9-5 2.3t 2007

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pekkas-1
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 20:22

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Kiitos teille kaikille miljuunasti. Ei kun hommiin sitten vaan.
pekkas-1
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 20:22

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Koitin hiukan kattoa noita kampiakselin stefan varaosanumeroita motonet ja sitten katoin vielä autodoc:sta
Löysin motonetista nämä:
Kampiakselintiiviste 27-1719 8,90€
Öljypumpuntiiviste 27-9630 5,90€

Ilmeisesti nämä sopii mun autoon?

Autodocista tämä O-rengas olisi siis sopiva
9130600. 2,83€
Mutta akselitiiviste piti vissiin olla punainen tai oranssin värinen jos on hyvänlaatuinen mut noi näyttää mustilta mitä piti vissiin välttää jos ymmärsin oikein?
Mikä teidän mielestänne olisi autodocista sopiva akselitiivisteeksi mun autoon?
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja suapas »

Esim. https://www.autodoc.fi/elring/204852 Myös Reinz,Corteco,Payen on laatumerkkejä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kuten suapas totesi, stefaksi ehdottomasti laadukas merkkituote.
Omakohtainen kokemus tarvikestefasta on sellainen, että falskasi enemmän uutena, kuin se vaihdettu kulunut originaali :lol:

Tarkista myös se hihnapyörän koneistettu ulkopinta, mitä vasten stefa tiivistyy. Siinä on mahdollisesti kulumaa, eikä uusikaan stefa paikkaa sitä vuotoa kovin pitkään.

PS. Jos saksan Amazonista tapaat tilailla tavaraa, niin ilmaisten postikulujen ehtojen täyttämiseksi sieltä löytyy ainakin Cortecoa ja Meyleä muutamalla eurolla, kun viimeksi pengoin 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
pekkas-1
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 20:22

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Tuosta motonetin kampiakselintiivisteestäkään ei näin sivujen kautta tiedä minkä merkkinen ja väriäkään ei näe onko musta vai mikä että onko hyvä?
Autodocista näkee et minkä merkkinen tiiviste on. Eli voisko tuosta sitten päätellä että varminta olis hankkia jostain muualta kun tietää minkä merkkinen tiiviste on?
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja ippe »

Motonetistä taisi tulla Cortecon stefa, hain n. kuukausi takaperin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

pekkas-1 kirjoitti:
Ma Tammi 11, 2021 11:50
Tuosta motonetin kampiakselintiivisteestäkään ei näin sivujen kautta tiedä minkä merkkinen ja väriäkään ei näe onko musta vai mikä että onko hyvä?
Autodocista näkee et minkä merkkinen tiiviste on. Eli voisko tuosta sitten päätellä että varminta olis hankkia jostain muualta kun tietää minkä merkkinen tiiviste on?
Just niinku viimesivulla neuvoin, niin Cortecon laatustefa kyseessä.
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
pekkas-1
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 20:22

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Lueskelin foorumilta hiukan tuosta kampiakselin pultin irroituksesta, mutta en saanu ihan tolkkua et millä se nyt on sitten porukalla lähteny auki. Käytössä isokompura ja pulttipyssy ja wd40 laitoin hyvän määrän mut ei painepyssyllä auki edes lupaa. Huomasin et joku olis tehny jonkun lukituksen ettei käsin vääntäessä pääse pyörimään, mut onko joku kätevä lukitustyökalu mahdollista tehdä ja sitten lähteä jollain jatkovarrella tuskissaan vääntämään. Normi auki pyörimis suunta tuossa vissiin siis on?
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

18V makitan pulttipyssyllä lähti vaivatta, kun laittoi ns täysille. Pienillä sähkömalleilla ei välttämättä aukea varsinkaan jos tiukat lukitteet kierteillä. Vauhtipyörän suojapelti pois ja hampaista lohkoa vasten "lukkoon" jos jatkovarrella auki. Siihen muistaakseni se lukitustyökalukin tulee kiinni jompaan kumpaan reunaan. Normi kierteellä.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

pekkas-1 kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 17:39
Lueskelin foorumilta hiukan tuosta kampiakselin pultin irroituksesta, mutta en saanu ihan tolkkua et millä se nyt on sitten porukalla lähteny auki. Käytössä isokompura ja pulttipyssy ja wd40 laitoin hyvän määrän mut ei painepyssyllä auki edes lupaa. Huomasin et joku olis tehny jonkun lukituksen ettei käsin vääntäessä pääse pyörimään, mut onko joku kätevä lukitustyökalu mahdollista tehdä ja sitten lähteä jollain jatkovarrella tuskissaan vääntämään. Normi auki pyörimis suunta tuossa vissiin siis on?
Kyllä siinä on normaalit kierteet, aukeaa siis vastapäivään kiertäen - tarpeeksi forcea pulttariin ja rohkeaa liipaisimen painantaa, niin aukeaa ihan helposti. Tosin noita pulttareitakin on sitten niitä jotka tulee kompurapaketin mukana - joilla "ei tee juurikaan mitään". Sitten on niitä yksittäin myytäviä kaksoisiskeviä tms. joissa hinta EI ole pari kymppia ja joilla jo sitten tekee hommat ok. Äläkä käytä pulttien irroitukseen mitään WD40 litkua - vaan haet esmes MoS2 pohjaisen ihan oikean irroitusöljyn - yleensä kait toi kampuran pultti ei ole niin ruosteessa että siihen edes tartteis irroitusöljyä.

