OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

tonnaritomppa kirjoitti:
Pe Helmi 26, 2021 23:26
Kyllä. :) Hamaan tappiin asti, kuhan kone ja imm muuten kunnossa. Tehtaltaakin lähteny 300hp (Hirsch).
No tämä on kyllä nyt topicin aloittajalle ristiriitaista tietoa. Hirchissähän nimittäin on parempi cooleri ja eri turbo (T28 Garrett, 305hv malli). :)
9-5 Aero sedan man -05
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

Muista kertoa sitten täällä paljonko voimaa tuli.
[/quote]

Ja jos sitä tulee esim 311/490.e85 tankissa. niin voit varautua kommentteihin, että ei pidä paikkaansa. tyliin "että ihan kivan penkin oot löytänyt siis.." "Penkin kalibrointi ei varmasti kohdillaan.."
ääni on voimaa
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja mikan »

Lupe-81 kirjoitti:
Su Helmi 28, 2021 08:40
tonnaritomppa kirjoitti:
Pe Helmi 26, 2021 23:26
Kyllä. :) Hamaan tappiin asti, kuhan kone ja imm muuten kunnossa. Tehtaltaakin lähteny 300hp (Hirsch).
No tämä on kyllä nyt topicin aloittajalle ristiriitaista tietoa. Hirchissähän nimittäin on parempi cooleri ja eri turbo (T28 Garrett, 305hv malli). :)
Tämä oli minulle uusi tietoa. Luulin, että Hirschin virityksessä oli edelleen TD04HL-15T.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja Termos »

mikan kirjoitti:
Su Helmi 28, 2021 09:57
Lupe-81 kirjoitti:
Su Helmi 28, 2021 08:40
tonnaritomppa kirjoitti:
Pe Helmi 26, 2021 23:26
Kyllä. :) Hamaan tappiin asti, kuhan kone ja imm muuten kunnossa. Tehtaltaakin lähteny 300hp (Hirsch).
No tämä on kyllä nyt topicin aloittajalle ristiriitaista tietoa. Hirchissähän nimittäin on parempi cooleri ja eri turbo (T28 Garrett, 305hv malli). :)
Tämä oli minulle uusi tietoa. Luulin, että Hirschin virityksessä oli edelleen TD04HL-15T.
Oli niissä viimeisissä "muka 305 heppaisissa".

Aidoissa oli juurikin iso välijäähy, isompi ahdin, väljempi putkisto ahtimelta eteenpäin ja korotettu polttoaineen paine. Näillähän mentiin siis bensalla, että sikäli Hirsch-rautamuutokset ei täysin korreloi nykyaikaisien etanolivirien kanssa :)

Tuossa vanha Hirsch-esite virityksistä:

https://www.saabplanet.com/wp-content/u ... Hirsch.pdf
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

Tähän mennessä on herännyt jo paljon hyvää keskustelua aiheesta! Kiitokset siitä.

"Vaatiiko muka vielä välijäähyä, ilmanoton päivitystä, polttoainepumppua, isompaa turboa jne? Jotkut väittää että pitäisi koko kone rempata ja vaihtaa männät yms."

Tähän saa/pitää/kannattaa laittaa nyt sitten suosituksia osista! Mitkä osat tarkalleen olette kokeneet parhaimmiksi? Yleistä keskustelua Saab 9-5 viritys osista tänne!

Välijäähy --> esim. Do88 jne.
Ilmanotto -->
Polttoainepumppu --> Wallbro 255 jne.
Turbo --> Mitsu/Garret/Holset, mikä koko jne.
Männät -->
Jne jne jne.

Risut ja ruusut. Mitä olette kokeilleet? Mitkä toimii, mitkä ei? Mitä pitää tietää?
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

TurboSaab98 kirjoitti:
Ke Maalis 03, 2021 20:08
Mitä pitää tietää?
Se pitää tietää että tuosta tehosta ylöspäin kustannukset kasvaa exponentiaalisesti ja on loputon suo.

Isommalla ahtimella (oli se sitten joku hybridi Mitsu 19T, 20T tai 22T, tai joku muu ahdin), löysät venttiilinjouset täytyy vaihtaa jäykempiin kun eivät pysy enää kasvaneiden pakopaineiden ja/tai kierrosten mukana. Myös T5 nokka-akseleita on vissiin vaihdettu samalla muutaman lisähepan toivossa. Tässä vaiheessa onkin varmaan kätevää tehdä sit täysi kansiremppa :D

Jos se isompi ahdin ei ole Mitsun hybridi, tarvit uuden pakosarjan ja sitä dp:täkin pitää modata uudelle ahtimelle. Lisäksi imuputki ynnä muut putket ja letkut pitää miettiä uusiksi.

Männät pitää tosiaan vaihtaa kun mennään yli tuosta mitä vakioahtimella saadaan. Vakiomännät hajoaa ennemmin tai myöhemmin mikäli käyttääkin niitä kasvaneita tehoja. Ilmeisesti Wössnereitä on paljon käytetty mutta myöskin Saabin T5 mäntiä. Tässä vaiheessa teetkin sitten samalla täyden konerempan kun kone on osina. Eli jakopää, laakerit yms. :D

Jotta virittelyssä olisi edes minkäänlaista järkeä, vääntöjäkin täytyy ottaa enemmän ulos tehojen lisäksi. Tässä vaiheessa tarvit siis myös paremman kytkimen, koska vakio aero kytkin alkaa luistaa ennemmin tai myöhemmin +500nm väännöillä. Yksi hyvä ja edullinen kykinpaketti Sachs SRE
https://www.ccc-motorsport.de/shop/978/ ... 520-detail

Mutta eipä ne voimansiirtohuolet vielä pelkkään kytkimeen jää. Vakio vaihdelaatikko ei ilmeisesti tykkää kun väännöt alkaa olemaan +550nm. Eli tälle joudut keksimään myös jotain vahvistuksia.

Eli toisin sanoen, rahaa palaa vähintään tuhansia jos haluat enemmän kuin mitä vakioahtimella saat. Nää on ihan kivoja ja edullisia käyttöautoja tässä kolmensadan hepan kieppeillä.
9-5 Aero sedan man -05
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

Lupe-81 kirjoitti:
To Maalis 04, 2021 09:17
TurboSaab98 kirjoitti:
Ke Maalis 03, 2021 20:08
Mitä pitää tietää?
Se pitää tietää että tuosta tehosta ylöspäin kustannukset kasvaa exponentiaalisesti ja on loputon suo.

Isommalla ahtimella (oli se sitten joku hybridi Mitsu 19T, 20T tai 22T, tai joku muu ahdin), löysät venttiilinjouset täytyy vaihtaa jäykempiin kun eivät pysy enää kasvaneiden pakopaineiden ja/tai kierrosten mukana. Myös T5 nokka-akseleita on vissiin vaihdettu samalla muutaman lisähepan toivossa. Tässä vaiheessa onkin varmaan kätevää tehdä sit täysi kansiremppa :D

Jos se isompi ahdin ei ole Mitsun hybridi, tarvit uuden pakosarjan ja sitä dp:täkin pitää modata uudelle ahtimelle. Lisäksi imuputki ynnä muut putket ja letkut pitää miettiä uusiksi.

Männät pitää tosiaan vaihtaa kun mennään yli tuosta mitä vakioahtimella saadaan. Vakiomännät hajoaa ennemmin tai myöhemmin mikäli käyttääkin niitä kasvaneita tehoja. Ilmeisesti Wössnereitä on paljon käytetty mutta myöskin Saabin T5 mäntiä. Tässä vaiheessa teetkin sitten samalla täyden konerempan kun kone on osina. Eli jakopää, laakerit yms. :D

Jotta virittelyssä olisi edes minkäänlaista järkeä, vääntöjäkin täytyy ottaa enemmän ulos tehojen lisäksi. Tässä vaiheessa tarvit siis myös paremman kytkimen, koska vakio aero kytkin alkaa luistaa ennemmin tai myöhemmin +500nm väännöillä. Yksi hyvä ja edullinen kykinpaketti Sachs SRE
https://www.ccc-motorsport.de/shop/978/ ... 520-detail

Mutta eipä ne voimansiirtohuolet vielä pelkkään kytkimeen jää. Vakio vaihdelaatikko ei ilmeisesti tykkää kun väännöt alkaa olemaan +550nm. Eli tälle joudut keksimään myös jotain vahvistuksia.

Eli toisin sanoen, rahaa palaa vähintään tuhansia jos haluat enemmän kuin mitä vakioahtimella saat. Nää on ihan kivoja ja edullisia käyttöautoja tässä kolmensadan hepan kieppeillä.
Oikein hyvä kirjoitus, paljon tietoa. Kiitos!
Itse nään autoihin liittyvät kustannus asiat jotakuinkin näin: Jotkut ottaa sen 30k lainaa että saavat hybridi Toyotan. Minä ostan kertamaksulla 5k Saabin tai vastaavan, jonka voin käytännössä katsoen rakentaa ainakin kahdesti alusta loppuun uudestaan, ennekuin rahaa on mennyt yhtä paljon kuin Toyota miehellä. Tätä tosin ei joudu yleensä tekemään, joten ylimääräiset varat voi sijoittaa auton kanssa askarteluun ja sen muokkaamiseen mieleisekseen.
Mulla on Aero femmassa kattoluukku, tuuletetut jakkarat, vakkari, takapenkinlämmitys ja kaikki vaan mitä tarvitsen. En koe kosketusnäytöllistä ajotietokonetta, älykästä kaistanvaihtovahtia, adaptiivista vakkaria yms "herkku" varusteita sen arvoisiksi että ottaisin lainaa sitä varten. Itse ostan auton sitten kun on varaa, en silloin kun on rahaa.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja TTH »

Näköjään toinen topic vaihtoi aihetta aivan tyystin, laitetaan ny samat höpinät tänne:

Coolerista. DO88 on oikeasti hyvä ja bolt-on. Ja loppupeleissä aika halpa. Jos haluaa väsätä niin kaikkihan on siitä kiinni, mikä on budjetti ja paljon voi/viitsii/jaksaa itse tehdä ja näpertää.

Mä ehkä näperrän tavallista enemmän. Eka pitää vähän maistella ideaa:
Kuva

Sit toteutus, 600x300x76 kiinakuuleri, alumutka ja pari sorvissa pyöräytettyä sovitetta. Rälläkkää ja tiggiä:
Kuva

Ei ole bolt-on, joutuu vaihtamaan dieselin ilmansuodatinta, vääntelemään putkia. Silloin ilmastoinnin kenno mahtuu keulalle. Pitää tässä toteuttaa loppuun kun työreissuilta ehtii.
Kuva
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

TTH kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 16:58
Näköjään toinen topic vaihtoi aihetta aivan tyystin, laitetaan ny samat höpinät tänne:

Coolerista. DO88 on oikeasti hyvä ja bolt-on. Ja loppupeleissä aika halpa. Jos haluaa väsätä niin kaikkihan on siitä kiinni, mikä on budjetti ja paljon voi/viitsii/jaksaa itse tehdä ja näpertää.

Mä ehkä näperrän tavallista enemmän. Eka pitää vähän maistella ideaa:
Kuva

Sit toteutus, 600x300x76 kiinakuuleri, alumutka ja pari sorvissa pyöräytettyä sovitetta. Rälläkkää ja tiggiä:
Kuva

Ei ole bolt-on, joutuu vaihtamaan dieselin ilmansuodatinta, vääntelemään putkia. Silloin ilmastoinnin kenno mahtuu keulalle. Pitää tässä toteuttaa loppuun kun työreissuilta ehtii.
Kuva
No siinä on jo vaivaa nähty! :lol:
Tuleeko paljonkin halvemmaksi vai ihan vaan huvin vuoksiko askartelet?
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kyllähän sitä itse tekemällä säästää, jos omalle ajalle ei hintaa laske ja fasiliteetit + työkalut löytyy.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Biopower Stage 1 on parasta, mitä tuolle kannattaa tehdä. Sitten laittaa uudet iskarit joka nurkkaan, tekee taakse puslarempan ja eteen apurungon puslat. Vanteille premium kesärenkaat ja nelipyöräsuuntaus. Sit vaan ajaa näkymättömiin. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuollaisilla muutoksilla on ajeltu yli 150tkm ongelmitta, pääosin etanolilla. Oikein hyvä resepti jokapäiväiseen ajoon.

2006 9-5 Aero. Manuaaliaski:

- 3" downpipe
- 2,5" catback
- 4 bar polttoaineregu
- AEM 50-1200 pumppu
- JC:n biopower -softa, Vesa67 osaa hoitaa saman ohjelmoinnin

Näillä eväillä irtoaa abaut 285hv/450Nm etanolilla ja 290hv/430Nm 98E5 - bensalla.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla oli Aerossa melkein sama setti kuin Termoksella, paitsi Walbron pumppu. Automaatin vuoksi väännöt rajattu noin 420 Nm lukemiin. Tykkäsin! :)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
saab95turku
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2022 14:35

Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!

Viesti Kirjoittaja saab95turku »

ET-Autotech Tampereella ainakin antoi kantaa sähköpostilla kysymykseeni näin (ja T7 koneesta kyse):

"Jos autossa on käytetty yleisimmiten saabeissa käytettyjä
viritysosia, mitsun 15t turbo, 3'' downpipe, 550cc suuttimet sekä
mahdollisesti vielä päivitetty välijäähdytin niin päästään noin 300hp
konetehoon".

Että seuraaville sitten vinkiksi.
Vastaa Viestiin