Mystinen käynnistys
Mystinen käynnistys
Terve!
Olisko raadilla apuja antaa, iteltä loppuu melkeen nystyrät kesken tän femman kanssa. Koneena siis B235e ja vuosikertaa -99.
Huonosti pakkasella nyt käynnistyy eikä aina sitäkään. Kun sattuukin käynnistymään käy auto kolmella pytyllä ja pysyykin hieman kaasulla avittamalla hengissä, monesti väkisin sammuukin eikä lähde enää käymään. Hetken lämmettyään alkaa neljällä taas normaalisti käymään, kuitenkin hetken aikaa pitäen kierrokset yli 2k josta sitten kunnolla lämmettyään tasaantuu. Kolmella käydessä tuottaa jäätävän savupilven, joka haisee vahvasti bensalle, muutenkin vanha bensanhaju kabiinissa. Nyt uutena lisänä alkoi putkessa paukuttamaan antaessa kaasua ja käydessä kaikilla neljällä. Myöskin ykköspytystä väkisin tuppaa rikkomaan tulpan (valkoisessa varren eristeessä halkeama), vaikka tulppana onkin NGK BCPR7ES-11, eli ainoa oikea. Muutaman kerran myös kolmospytyn tulpalle saman tehnyt. Monesti myös ei tahdo ollenkaa käynnistyä antaen vain pieniä tyhjiä lupauksia. Tämä siis ilmenee vain PAKKASELLA ja se tekeekin tästä ihmeellistä. Kuumana tai lämpimästä tallista lähtee normaalisti käymään ja muutenkin toimii normaalisti. Muutama vuosi takaperin teki tämän muutaman kerran, jolloin tulppien vaihto korjasi asian, mutta eipä tälläkertaa.
Puristuspaineet on ok, mitattu täysin kylmällä moottorilla ja kuumalla. Nesteet ei sekoitu keskenään, eikä tuota turhaa painetta jäähyjärjestelmään.
Kokeiltu jo kaikenlaista:
-Ehjä käytetty DI kasetti
-Uudet tulpat
-Imm
-Kampuran asentoanturi
-Suuttimet pesty, tiivistetty ja koekäytetty finjectorilla
-Imusarja, huohottimet ja kaasuläppä putsattu ja tiivisteet uusittu
-Evap poistettu
-Bensansuodatin vaihdettu
-Bensapaineensäädin vaihdettu
-Jakoketjukin tuli vaihdettua tässä samalla
-Lambda vaihdettu
-Alipaineletkut myös uusittu äskettäin, mukaanlukien venttiilikopan huohotuksen takaiskuvena
Softana saabcomin stage 1, ajettu sisään noin nelisen vuotta sitten. Polttoaineena bensa vaikka viinasofta löytyykin. Ja vikakoodeja ei sytytä. Jos jollakin olisi vinkkejä heittää niin arvostaisin suuresti, itselle ei mahdu kaaliin
Olisko raadilla apuja antaa, iteltä loppuu melkeen nystyrät kesken tän femman kanssa. Koneena siis B235e ja vuosikertaa -99.
Huonosti pakkasella nyt käynnistyy eikä aina sitäkään. Kun sattuukin käynnistymään käy auto kolmella pytyllä ja pysyykin hieman kaasulla avittamalla hengissä, monesti väkisin sammuukin eikä lähde enää käymään. Hetken lämmettyään alkaa neljällä taas normaalisti käymään, kuitenkin hetken aikaa pitäen kierrokset yli 2k josta sitten kunnolla lämmettyään tasaantuu. Kolmella käydessä tuottaa jäätävän savupilven, joka haisee vahvasti bensalle, muutenkin vanha bensanhaju kabiinissa. Nyt uutena lisänä alkoi putkessa paukuttamaan antaessa kaasua ja käydessä kaikilla neljällä. Myöskin ykköspytystä väkisin tuppaa rikkomaan tulpan (valkoisessa varren eristeessä halkeama), vaikka tulppana onkin NGK BCPR7ES-11, eli ainoa oikea. Muutaman kerran myös kolmospytyn tulpalle saman tehnyt. Monesti myös ei tahdo ollenkaa käynnistyä antaen vain pieniä tyhjiä lupauksia. Tämä siis ilmenee vain PAKKASELLA ja se tekeekin tästä ihmeellistä. Kuumana tai lämpimästä tallista lähtee normaalisti käymään ja muutenkin toimii normaalisti. Muutama vuosi takaperin teki tämän muutaman kerran, jolloin tulppien vaihto korjasi asian, mutta eipä tälläkertaa.
Puristuspaineet on ok, mitattu täysin kylmällä moottorilla ja kuumalla. Nesteet ei sekoitu keskenään, eikä tuota turhaa painetta jäähyjärjestelmään.
Kokeiltu jo kaikenlaista:
-Ehjä käytetty DI kasetti
-Uudet tulpat
-Imm
-Kampuran asentoanturi
-Suuttimet pesty, tiivistetty ja koekäytetty finjectorilla
-Imusarja, huohottimet ja kaasuläppä putsattu ja tiivisteet uusittu
-Evap poistettu
-Bensansuodatin vaihdettu
-Bensapaineensäädin vaihdettu
-Jakoketjukin tuli vaihdettua tässä samalla
-Lambda vaihdettu
-Alipaineletkut myös uusittu äskettäin, mukaanlukien venttiilikopan huohotuksen takaiskuvena
Softana saabcomin stage 1, ajettu sisään noin nelisen vuotta sitten. Polttoaineena bensa vaikka viinasofta löytyykin. Ja vikakoodeja ei sytytä. Jos jollakin olisi vinkkejä heittää niin arvostaisin suuresti, itselle ei mahdu kaaliin
Viimeksi muokannut Pulu, Ti Helmi 02, 2021 23:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 aero 22t#/7 +quaife
Re: Mystinen käynnistys
Onkohan di-kasetti alkuperäinen Saab? Jos on niin eiköhän syyttävä sormi osoita Saabcom softaan, jossa kylmäläyntirikastykset pielessä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Mystinen käynnistys
On alkuperäinen kassu ja orkkis osia kaikki mitä on tullut kokeiltua.
Hyvä pointti, mutta pieni epäilyksen siemen muhii, sillä kuitenkin 3 talvea hyvin pelannut ja kerran tätä aikaisemmin tehneenä alkoi toimimaan ja toimi koko talven pahimmatkin pakkaset juuri niinkuin kuuluukin. Sama muinakin edellisinä talvina. Ei myöskään oikein selitä tätä tulppien rikkomista. Voisiko rikkinäinen ecu alkaa näin käyttäytymään? Varmaankin tech2 tarvii uuden ecun kokeiluun "naittoa" varten?
Viimeksi muokannut Pulu, Ti Helmi 02, 2021 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 aero 22t#/7 +quaife
Re: Mystinen käynnistys
Eiköhän siellä ole pieleen mennyt adaptio. Mitä tankissa, mitä sanoo AD85 ja Amul?
Jos kovastikin heittää AD85 tankissa olevaan tavaraan verrattuna, niin ekana imuvuodot tarkastukseen. Paras on kun tulppaa kobran päästä molemmat reijät ja päästää painetta järjestelmään, alkaa imuvuodot löytymään.
Ihan mielenkiinnosta, minkä lambdan laitoit? Uusi Bosch jossa liitin mukana? Ilmamassamittari orkkis? On tullut vastaan tarvike IMM joka ei toiminut kunnolla, oli vuoden vanha. Tuo alumiinikotelo oli siinä tosi huonosti viimeistelty, näki silmällä että ei ole ihan pyöreä reikä.
Jos kovastikin heittää AD85 tankissa olevaan tavaraan verrattuna, niin ekana imuvuodot tarkastukseen. Paras on kun tulppaa kobran päästä molemmat reijät ja päästää painetta järjestelmään, alkaa imuvuodot löytymään.
Ihan mielenkiinnosta, minkä lambdan laitoit? Uusi Bosch jossa liitin mukana? Ilmamassamittari orkkis? On tullut vastaan tarvike IMM joka ei toiminut kunnolla, oli vuoden vanha. Tuo alumiinikotelo oli siinä tosi huonosti viimeistelty, näki silmällä että ei ole ihan pyöreä reikä.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Mystinen käynnistys
95 bensaa tankissa. Täytyykin huomenna tarkastella nuo adaptaatiot. Hämää vaan että miksi vain pakkasella tekisi näin? Lämpimänä tosiaan lähtee nätisti käyntiin ja käykin nätisti. Ja miksi ykköspytyn tulppa hajoilee?TTH kirjoitti: ↑Ti Helmi 02, 2021 23:33Eiköhän siellä ole pieleen mennyt adaptio. Mitä tankissa, mitä sanoo AD85 ja Amul?
Jos kovastikin heittää AD85 tankissa olevaan tavaraan verrattuna, niin ekana imuvuodot tarkastukseen. Paras on kun tulppaa kobran päästä molemmat reijät ja päästää painetta järjestelmään, alkaa imuvuodot löytymään.
Ihan mielenkiinnosta, minkä lambdan laitoit? Uusi Bosch jossa liitin mukana? Ilmamassamittari orkkis? On tullut vastaan tarvike IMM joka ei toiminut kunnolla, oli vuoden vanha. Tuo alumiinikotelo oli siinä tosi huonosti viimeistelty, näki silmällä että ei ole ihan pyöreä reikä.
Lambdan otin toisesta täysin toimivasta ogfemmasta, on orkkis bosch, kuin myös immukin on orkkis. Moneen kertaan on imuvuotoja etsitty ja kaikki alipaineletkut takaiskuineen vaihdettu, mutta kaikki on mahdollista. Täytyy huomenna taas palata tutkimaan.
Saab 9-5 aero 22t#/7 +quaife
Re: Mystinen käynnistys
No adaptaatioiden pieleenmeno johtaa aika helposti käynnistysongelmiin kun kylmä kone vaatii aika reippaasti bensaa vs kuuma kone...
Onko imuvuodot etsitty immun kärsään puhkumalla. Ja onko immu oikein päin.
Onko imuvuodot etsitty immun kärsään puhkumalla. Ja onko immu oikein päin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Mystinen käynnistys
Juu sitä tässä vähän ihmettelinkin kun kuitenkin pienestä ulkolämpötilan muutoksesta kiinni. Silti varmasti käynyt paksulla mutta kuitenkin käynnissä pysynyt.
Ad85 näyttikin 850 eli luulee polttoaineen olevan viinaa, vaikkei sitä tässä tankissa ole koskaan ollutkaan, Amul näytti kokoajan 0 kunnes sammui tulppien kastuttua. Mites tästä edetään, softa uusiksi? Tällaiseen ole ennen törmännytkään.
Tarkoitatko tällä kärsällä siis cobraa? Ja kyllä immu on oikein päin...
Saab 9-5 aero 22t#/7 +quaife
Re: Mystinen käynnistys
Joo siihen kumikärsään puhkut. Mitäs lambda sanoo tyhjäkäynnillä?Pulu kirjoitti: ↑Ke Helmi 03, 2021 14:43Juu sitä tässä vähän ihmettelinkin kun kuitenkin pienestä ulkolämpötilan muutoksesta kiinni. Silti varmasti käynyt paksulla mutta kuitenkin käynnissä pysynyt.
Ad85 näyttikin 850 eli luulee polttoaineen olevan viinaa, vaikkei sitä tässä tankissa ole koskaan ollutkaan, Amul näytti kokoajan 0 kunnes sammui tulppien kastuttua. Mites tästä edetään, softa uusiksi? Tällaiseen ole ennen törmännytkään.
Tarkoitatko tällä kärsällä siis cobraa? Ja kyllä immu on oikein päin...
Iso imuvuoto siellä nyt ainakin voi olla aiheuttajana, mutta saa olla aika muhevaa kaliiperia jo.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Mystinen käynnistys
Lambda puhui aluksi isosti negatiivista, melkein - 2500 yli 2krpm tyhjäkäynnillä josta tasaantuessa ja lämmetessä laski +300-600 luokkaan. Ihan aluksi siis tietenkin 0 lämmetessään.
Ei imuvuotoja tahdo löytyä, varsinkaan suuria. Myöskin mair ja mreg kimpassa nätisti, myös ajaessa kun tasaantuu käymään normaalisti.
Nyt ad85 näytti 732 ja amul vielä 0.
Ei imuvuotoja tahdo löytyä, varsinkaan suuria. Myöskin mair ja mreg kimpassa nätisti, myös ajaessa kun tasaantuu käymään normaalisti.
Nyt ad85 näytti 732 ja amul vielä 0.
Saab 9-5 aero 22t#/7 +quaife
Re: Mystinen käynnistys
Ainakin EVAP:in letkusta menee kivasti ilmaa kaasuläpän jälkeen. Sitä kun ei painetestillä/kobraa maistelemalla löydä.
Jarrutehostimen putki menee myös vasta läpän jälkeen. Käynnistys tapahtuu vähän rikkaalla, kun lambda hyppää mukaan niin kylmällä koneella miinusta kyllä tulee. Ei nyt ihan -2500 mutta kuitenkin selvästi.
Ei softa vuosien jälkeen yhtäkkiä vedä itseään solmuun, kyllä siellä jotain oikeaa vikaa on. Oliko uusi lambda -174 loppuinen Bosch?
Jarrutehostimen putki menee myös vasta läpän jälkeen. Käynnistys tapahtuu vähän rikkaalla, kun lambda hyppää mukaan niin kylmällä koneella miinusta kyllä tulee. Ei nyt ihan -2500 mutta kuitenkin selvästi.
Ei softa vuosien jälkeen yhtäkkiä vedä itseään solmuun, kyllä siellä jotain oikeaa vikaa on. Oliko uusi lambda -174 loppuinen Bosch?
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Mystinen käynnistys
Evap äsköttäin poistettu asianmukaisesti, oli takaiskut entiset. Sainkin sopeutuksen laskemaan 22.9% ja auto hörähti tänään -17 pakkasella kuin palmun alta käyntiin. Eilen taisteltua käyntiin piti kierrokset väkisin ~2.5krpm tuntumassa, jolloin sopeutuma lähtikin nätisti laskemaan ja muistikin jopa sopeutuksen, joten nyt auto kunnossa. Iso kiitos teille tietävämmilleTTH kirjoitti: ↑Pe Helmi 05, 2021 01:06Ainakin EVAP:in letkusta menee kivasti ilmaa kaasuläpän jälkeen. Sitä kun ei painetestillä/kobraa maistelemalla löydä.
Jarrutehostimen putki menee myös vasta läpän jälkeen. Käynnistys tapahtuu vähän rikkaalla, kun lambda hyppää mukaan niin kylmällä koneella miinusta kyllä tulee. Ei nyt ihan -2500 mutta kuitenkin selvästi.
Ei softa vuosien jälkeen yhtäkkiä vedä itseään solmuun, kyllä siellä jotain oikeaa vikaa on. Oliko uusi lambda -174 loppuinen Bosch?
Tietysti hämäämään jäi, että miksi yhtäkkiä luuli polttoaineen olevan viinaa, vaikka sopeutus nollaantuisi niin se todellakin nollaantuu eli lähtee nollasta? Kuitenkin ilmavuotoja ei ole ja lambdat immut kunnossa. Voisin vaikka akkua irtipitämällä yrittää päästä vielä vähän siistimpään sopeutukseen, mutta pääosin homma reilassa.
Kyllä lambda on oikea bosch
Saab 9-5 aero 22t#/7 +quaife
Re: Mystinen käynnistys
Jos tankkaat alle 10-15l niin ei ala sopeuttamaan uutta soppaa, eli jos olet tankannut ysivitosta vain hieman, luulee että tankissa on edelleen viinaa, vaikka suurin osa bensaa vice versa. Tää aiheuttaa ongelman etenkin just kylmällä koneella jolloin rikastukset yms menee sitten päin ersettä.Pulu kirjoitti: ↑Pe Helmi 05, 2021 10:13Evap äsköttäin poistettu asianmukaisesti, oli takaiskut entiset. Sainkin sopeutuksen laskemaan 22.9% ja auto hörähti tänään -17 pakkasella kuin palmun alta käyntiin. Eilen taisteltua käyntiin piti kierrokset väkisin ~2.5krpm tuntumassa, jolloin sopeutuma lähtikin nätisti laskemaan ja muistikin jopa sopeutuksen, joten nyt auto kunnossa. Iso kiitos teille tietävämmilleTTH kirjoitti: ↑Pe Helmi 05, 2021 01:06Ainakin EVAP:in letkusta menee kivasti ilmaa kaasuläpän jälkeen. Sitä kun ei painetestillä/kobraa maistelemalla löydä.
Jarrutehostimen putki menee myös vasta läpän jälkeen. Käynnistys tapahtuu vähän rikkaalla, kun lambda hyppää mukaan niin kylmällä koneella miinusta kyllä tulee. Ei nyt ihan -2500 mutta kuitenkin selvästi.
Ei softa vuosien jälkeen yhtäkkiä vedä itseään solmuun, kyllä siellä jotain oikeaa vikaa on. Oliko uusi lambda -174 loppuinen Bosch?
Tietysti hämäämään jäi, että miksi yhtäkkiä luuli polttoaineen olevan viinaa, vaikka sopeutus nollaantuisi niin se todellakin nollaantuu eli lähtee nollasta? Kuitenkin ilmavuotoja ei ole ja lambdat immut kunnossa. Voisin vaikka akkua irtipitämällä yrittää päästä vielä vähän siistimpään sopeutukseen, mutta pääosin homma reilassa.
Kyllä lambda on oikea bosch
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)