Saab 9-5 04 Aero koneremppa
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2021 22:47
Saab 9-5 04 Aero koneremppa
Moro! 9-5 04 Aero on pölläytelly jo vähä aikaa melekosen sinisen piliven kylmänä käynnistäessä. Paksu sininen pilvi tulee n. 5sek käynnistyksestä ja öljyä saa lisätä meleko runsaasti koneeseen, joten ensikertalaiselle vinkkejä. Turbo, männänrenkaat vai venttiilivarren kumit? Jos kone aukaistaan niin mitä kaikkea lähtään uusimaan samalla. Jakopää ainakin, kun 273tk mittarissa. Ja onko kokemusta paljonko suurinpiirtein maksaa tuommonen remppa. Onko järkevää metästää uus kone jostakin vai korjata vanha?
Aapo Myllylä #8568
9-5 Aero 2004
9-5 Aero 2004
-
- "Viggen"
- Viestit: 602
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
Turbon tila selviää yleensä kun kurkistaa välijäähdyttimen ahtoputkiin molemminpuolin. Männänrenkaat näistä tahtoo jumiutua karstan vuoksi. Öljyrengas jumiutuu ja sen urassa olevat reiät menevät karstasta umpeen eikä öljy pääse rei'istä männän sisäpuolelle ja takaisin öljytilaan. Tämän takia öljy ousee männän reunaa ylöspäin ja palaa kiinni muihinkin renkaisiin ja uriin. Lopuksi öljy nousee palotilaan saakka. WIS:n ja foorumilta löytyvien ohjeiden avulla rempasta selviää itsekin mutta vaatii mielellään kunnollisen nosturin. Öljypohja ja kansi pitää avata ja silloin on sama hoitaa venttiilipuolen asiat kuntoon (venttiilien hionta ja ne venojen kumit) ja käyttää kansi plaanissa vaikkei se kiero olisikaan. Toki kiertokankien laakerit vaihtoon samalla kun siellä ollaan. Ja ne mäntien öljyrenkaiden urien reiät pitää avata samalla.
Tämä onnistuu kone paikallaan, jakopäänki ovat tehneet kone paikallaan mutta sen tilan näkee kun venakoppa on irti ja käyttää ketjunkiristimenki pois.
Tämä onnistuu kone paikallaan, jakopäänki ovat tehneet kone paikallaan mutta sen tilan näkee kun venakoppa on irti ja käyttää ketjunkiristimenki pois.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
tai jos haluaa irtomoorrin kanssa pelata nin koria pitää nostaa sen verran ylöspäin että saa apurungon joka lasketaan kaljarullakon päälle vetämään vaikka kp pyörän kaaren alta tarkempiin syynehin.samalla tullaan luonnollisesti vaihtaneeksi hamastangon kumit niihen lenkkeihin sekä tarvittavat puslat apurunkoon sekä kytkimen kunnon stekkaus
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
Kyllä toi koko paketin tiputus kannattaa. Hommat helpottuu ja tekee koko alustan samalla uusiksi ja kattoo kytkimen. Jos siis autolla aikoo vetää sen toiset 200tkm. Jos myy pois lähiaikoina niin ei liene kannata sijoittaa hirveästi ylimääräisiä koneen ulkopuolelle kun ei niitä tahdo myydessä saada enää pois.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
näinhän se on taikka mitä saisi nyt myydessä pössyttävällä koneella ja sit tilipäivänä puolet petäjäistä lisää ja huutokaupat comista uusi tilalle
se olisi nopein, mukavin ja emännän mieleinen tapahtuma,jos vertaa siihen että töiden jälkeen ja viikonloppuna veivaa naama mustana autotallin edessä konetta alta pois kun talliinhan ei yleensä mahdu auto
se olisi nopein, mukavin ja emännän mieleinen tapahtuma,jos vertaa siihen että töiden jälkeen ja viikonloppuna veivaa naama mustana autotallin edessä konetta alta pois kun talliinhan ei yleensä mahdu auto
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
En nyt muuhun ota kantaa, mutta hintatietona pelkkä jakopääremppa kustansi asiansa osaavalla pajalla reilun 1000e. Tuo tehtiin motti paikoillaan ja kanttakaan ei irroitettu.mikropizzza kirjoitti: ↑Ti Maalis 16, 2021 22:38Jakopää ainakin, kun 273tk mittarissa. Ja onko kokemusta paljonko suurinpiirtein maksaa tuommonen remppa. Onko järkevää metästää uus kone jostakin vai korjata vanha?
Koneremppa on aikaavievää hommaa, jos homman joutuu teettämään remonttipajassa, niin lasku ylittää helposti auton arvon
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
kyyyllä saabisti aina yhden koneen tekee kun täällä foorumilla on step by step ohjeetkin, kun tunnin siinä ähertää onkin hankkinut jo korjamon tunnin palkan itselleen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
Oletko pitänyt kirjaa öljynkulutuksesta? Kylmänä sitä savua tulee silmin nähden paljon, vaikka kaikki on ok. Sitten kun öljyä menee litra tonnille ja tikkua joutuu vahtimaan joka tankkauksen yhteydessä, on aika toimia.
Tsekkaa nyt ihan ekana, että huohotinletkujen takaiskut on ehjät. Venttiilikopalta kanavat auki. Turbon välykset. Jos nämä on kunnossa, niin seuraava kohde männänrenkaiden vaihto. Ja pidä kirjaa siitä kulutuksesta nyt jonkin aikaa.
Kysyit kuluja: jos ite tekee ja on aikaa, niin männänrenkaat, yläpään tiivisteet, jakopääkitti ja liimaa menee ainakin. Pakosarjasta on tietenkin joku pinnapultti perinteisesti poikki ja kansi tosiaan kannattaa kunnostaa. Riippuu vähän miten toteutat kaiken, mutta saa siihen 1000-2000€ menemään. Sitten jos mopo keulii tehdessä, saa rahaa menemään rajattomasti. Jos joku tarjoaa kunnostettua konetta, niin kannattaa harkita.
Tsekkaa nyt ihan ekana, että huohotinletkujen takaiskut on ehjät. Venttiilikopalta kanavat auki. Turbon välykset. Jos nämä on kunnossa, niin seuraava kohde männänrenkaiden vaihto. Ja pidä kirjaa siitä kulutuksesta nyt jonkin aikaa.
Kysyit kuluja: jos ite tekee ja on aikaa, niin männänrenkaat, yläpään tiivisteet, jakopääkitti ja liimaa menee ainakin. Pakosarjasta on tietenkin joku pinnapultti perinteisesti poikki ja kansi tosiaan kannattaa kunnostaa. Riippuu vähän miten toteutat kaiken, mutta saa siihen 1000-2000€ menemään. Sitten jos mopo keulii tehdessä, saa rahaa menemään rajattomasti. Jos joku tarjoaa kunnostettua konetta, niin kannattaa harkita.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
Ja ne purkaamon/kenenvaan 200-300t ajetut, avaamattomat padat kannattaa jättää kanssa väliin jossei itse sitten avaa konetta. Riski uusioporsinnalle on helvetin iso, toki jos 100-200€ saa tommosen koneen niin kai sen sitten voi keulalle laittaa siksi aikaa kun kestää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
Toki purkamon käytetyn koneen voi rempata ja sitten tehdä koneenvaihdon. Näin ei tarvitse pitää autoa purettuna koko rempan ajan ja kasatessa on varmemmin osat tallessa ja asiat muistissa.
Osaako joku kertoa mitä eroa on biopowerin aja Aeron pakoventtiileillä, R-moottorin pakoventtiili (9179219) kun maksaa 65,70€/kpl ja '07 Biopowerin pakoventtiili (55557222) 20,10€/kpl...?
Aeron konerempassa 8 uutta pakoventtiiliä maksavat 525,6€.
Osaako joku kertoa mitä eroa on biopowerin aja Aeron pakoventtiileillä, R-moottorin pakoventtiili (9179219) kun maksaa 65,70€/kpl ja '07 Biopowerin pakoventtiili (55557222) 20,10€/kpl...?
Aeron konerempassa 8 uutta pakoventtiiliä maksavat 525,6€.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
Aeron pakoventtiilit on eri materiaalia (parempi lämmönsiirto?). Olisko ohuempi varsi kanssa.
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
Niin, se budjetti tosiaan muodostuu sen mukaan, miten tekee. Meidän femmasta paloi kansipahvi ja tein vaihdon n. 150€ budjetilla. Sillä on nyt ajettu rempan jälkeen n. 135tkm. Kansi irti, teräsviivaimella suoruuden tarkastus. Venttiilit läppäsin tahnalla ja akkuporakone oli voimanlähteenä. Tiivistesarja, jossa kansipahvi, imusarjan, pakosarjan ja venakopan tiivisteet. Nesteet ja turboon Biltemasta laipan tiiviste.
Jemmassa on kunnostettu oikaistu kansi, johon on tehty seetien koneistus, uudet venttiilit, varrenkumit, kannentiiviste jne. Rahaa siihen on mennyt tonni ja vielä puuttuisi venttiilinjouset. Eli voi sen näinkin tehdä.
Jemmassa on kunnostettu oikaistu kansi, johon on tehty seetien koneistus, uudet venttiilit, varrenkumit, kannentiiviste jne. Rahaa siihen on mennyt tonni ja vielä puuttuisi venttiilinjouset. Eli voi sen näinkin tehdä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
Aerossa on Nimonic -täytetyt pakoventtiilit.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Saab 9-5 04 Aero koneremppa
Aeron ja tuoreempien Biopowerien pakovenat ovat samalla numerolla, mutta tuo pakoventtiili 55557222 kiinnostaisi, se on näköjään vain yhden vuoden BioPoweriin ja melko edullinen. Pitäisikö niitä hommata yksi, sahata se poikki ja viedä analyysiin?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02