Uusi Saabisti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
bcc
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 05, 2021 15:33

Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja bcc »

Olen ollut tyytyväinen Saabisti kohta puoli vuotta. Hinta ja laatu kohtaavat.
Autoni on -07vm 9-5 ja 2,3t Biopower softalla. Automaatti.

Muutama asia minua ihmetyttää ja siihen kaipaisin teiltä vastausta onko asia ominaisuus vai vika:)
1. Auto jää pihaan kiinni aina jos lunta on pari senttiä enemmän. Vaihdoin uudet nastatkin kun luulin että vika on renkaissa, mutta ei auta:)
2. Perä on varsin levoton liukkaalla kelillä. Tähänkään ei uudet renkaat juurikaan auttaneet. Tosin kitkoilla meno tuntui suorastaan vaaralliselta.
3. Kulutus on ihan sama ajan sitten bensalla tai etanolilla. Etanolilla auto on niin paljon pirteämpi että en bensaa laita kuin pakon edessä, mutta ei näin ole muissa autoissa.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja tturku »

1. Olisko autossa madallussarja? Ei näillä nyt mihinkään muutaman sentin kinoksiin todellakaan jää.
2. Takapään puslat vaihtoon luultavimmin.
3. Paljonko auto kuluttaa? Etanolilla pitäis menovettä maistua noin 30% enemmän.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
bcc
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 05, 2021 15:33

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja bcc »

Kyllä voisi olla madallussarja on nimittäin aika matala.
Täytyypä käyttää takapään puslat tarkistuksessa.
Etanolia menee 11 litraa sataselle ja bensaa reilu kymppi niin ero on olematon.
Kiitos neuvoista!
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja JGP »

Ehkä vähän kaukaa haettu arvaus, mutta eihän sulla jumita takajarru tai käsijarru, tämähän periaatteessa voisi aiheuttaa mainitsemasi oireet....paitsi ei tietenkään polttoaineiden pienen kulutuseron.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

bcc kirjoitti:
Pe Helmi 05, 2021 15:44
Olen ollut tyytyväinen Saabisti kohta puoli vuotta. Hinta ja laatu kohtaavat.
Autoni on -07vm 9-5 ja 2,3t Biopower softalla. Automaatti.

Muutama asia minua ihmetyttää ja siihen kaipaisin teiltä vastausta onko asia ominaisuus vai vika:)
1. Auto jää pihaan kiinni aina jos lunta on pari senttiä enemmän. Vaihdoin uudet nastatkin kun luulin että vika on renkaissa, mutta ei auta:)
2. Perä on varsin levoton liukkaalla kelillä. Tähänkään ei uudet renkaat juurikaan auttaneet. Tosin kitkoilla meno tuntui suorastaan vaaralliselta.
3. Kulutus on ihan sama ajan sitten bensalla tai etanolilla. Etanolilla auto on niin paljon pirteämpi että en bensaa laita kuin pakon edessä, mutta ei näin ole muissa autoissa.
Minulla on myös VM07 Automaatti BioPower. Ongelmansahan Saabeissakin on, mutta ovat noin yleisesti erittäin hyviä autoja.

1. Jäätkö kiinni myös jos nappaat pidonhallinnan pois päältä? Olen jäänyt kiinni/ottanut "persmäkiä" useita kertoja kunnes ymmärsin, että pidonhallintaa ei voi pitää päällä jos on enemmän lunta/sohjoa varsinkin jos on vielä vastamäkeä. Auton etenemiskyky on pidonhallinta päällä aivan surkea. Kokemuksia minulla on nyt kahdesta 9-5:sta, joissa molemmissa sama juttu.
2. Tähän en osaa sanoa mitään. Ei ole ollut minun autoni levottomia. Onkohan auraukset kunnossa?
3. Kulutus ei voi olla sama bensiinillä ja etanolilla polttoaineiden erilaisen energiasisällön vuoksi. Matka-ajossa kulutuseroa pitäisi olla pari litraa bensiinin hyväksi. Miten voinee ilmamassamittari? Bensiiniä en minäkään mielellään tankkaa noiden menohalujen vuoksi.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Termos »