Ja sit - kunnon pulttari tarttee kunnon, eli tarpeeksi lyhyen ja/tai paksun, syöttöletkun - jos letku ahdistaa, niin pultit ei aukea. Esmes niillä halpis spiraaliletkuilla on ihan turha yrittää...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja Termos »

Itse avasin pultin ekalla kerralla kiinnihitsatulla räikkäavaimella, jonka varteen napautin muutaman kerran terävästi vasaralla.
Ei se lujassa ollut, mutta avaaminen vaatii muutaman terävän täräyksen, ettei voima huku kampiakselin pyörittämiseen. Tai esmes löysävartisen rengasavaimen vääntiön takomiseen :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
pekkas-1
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 20:22

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

Mikki2 kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 22:09
18V makitan pulttipyssyllä lähti vaivatta, kun laittoi ns täysille. Pienillä sähkömalleilla ei välttämättä aukea varsinkaan jos tiukat lukitteet kierteillä. Vauhtipyörän suojapelti pois ja hampaista lohkoa vasten "lukkoon" jos jatkovarrella auki. Siihen muistaakseni se lukitustyökalukin tulee kiinni jompaan kumpaan reunaan. Normi kierteellä.
Vauhtipyörän suojapelti pois ja hampaista lohkoa vasten lukkoon. Missäs kohtaa tuollainen löytyy? Nimimerkillä ei koskaan tuollaista ennen tehnyt?
Jos joku on tilannut kyseisen lukitustyökalun niin mistä ja onkohan arvokaskin?
pekkas-1
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 20:22

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 »

SuoTimo kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 23:38
pekkas-1 kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 17:39
Lueskelin foorumilta hiukan tuosta kampiakselin pultin irroituksesta, mutta en saanu ihan tolkkua et millä se nyt on sitten porukalla lähteny auki. Käytössä isokompura ja pulttipyssy ja wd40 laitoin hyvän määrän mut ei painepyssyllä auki edes lupaa. Huomasin et joku olis tehny jonkun lukituksen ettei käsin vääntäessä pääse pyörimään, mut onko joku kätevä lukitustyökalu mahdollista tehdä ja sitten lähteä jollain jatkovarrella tuskissaan vääntämään. Normi auki pyörimis suunta tuossa vissiin siis on?
Kyllä siinä on normaalit kierteet, aukeaa siis vastapäivään kiertäen - tarpeeksi forcea pulttariin ja rohkeaa liipaisimen painantaa, niin aukeaa ihan helposti. Tosin noita pulttareitakin on sitten niitä jotka tulee kompurapaketin mukana - joilla "ei tee juurikaan mitään". Sitten on niitä yksittäin myytäviä kaksoisiskeviä tms. joissa hinta EI ole pari kymppia ja joilla jo sitten tekee hommat ok. Äläkä käytä pulttien irroitukseen mitään WD40 litkua - vaan haet esmes MoS2 pohjaisen ihan oikean irroitusöljyn - yleensä kait toi kampuran pultti ei ole niin ruosteessa että siihen edes tartteis irroitusöljyä.

Ja sit - kunnon pulttari tarttee kunnon, eli tarpeeksi lyhyen ja/tai paksun, syöttöletkun - jos letku ahdistaa, niin pultit ei aukea. Esmes niillä halpis spiraaliletkuilla on ihan turha yrittää...
Kattelin että motonetissa ainakin oli mos2 irroitusöljyä 7,99€ onko sitten tosiaan niin paljon parempaa kuin wd40?
Sitten millainen painepyssy olisi sitten sellainen millä tekisi jotain esim tässä hommassa?
Spiraaliletkua mulla ei ole vaan ihan tuollainen paksu paineletku, sisähalkaisijaa en nyt muista ulkoa.
Kompressorina mulla on tällainen.
Herkules Compressor Pro-Line N 59/270 CT5,5
Painepyssynä tällainen vanha biltemarimpula, joka voi olla tässä kohtaa se heikoin lenkki että mutu ei aukea.
https://www.biltema.fi/tyokalut/paineil ... 2000028444

Mutta olisko ehdotuksia millainen painepyssy esim. motonetista kävisi tähän avaustarkoitukseen ja toki vähän sitten muuhunkin. Kunhan hinta ei nyt taivaisiin nousis.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja ippe »

Omien kokemusteni mukaan halvemmatkin paineilmakäyttöiset mutterimopot saavat uutta puhtia kun niihin laittaa hieman öljyä ja käyttää mahdollisimman lyhyitä ja riittävän isoja letkuja. Toki paremmat työkalut tuottavat saman avauskyvyn pienemmällä paineella ja ilmankulutuksella.

Ihan ensimmäisenä kannattaa katsoa ettei ota ilmaa regulaattorin läpi, sillä sekin yleensä vie hieman tehoa pulttipyssystä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-5 2.3t 2007

Viesti Kirjoittaja HEV »

Bilteman 230V pulttipyssyllä lähtee (hinta alle 50€)
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin