 19, 2020 21:07
En ymmärrä miten voi olla Ruotsissa tehty auto pohjoismaiseen talveen jossa ei ole kunnollista termaria saatavilla. Semmosen kun saisi jostain joka oikeasti pitäisi kelissä kun kelissä lämmöt siellä 90c kohdalla tai ylempänä.
Eikös se ohjeistus jo kerro, että max. 88 ast. termarin saa laittaa?
En minä tiedä, kaupasta saa 92 mutta yhtälailla sillä pysyy lämmöt 88 tai alempana talvikeleillä. 88 jaksaa yleensä pysyä vuoden tai kaksi uudella termarilla sitten alkaa taantuma.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin