OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vakiosuuttimet vaikkakin korotetulla polttoaineenpaineella eivät käytännössä riitä etanolilla +260hv teholukemiin. Tuo mainittu 550-600cc luokka riittää sitten sinne 300hv tietämille sitten. Vaikka suite laskennallisesti 100-aukiololla näyttäisikin kivoja käppyröitä, niin todellisuudessa ne eivät toteudu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kuulerin saa satasella ja bensapumpun myös. Bensapumppu noista nyt tärkein, tunnetusti laihalle meneminen vedossa on tuhoisaa t7-männille, vaikkakin softat on parantuneet ammoisista räpellyksistä, ja etanolilla saa jonkinverran anteeksi.
Silti.

Bensapumput vanhetessaan myös väsyvät, saattaa ne kunnossa ollessaan riittää etanollilla sinne 300hp tienoille kun 15t:stä kiusaa kaikki irti.Parisataahuhatta ajettu bensapumppu ei satavarmasti enää anna sitä mitä uutena.

Vanhoilla koneilla kierrättelyn jättäisin myös vähemmälle, kun näillä pikkuturboilla ei ole mitään hyötyä kierrättää yli 5500rpm. Ei se saabin kone edes kuulosta kovin hyvältä ylärekisterissä :)
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja mikan »

Pakari kirjoitti:
La Elo 13, 2022 20:24
Vakiosuuttimet vaikkakin korotetulla polttoaineenpaineella eivät käytännössä riitä etanolilla +260hv teholukemiin. Tuo mainittu 550-600cc luokka riittää sitten sinne 300hv tietämille sitten. Vaikka suite laskennallisesti 100-aukiololla näyttäisikin kivoja käppyröitä, niin todellisuudessa ne eivät toteudu.
JC:n mukaan hänen softalla B235L/R: 260-270hv/410Nm bensa, 245hv/450Nm E85. Kuinka paljon suuttimien tuotto lisääntyy ja on mahdollista saada lisää tehoa, jos polttoaineen paineensäädin on vaihdettu 3 bar -> 4 bar? Eri nettilähteissä on yleensä mainittu noin 15% tuoton lisäys. Joten mikäli JC mainitsee 245 hv irtoavan, niin eikö 15% lisääntyneellä tuotolla olisi +260 hv mahdollista? Ainakin mun femmassa meno oli paljon iloisempaa etanolilla kuin bensalla ja 4 bar säädin.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Pakari on oikeassa.
Laskennallisesti noista aeron 350cc suuttimista saadaan 4bar säätimellä se 460cc, joka riittää 80% duty cyclella just noihin lukemiin mitä ilmoitit, eli etanolilla se 245hp ja bensalla hieman enemmän. Tuolloin ne on turvarajoja hipoen ihan tapissa.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuollahan vakiosuuttimien riittävyydestä korotetulla paineella keskusteltiin:

viewtopic.php?f=14&t=146397

Pari pomintaa ko. ketjusta, (kannattaa kuitenkin lukaista eka sivun loppupuoli ja toka sivu):
Ruskeiden vakiosuuttimien tuotto loppuu 277hp kohdalla e85:llä kun regulaattori on 4bar.
jcarlson kirjoitti:
Ma Maalis 03, 2014 12:45
No loppuu ja loppuu. 290hv tuon kokoisilla suuttimilla/paineella dynottu e85:lla, toki lambda on tällöin 1. Enempi marginaalia ja tehoakin saa suuttimet vaihtamalla joten stg3 kokoonpanoon kyllä kannattaa nykyisellään ne edulliset 670cc ev14:t laittaa ennemmin.
Lisätääs nyt vielä, että käytän JC:n softalle lupaamia tehoja (285/450 E85) maantiellä tarvittaessa ja toisinaan huvikseni :lol: Mitään rata-ajoa tai mailin vetoja en harrasta.

Tuossa käytössä olen yhden Aeron kytkimen ja manuaaliaskin rikkonut, oli sitä tehoa sitten nyt sitten luvatut tai ei. Motti on kuitenkin toiminut moitteettomasti ko. softalla jo abaut 180 tuhatta kilsaa :)
Tässä oma kannanottoni asiaan, kinastelut jätän muiden hommiksi.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja mikan »

Termos, en muistanut tuota keskustelua, kiitos linkistä. Uskon siis, että mun femmassa oli yli 260 hv vakiosuuttimilla. 4bar säädin, 3" dp kisakatilla, putkisto parilla läpivirtaavalla, uusi kasetti ja uusi ilmamassamittari oli silloin. Tiedä sitten miten on nykyisellä omistajalla.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Hiljaista pitelee tässä topicissa mutta kyselenpä tässä kun sopii niin hyvin omaan projektiin.
Tarkoituksena siis tehdä vastaavat modit 2002 femmaan johon on jo vaihdettu MY09 kone mitsulla, virityksinä tulee DO88 cooleri koska saan sellaisen hyvin edullisesti käytettynä, 3" Dp ja 630 suuttimet.
Putkiston osalta haluaisin pysyä vakiossa äänien takia, tuleekohan siitä rajoittava tekijä näillä vireillä vai onko pakko laittaa avarampi? Haluaisin pitää mahdollisimman vakion ulkokuoren ja äänet.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://www.maptunparts.fi/virityssarja ... 05/at/3084
Minun aerossa on tuo virityssarja, asennuksen jälkeen putosi kulutus reilusti normiajoissa ja ehtii mukavasti kulutuksen kustannuksella.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Vastaa Viestiin