9-5 sammuu lämpimänä/ vikakoodinlukija

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Antti S
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 07, 2021 20:07

9-5 sammuu lämpimänä/ vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Auto on Saab 9-5 2.3t autom. vm. 98.

Kun kone on lämmin ja kierrokset tyhjäkäynnin tuntumassa, kone sammuu eikä tämän jälkeen enää käynnisty, vaikka kuinka yrittäisi. Kun kone on tuntien päästä kunnolla jäähtynyt, käynnistyy normaalisti. Ajossa (kun kierrokset yli 1000 rpm) ei mitään nykimistä eikä muutakaan vikaa.

Alun alkaen ongelma ilmeni tyhjäkäynnillä vain P-vaihteella. Kun käynnisti vaikkapa kaupan pihassa lämpimän auton, piti antaa startatessa hieman kaasua ja vaihtaa sitten D:lle, jotta kone ei olisi sammunut. Jos sammui, lähti kyllä käyntiin.

Nyt kuitenkin ongelma on pahentunut niin, että kone sammuu myös D:llä esim. liikennevaloissa eikä enää lämpimänä käynnisty. Tämän takia Saab on jättänyt nyt useamman kerran tiellekin, eikä sillä juuri uskalla mihinkään enää lähteä. Ensimmäisen kerran pahentunut ongelma ilmeni 19 kesällä, jonka jälkeen korjaamolla vaihdettiin joku haperoitunut alipaineletku. No, toimi kuukauden, jätti tielle taas ja hinauksella korjaamoon. Mitään vikaa eivät korjaamolla löytäneet.

Voiko vika olla esim. kampiakselin asentoanturi? Tätä itse epäilin aikanaan foorumia lukiessani, mutta korjaamolla puolitoista vuotta sitten väitettiin, että ei ole se. (En enää muista, miten tätä siellä perusteltiin.)

Mikään vikavalo ei pala. Asiaa on koitettu vuosin varrella selvittää useammallakin korjaamolla (silloin kun vika ilmeni ainoastaan P:llä ja auton sai kuitenkin uudestaan käyntiin), mutta mitään syytä ei ole löytynyt. Akun irrotus navoistaan on saattanut tuolloin aikanaan auttaa joksikin aikaa, kunnes ongelma on tullut aina takaisin. Tänään viimeksi ajoin kuukauden tauon jälkeen n. 26 km lenkin ilman ongelmia (ei liikennevaloja eikä kovin paljon pysähdyksiä) ja kun ajoin parkkiin kotitien varteen, Saab sammui tyhjäkäynnillä eikä enää käynnistynyt…

Tähän liittyen olisiko kenelläkään tulla lukemaan vikakoodit Kouvolasta esim. ensiviikolla tai tuonnempana (luonnollisesti maksua vastaan)? Voisin tietysti ajaakin jonkun luo Kouvolan alueella asuvalle, mutta eri asia sitten on, pääseekö Saabilla enää ko. vian takia takaisin vai pitääkö soittaa taas Ifiin…
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 sammuu lämpimänä/ vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ilman lukijaakin näkee onko kierroslukumittarissa eloa silloin kun sahaat sitä ja auto ei käynnisty. Jossei ole niin se kampuran tunnistin vaihtoon.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-5 sammuu lämpimänä/ vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihmeen kauan ihmiset ajaa rikkinäisellä autolla 1,5v
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: 9-5 sammuu lämpimänä/ vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Joku fiksu foorumilainen oikean laitteiston kanssa osaa sanoa vian paikanpäällä ihan varmasti nopeasti.

Syitähän voi olla vaikka kuinka monta, vaikka kaasuläppäkotelo, tyhjäkäynnin säätö softapuolelta yms. Imuvuoto, viallinen anturi jne.

Sijoita saabiin ja vaihda se kampiakselin asentoanturi niin saat mielenrauhan sen osalta tai tee pikafix ja kiristä kaasuvaijeria sen verran läpän päästä että se pitää pintakaasua koko ajan yllä jos se sillä kerran pysyy käynnissä :lol:
-Hese-
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 sammuu lämpimänä/ vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Automaatin ollessa kyseessä niin eikös yksi syyllinen ole automaattilaatikon asentotunnistin? Omassa tekee samaa vain talviaikaan, lähtee kyllä käyntii aina mutta lämpimänä täytyy antaa pientä pintakaasua ettei sammu P tai N asennoissa. Edellinen omistaja on vaihtanut KAA eli ei ole se ainakaan syyllinen.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Antti S
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 07, 2021 20:07

Re: 9-5 sammuu lämpimänä/ vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Meninpä Bapsun vinkin johdosta kokeilemaan testatakseni, onko kierroslukumittarissa eloa silloin, kun sitä koittaa lämpimänä käynnistää. Mutta tällä kertaa Saab ei "suostunut" sammumaan ollenkaan lämpimänä. Ajelin reilu 20 km ja saavuttuani kotitien varteen pidin sitä tyhjäkäynnillä pitkään vaihdellen N:lle, R:lle ja D:lle. Sammutin myös koneen pari kertaa ja normaalisti lähti lämpimänä käyntiin.

Muistikuvani mukaan silloin, kun ongelma ilmenee, kierroslukumittarissa ei olisi ollut eloa, vaan startti ainoastaan pyörii ja mitään ei tapahdu. Tätä en kyllä satavarmasti osaa sanoa. Täytyypä jatkaa tutkimuksia. Mikään kiireellinen asia tämä ei ole, kun ei autoa varsinaisesti tarvitse arjessa, mutta pikku hiljaa ongelma alkaa kyrsimään.

Syyhän voi olla myös joku noista YlimysN:n mainitsemista. Aiemmat oireet olisi voineet myös viitata Hesen mainitsemaan automaattilaatikon asentotunnistimeen. Minulla ongelma kylläkin ilmenee myös kesällä. Nyt kun oli vähän enemmän pakkasta, niin mitään vikaa taas ei ilmennyt... :)

Kiitos kaikille vastauksista!
Vastaa Viestiin