kombi-aeroon alustaa.
kombi-aeroon alustaa.
Noniin arvon raati.
Tarttis laittaa -08 aero kombiin alustaa kuntoon. Eli nyt sais ehdotella korkeus vakio tai erittäin vähäisellä madalluksella. Mitään -35 sarjaa en autoon laita, koska haluan ajaa sillä, en väistellä monttuja. Kilvanajoon ja tuninkiin on sitten eri laitteet.
Ongelmahan näissä ilman nivomatia on vaan tuo perän vetelyys. Pari koiraa usein kontissa... Olisko jotain ehdottaa?
orkkis on edessä ok, mutta ei se sitä sano, etteikö sinnekin jotain muuta voisi laittaa. Uusiksi menee varmaan etutolpat kokonaisuudessaan ja taakse iskarit ja jouset + jotain hilppeitä, mitä nyt yleensä..
Tarttis laittaa -08 aero kombiin alustaa kuntoon. Eli nyt sais ehdotella korkeus vakio tai erittäin vähäisellä madalluksella. Mitään -35 sarjaa en autoon laita, koska haluan ajaa sillä, en väistellä monttuja. Kilvanajoon ja tuninkiin on sitten eri laitteet.
Ongelmahan näissä ilman nivomatia on vaan tuo perän vetelyys. Pari koiraa usein kontissa... Olisko jotain ehdottaa?
orkkis on edessä ok, mutta ei se sitä sano, etteikö sinnekin jotain muuta voisi laittaa. Uusiksi menee varmaan etutolpat kokonaisuudessaan ja taakse iskarit ja jouset + jotain hilppeitä, mitä nyt yleensä..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: kombi-aeroon alustaa.
Normi alustalla olevaan Femmaanhan löytyy niitä ns, vahvistettuja malleja, joissa jousimateriaalin paksuus hieman isompi.
Semmoset laitoin omaan vakioalustaiseenkin aikanaan, muistaakseni Lessjööförssit. Noilla perä seisoi napakasti ylhäällä.
Tuo Aero saattaa olla vähä haastavampi tapaus löytää vahvistettua, jos ei sitten vaihda normialustaa ympäriinsä alle.
Semmoset laitoin omaan vakioalustaiseenkin aikanaan, muistaakseni Lessjööförssit. Noilla perä seisoi napakasti ylhäällä.
Tuo Aero saattaa olla vähä haastavampi tapaus löytää vahvistettua, jos ei sitten vaihda normialustaa ympäriinsä alle.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: kombi-aeroon alustaa.
Varmaan paras vaihtoehto olisi "Cop suspension", eli vastaava alusta kuin länsinaapurin poliisiautoissa, käsittääkseni normikorkuinen, jäykkä ja Nivomatit takana.
Jokin aika poliisimallin alustan heavy duty -osia oli poistossa Oriolla ja on edelleen.
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... ce-chassis
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... police-005
Jousien koodit ovat voisi kaivella jostain, vaikka etsimällä myynnissä olevan vanhan påliisifarkun ja sen VIN-koodilla saa sitten listauksen jousien koodeista. Toki ne varmaan löytyvät muillakin tavoilla.
Jokin aika poliisimallin alustan heavy duty -osia oli poistossa Oriolla ja on edelleen.
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... ce-chassis
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... police-005
Jousien koodit ovat voisi kaivella jostain, vaikka etsimällä myynnissä olevan vanhan påliisifarkun ja sen VIN-koodilla saa sitten listauksen jousien koodeista. Toki ne varmaan löytyvät muillakin tavoilla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: kombi-aeroon alustaa.
Lähes samassa tilanteessa itsekin olevana voin jakaa vain mitä ei kannata laittaa: Monetistä löytyvää alustaa. Vaihdoin taakse jouset-iskari-paketin. Jouset merkkiä KYB, iskarit ovat joku ei hyvin tunnettu koska muistaisin muuten. Nyt ajettuna n. 5k ja perä laahaa maata. Ensimmäiset 200-400km olivat oikein hyvät tosin!
Tietysti noille iskareille voisi tehdä sen, että nostaa jousilautasta hieman ylöspäin laittamalla holkin sen alle. Niin saisi nostettua korkeutta ja perän ryhti palautuisi ennalleen. En tosin usko tämän auttavan velttoon vaimennukseen. Seuraan aihetta ja odotan mielenkiinnolla mihin olet päätynyt. Itse tilaan Sachs iskari-jouset seuraavaksi.
Tietysti noille iskareille voisi tehdä sen, että nostaa jousilautasta hieman ylöspäin laittamalla holkin sen alle. Niin saisi nostettua korkeutta ja perän ryhti palautuisi ennalleen. En tosin usko tämän auttavan velttoon vaimennukseen. Seuraan aihetta ja odotan mielenkiinnolla mihin olet päätynyt. Itse tilaan Sachs iskari-jouset seuraavaksi.
OG 9-5 B235R Stw E85 Man. -02
Re: kombi-aeroon alustaa.
YS3EB59C583504508ippe kirjoitti: ↑Ke Maalis 03, 2021 09:04Varmaan paras vaihtoehto olisi "Cop suspension", eli vastaava alusta kuin länsinaapurin poliisiautoissa, käsittääkseni normikorkuinen, jäykkä ja Nivomatit takana.
Jokin aika poliisimallin alustan heavy duty -osia oli poistossa Oriolla ja on edelleen.
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... ce-chassis
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... police-005
Jousien koodit ovat voisi kaivella jostain, vaikka etsimällä myynnissä olevan vanhan påliisifarkun ja sen VIN-koodilla saa sitten listauksen jousien koodeista. Toki ne varmaan löytyvät muillakin tavoilla.
Re: kombi-aeroon alustaa.
Farkku Aeroon olen nähnyt taakse laitettavan sedan mallisten vahvistettuja kuormajousia. Tällöin auton korkeus ei muutu, mutta jäykkyyttä tullut lisää.
Sedanin kuormajouset:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
Tai jos korkeuden muutos ei haittaa, että perä nousee vakio alustan tasolle niin silloin vahvistettu kuormajousi farkkuun:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
Sedanin kuormajouset:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
Tai jos korkeuden muutos ei haittaa, että perä nousee vakio alustan tasolle niin silloin vahvistettu kuormajousi farkkuun:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Turbo"
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
- Paikkakunta: Vantaa
Re: kombi-aeroon alustaa.
Bilstein B6 voisi olla hyvät kyseiseen tarkoitukseen. Iskarit on alkuperäisestä parannetut versiot ja toimii orggis jousten kanssa. Sopii perävaunun vetoon, tai muuten raskaalle kuormalle. Sitten katsoo vielä, että alustan muut komponentit on kunnossa, puslat, vakaajat, yms.
Mulla ei B6:sta ole kokemusta, mutta B8:sta löytyy kahdesta autosta, mihin alustan rakentelin ja toimi erittäin hyvin. B8 ovat nimenomaan madallusjousien kanssa käytettävät iskarit.
Ja ite oon ainakin ollut tyytyväinen kombi-aeron '03 ajettavuuteen orggis alustalla/korkeudella. Ja osat näyttää siltä, ettei niitä ole ihan lähivuosina vaihdettu.
Mulla ei B6:sta ole kokemusta, mutta B8:sta löytyy kahdesta autosta, mihin alustan rakentelin ja toimi erittäin hyvin. B8 ovat nimenomaan madallusjousien kanssa käytettävät iskarit.
Ja ite oon ainakin ollut tyytyväinen kombi-aeron '03 ajettavuuteen orggis alustalla/korkeudella. Ja osat näyttää siltä, ettei niitä ole ihan lähivuosina vaihdettu.
Re: kombi-aeroon alustaa.
Kehtaan edelleen suositella Koni FSD - iskareita, ovat nykyiseltä nimeltään Koni Special-Active. Yli 100 tkm olen itse moisilla ajellut -06 sedan Aeron vakiojousien kanssa ja katsastushenkilökin oli tyytyväinen mittaustuloksiin pari päivää sitten.
Ehdottoman hyvä kombo mukavuuden ja sporttisuuden välillä, tuo mainostettu vaimennustehon muutos ajotilanteen mukaan toimii oikeasti.
Takaiskareissa on mahdollisuus säätää jousilautasen korkeutta kahteen asentoon, eli silläkin voi säätää ajotuntumaa/kantavuutta käytössä olevien vieterien perusteella.
Ei mikään budjettipäivitys, mutta ovat mielestäni hintansa väärtit.
Ehdottoman hyvä kombo mukavuuden ja sporttisuuden välillä, tuo mainostettu vaimennustehon muutos ajotilanteen mukaan toimii oikeasti.
Takaiskareissa on mahdollisuus säätää jousilautasen korkeutta kahteen asentoon, eli silläkin voi säätää ajotuntumaa/kantavuutta käytössä olevien vieterien perusteella.
Ei mikään budjettipäivitys, mutta ovat mielestäni hintansa väärtit.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen