Moro. Nyt tuli ensimmäisen postauksen aika kun olisi vähän kysyttävää suapista. Auto 9-5 -2006 2.0t Stage 3 ohjelmalla.
Tuossa alku talvesta ilmeni semmoinen vika, että käynnistämisen jälkeen kun laittoi R/D silmään niin auto alkoi "röhisemään" ja kierrokset heittelemään. Hetki myöhemmin syttyi moottorin vikavalo ilman muita oireita kun tämä röhinä. Akunkenkää käyttämällä irti vikavalo lähti viikoksi pois ja sitten taas syttyi uudestaan.
Sain työkaverilta jonkun Quicklynksin OBD lukijan lainaan ja silloin antoi vikakoodiksi P1181. Imuvuotoja kokeilin etsiä starttisprayn kanssa ja ei löytynyt, mutta alipaineletkut on kyllä tosi hapertuneet. Viime viikolla kävi semmonen tapaus, että käynnistämisen jälkeen alkoi tämä röhinä heti jo P silmässä ja auto tukehtui(?) siihen paikkaan eikä lähtenyt enää käyntiin bensankäryn kera. Kävin sitten hakemassa motonetistä tuohon konehuoneeseen tulevan lambdan https://m.motonet.fi/fi/tuote/283892?aj ... malli=2001
Vaihdon jälkeen auto lähti käyntiin röhinän, savun ja hajujen kanssa. SID näytössä lambda-arvo on tyhjäkäynnillä kokoajan -2500, 0 tai 2500. Ajossa heitteli siinä -1000 - 1000. Testilenkillä välillä ei vastannut kaasuun aivan kun esp olisi päällä ja kun tulin takaisin pihaan niin ei tainnut käydä kaikilla pytyillä. Kävin myös lenkin kun ilmamassamittarin johto oli irti. Muuten vaikutti paremmalta mutta auto sammui vähän reippaammin kaasuttaessa eikä meinannut lähtä aluksi käyntiin. Tämän koko episodin aikana tuli vikakoodit P1135, P0137, P1110 ja P0300.
Mitä seuraavaksi? Se toinen lambda? Bypassi? Ilmamassamittari? Alipaineletkut uusiksi? Vai kaikki nämä?
PS Lambda-arvo nousee kun jarrua pumppaa, mutta jarrua ei ole kyllä ikinä ollut raskasta painaa niin jarrutehostin kai pitäisi olla ok...
9-5 käyntihäiriö ja vikakoodit
Re: 9-5 käyntihäiriö ja vikakoodit
Ootko sattunu seuraamaan ilmamassalukemia tyhjäkäynnillä ja ajossa? mReq ja mAir
EDIT: nii ja ad85?
EDIT: nii ja ad85?
Re: 9-5 käyntihäiriö ja vikakoodit
mReq ja mAir pysyy samoissa lukemissa, ad85 oli nyt 0 ja uskaltaisin sanoa, että se on ennen aina ollu 850. Amul oli myös 0 ja viimeksi ajossa se taisi olla 165.
Re: 9-5 käyntihäiriö ja vikakoodit
En muuten osaa sanoa varmaksi mitään, mutta itellä kävi hyvin samalla tavalla kun ahtoputki oli pullahtanut irti kesken ajon. Erona just että mAir oli jatkuvasti isompi kuin mReq, mutta muuten kuulostaa tutulta
-
- "Aero"
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 9-5 käyntihäiriö ja vikakoodit
Edellisessä 9-5:ssa oli minulla sellainen oire, että liikennevaloissa kun pysähtyi jarrulle, niin se alkoi korahdella. Tuntui sammuvan ja sitten ryntäytti konetta. Rauhoittui kun vaihtoi vapaalle. Syyksi paljastui kaasuläppäkoneisto.