venttiilin nostin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

tuhi11 kirjoitti:
Su Joulu 20, 2020 18:22
ja lämpimänä alkaa heinäsirkat sirkuttaan koneesa :wink: tyhjäkäynnillä
Ei nostimista heinäsirkkojen ääntä kyllä saa. Apulaitehihna tai rullat vois selliasta aiheuttaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Muistelisin että kun uudet nostimet laitetaan, niin ne kuuluisi upottaa öljyyn jotta täyttyvät valmiiksi öljystä ja ilma pääsee pois. Nostimen ollessa tyhjänä sen kuuluu painua käsivoimin, kuten tässä ketjussa on jo kerrottukin. Silloin kun nostin on täynnä öljyä, niin sen ei kuulu painua käsivoimin. Eli tämän perusteella nostin toimii oikein, koska se ei painu jos se on täynnä öljyä. Eikä takominen muutenkaan ole oikea keino. Joskus niitä on ruuvipenkissä puristelu tyhjiksi tasaisella puristavalla voimalla...
Joskus kuivuneilla nostimilla olevan kannen laitoin Saabbiin kiinni niin kyllähän se melkoista naputusta oli ensimmäiset 5-10minuuttia kun oli ilmaa nostimissa. Tais siihenkin joku ohje olla että pyörittää jollain 1500-2000rpm tjs. jos nostimet kuivat. Tonnarin nostimethan purkautuu ja voi putsata. Onko femmassa samat?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

On samalla lailla toimivat. Joko leveämmällä tai kapeammalla laahainpinnalla olevat. Laahainpinta siis venttiilien puolella. Vanhoistakin saa hyvät jos reunoissa ei ole kulumajälkiä. Avaa nostajan vetämällä laahainpinnan reunoista niin että pohja irtoaa, putsaa vanhoista öljyistä, venyttää hiukan sisällä olevaa jousta ja sitten kasaan. Sitten kippoon missä tuoretta öljyä ja painelee laahainpinnan pohjaa niin että imasee öljyä sisään. Pohja liikkuu kevyesti mikäli nostaja kunnossa. Tämän jälkeen jättää vielä yöksi upoksiin. Näin ei ole kansirempan jälkeen naputtanut juurikaan ensikäynnistyksellä ja on uudet öljyt myös nostajien sisällä.

Kuva
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Täällä alkoi Saabin nostimet kalkattaa rajusti toissapäivänä. Korvakuulolla tulee siis venttiilikopasta, mutta kuuluu myös öljypohjan puolelta. Kalkatus alkoi kesken maantie ajon. Tyhjäkäynnillä käy tosi nätistä, ei mitään sivuääniä. Tasaiseen kun lähtee kaasua nostaa, niin kalkatus alkaa siinä 1500 rpm yläpuolella ja kovenee vaan kaasua lisättäessä. Kaasun kun löysää, niin kalkatus loppuu heti vaikka kierroksia olisi se 3000.
Juuri tein moottorin sisäpesun stp:n aineilla. 2x 4,5 dl pulloa kippasin koneeseen. Ei mitään vaikutusta. Edelliset öljyt oli vain 2tkm ajettu. Vaihtoväli ollut minulla aina 10tkm viimeiset 200tkm. Mittarissa nyt rapiat 360tkm. Passaako oireet nostimiin ettei alakerran laakereista vaan olis kyse?
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Laakerit entiset
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tolleen kalkatti aikoinaan minunkin femman kone.. Runkolaakerit paskana.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
JoKa00
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 18:09

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja JoKa00 »

Samalla tavalla oireili vuosi sitten osiksi mennyt aero ja viaksi todettiin runkolaakerit jotka oli pyörähtäny.
9-5 Aero Sedan -01 (-04/05 facelift ja 5v automaatti swappi)
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
9-3 Aero SS -05
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kannattaa ainakin ensin tutkia mitä öljypohja irrottamalla alakerrasta löytyy. Samankuuloisten (riippuen :roll: siitä minkä kokee rajuksi kalkatukseksi) oireiden seurauksena olen kerran vaihtanut kk-laakerit. Ei ollut paha homma ja tulihan samalla öljypohja ja sihti putsattua.
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Jep, nostimet tutkittu ja kaikki oli ehyet. Alakerran laakeritkin hommattu, että moottoriremppahan tästä tuli :( . Öljypohjaa en oo vielä ehtinyt tiputtamaan alas.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja suapas »

Olsit ensin tutkinu.. Huono tuuri jos on,niin laksut on pyörähtäny pukissaan ja silloin saattaa olla kampura sökö.. Toivotaan ettei näin ole. Mulla oli ja uudey laksut kesti n. 8tkm ja taas paloi öpvalo. Mutta otin tietoisen riskin ihan testimielessä..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: venttiilin nostin

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

suapas kirjoitti:
Pe Loka 08, 2021 18:06
Olsit ensin tutkinu.. Huono tuuri jos on,niin laksut on pyörähtäny pukissaan ja silloin saattaa olla kampura sökö.. Toivotaan ettei näin ole. Mulla oli ja uudey laksut kesti n. 8tkm ja taas paloi öpvalo. Mutta otin tietoisen riskin ihan testimielessä..
Öljyvalo ei oo mulla palanut missään vaiheessa. Ja nostimia en siis ole ostanut, että laakerit lähti tilaukseen, kun varmistu, että nostimissa ei vikaa. Eiköhän se laakeriremontilla tule kuntoon, kun ei ole tainnut ihan pahasti ehtiä käymään, kun kerran öljyvalo ei ole palanut.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Vastaa Viestiin