PaulMuadDib kirjoitti:
Ma Helmi 08, 2021 11:54
1. Jäätkö kiinni myös jos nappaat pidonhallinnan pois päältä? Olen jäänyt kiinni/ottanut "persmäkiä" useita kertoja kunnes ymmärsin, että pidonhallintaa ei voi pitää päällä jos on enemmän lunta/sohjoa varsinkin jos on vielä vastamäkeä. Auton etenemiskyky on pidonhallinta päällä aivan surkea. Kokemuksia minulla on nyt kahdesta 9-5:sta, joissa molemmissa sama juttu.
Femmojen luistoneston surkeudesta on viime aikoina ollut foorumilla juttua enemmänkin, niin päätin minäkin avautua aiheesta tässä. Ei siis mitään henkilökohtaista, pääsit maaliksi ihan sattumalta :lol:

En tiedä, että toimiiko luistonesto eri parametreillä auto vs. manuaali. Enkä tiedä sitäkään, että onko JC:n virisoftissa muutettu luistoneston toimintaa.

Sen kuitenkin tiedän, että tuossa meidän (JC:n softaamassa) -06 manuaali-aerossa luistonesto toimii todella hyvin.
Pari kertaa tänäkin talvena on katua kynnetty sohjolumi alustaa raapien, eikä etenemiskykyä ole tarvinnut hermoilla. Renkaatkin ovat jo elinkaarensa ehtoopuolella.

Sekin on tullut todettua luistoneston toimivuudesta, että pystyn liukkaalla asfaltilla kiihdyttämään esmes kolmosvaihteella tasaisella pienellä sutimisella käytännössä läpi kierrosalueen, ilman luistoneston väliintuloa.

Edit: Ainoa tilanne, missä tuo estoton -98 -femma on parempi: Kun pitää pahasti polanteisellä tiellä heittää auto raakasti kaistalta toiselle, silloin on käytössä se, mitä Stage 4 tarjoaa :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja ippe »

Itse olen ollut tyytyväinen 03 automaattivaihteisen 9-5 Aeron luistonestoon. Ei rajoita ongelmaksi asti.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vm03 ei aero ihan mahdoton jos on irtolunta jne jne lyö heti tehot pois . hankala päästä risteyksistä jne jne.. mut onneksi saa kytkettyä pois ja sport asento päälle saa edes osittain haluttua etenemistapaa halllita hi .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Tuikkaampa lusikkani soppaan - tuossa eräänä päivänä napsautin TCS:n pois päältä ihan kokeeksi... Aiemmin pöperöllä ja jäällä eteneminen oli, miten sen nyt kuvaisin; haastavaa ja hidasta. Kun TCS oli pois päältä niin auto tuntui paljon pirteämmältä ja eteni paremmin. Eli täältä myös ääni sille että tuo TCS on hanurista.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Meidän '02 taas kulkee ihan sujuvasti kelistä riippumatta. Joskus on joutunut näppäämään esp pois päältä mutta sillon on ollu todella haastava tilanne. 20-30cm polannetta joka pettää alla tmv. Mutta aika huolettomasti saa kurvailla noin muuten.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

ippe kirjoitti:
Ke Helmi 10, 2021 15:21
Itse olen ollut tyytyväinen 03 automaattivaihteisen 9-5 Aeron luistonestoon. Ei rajoita ongelmaksi asti.
Komppaan, kun samoilla spekseillä näköjään mennään.
Ja jaksaa puskea sohjossa loivaa ylämäkeäkin, matalilla kierroksilla rauhassa..
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 776
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Ainakin 02 Luiston esto on ollut ihan erinomainen :) Tottakai ripeämmässä ajossa rajoittaa aika paljon. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

TCS:n ja/tai ESP:n toimintaa saa säädettyä/konfiguroitua softalla... Monesti huonoissa softissa luistonesto on agressiivinen jostain syystä. Itellä on nyt JC:n softa ja luistonesto pelaa kyllä niin mainiosti että.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin