Kylmäkäynnistysvaikeudet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Kylmäkäynnistysvaikeudet

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Pakkasta max -15 niin auto lähtee ihan ok käyntiin, ei mitään ongelmia.

Mutta kun tippuu -20 kuten tänään niin ei mihinkään. Ei jaksa edes pyörittää kunnolla starttia. Koitin isommalla 900 A kylmäkäynnistysvirralla olevalla akulla joka oli lämpimässä ladattu täyteen, ei silläkään jaksa pyörittää. Viikko sitten ostettu akku Saabissakin

Varaosaliikkeen jätkät tuli käymään kotona, antoivat isoimmalla buusterillaan virtaa eikä silläkään jaksanut pyörittää saati käynnistyä.

Ainoastaan silloin kun antaa suoraa toisesta autosta käynnistyskaapeleilla virtaa se pyörittää starttia nopeasti ja käynnistyy heti.

Miksi se tarvii ulkoisen lähteen antamaan niin vahvan jännitteen ja virran ettei edes 2000 A buusterilla jaksa pyörittää tai käynnistyä?

Moottorin rakentaneelta kaverilta kysyin asiaa ja se kommentoi vaan että pitäis tarkistaa enemmän miten se akun jännite tippuu käynnistäessä jne, onko johdot liian ohuet.

Pirssissä on e85 tankki täynnä ja kaikki perinteiset osat kunnossa, tulpat, IMM, sytkäkasetti, bensapumppu jne.

Ei tarttis kun muutama viikko tällä enää ajaa niin uus auto saapuu, mutta ei kovin mieltä ylentävää kun ei saa autoa edes käyntiin pakkasilla samalla kun kaikki muut laitteet käynnistyy vaivatta
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Kylmäkäynnistysvaikeudet

Viesti Kirjoittaja samppa »

Onko eroo, jos lisävirtaa antaessa maakaapeli kytketään oman akkukengän päälle tai auton runkoon? Jos pyörittää, kun apukaapeli on rungossa, mutta ei pyöritä, kun se on akkukengän päällä, niin oman auton maakaapeli ei maadoita kunnolla runkoa ja moottoria.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kylmäkäynnistysvaikeudet

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eiköhän siellä ole starttimoottori finaalissa. Toisesta autosta virtaa annettaessa jännite on 14V tai yli, niin tällöin korkeammalla jännitteellä lähtee käymään. Boostereissa jännite on samalla tasolla akun kanssa. Näin tälläi etänä mutuilisin asiaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Kylmäkäynnistysvaikeudet

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Taitaa nuo boosterit toimia hieman korkeammalla jännitteellä. Mittasin oman pikkuboosterin, tuollaisen powerbankin näköinen. Jännite näytti suoraan leuoista mitattuna 16.0v. Bensakone käynnistyy nätisti, Dieselikin käynnistyy mikäli ei tarvitse kovin pitkään startata.
ex 9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -07 2.3T STW
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kylmäkäynnistysvaikeudet

Viesti Kirjoittaja V-M »

Epäilisin kyllä noita akun kenkiä ja/tai maa kaapelia ens alkuun.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kylmäkäynnistysvaikeudet

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ne Mitsubishi - startit pyörittää niin hitaasti vanhemmiten. Onko semmonen koneen kyljessä? Taisi tulla vuosimallissa 2002 käyttöön. Omasta jouduin vaihtamaan startin terhakampaan malliin, kun ei enää kesälläkään ollut vakuuttavaa pyöritystä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kylmäkäynnistysvaikeudet

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Miksi koneen pitäisi pyöriä kuin ompelukone? Mitä väliä sillä on montako kierrosta kone pyörähtää kunhan se käynnistyy? Trionic ei vaadi kovin suurta pyörimisnopeutta käynnistyäkseen verrattuna moniin muihin järjestelmiin. Itse en ranettaisi väärää eli vanhempaa starttia uuden huohotinloukon kanssa yhteen. Toki jokainen taas tekee omat ratkaisunsa, mutta syynsä sen startin fyysisen koon pienentämiseen on varmasti ollut.

Itse uusin akun, maapisteet, piuhat ja starttimoottorin ihan turhaan. Yhtään ei muuttunut pyöritysnopeus, joten ihan turhaa stressata siitä asiasta. Eri asia on sitten, jos ei pyöri ollenkaan kuten tämän ketjun aloittajalla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kylmäkäynnistysvaikeudet

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pakari kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 22:22
Miksi koneen pitäisi pyöriä kuin ompelukone? Mitä väliä sillä on montako kierrosta kone pyörähtää kunhan se käynnistyy? Trionic ei vaadi kovin suurta pyörimisnopeutta käynnistyäkseen verrattuna moniin muihin järjestelmiin. Itse en ranettaisi väärää eli vanhempaa starttia uuden huohotinloukon kanssa yhteen.
Samaa mieltä näistä. Ja olikos vielä sekin, että vanhemman Boschin startin bendixissä on eri määrä hampaita mitsuun verrattuna?
Ero taisi olla käytännön kannalta pieni, mutta kyllähän virheellinen hammaskosketus metallia hinkkaa ajan kanssa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kylmäkäynnistysvaikeudet

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis voi sinne uudenkin Mitsun laittaa. Omassa se pyöritti meille tullessa syksystä heikosti. Uusin akun ja auttoi vähän. Sitten myöhemmin startti oli hirveän hidas kesälläkin. En odottanut seuraavaa talvea. Etsin tilalle Boschin hieman työläästi. Siihen Pakari viittaa, vaikka en Boschia maininnut sanallakaan ennen edellistä lausetta. Se miten vian korjaa on minulle ihan yhden tekevää. Jos startti on kulunut, siihen tulee heloihin välystä ja seuraus on huonompi pyörittäminen. Starttimoottori siis olisi omasta mielestäni syytä tutkia, tai sitten pitää vaan odotella kesää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin