Bypass vai dump?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Nyt pitää kyllä tunnustaa tyhmyytensä. Foorumilla on muutamia keskusteluja, joissa on todettu, ettei 9-5:een pidä asentaa dumppia bybass-venttiilin tilalle, sillä se sotkee seokset. Hyvä on, ymmärrän, mutta, mutta.

Ohessa on kaksi neobrothersin linkkiä, joista molemmat kertovat osan olevan Bypass dump. Ensimmäinen on varmasti bypass, sillä se vakuuttaa olevansa alkuperäisosa, mutta miksi siinä on sana "dump". Lisäksi jälkimmäinenkin vakuuttaa "Reliably maintains boost pressure" mutta mikäs se sellainen dumppi on, joka säilyttää paineen? Eikö se dump juuri tarkoita sitä, että paine vapautetaan ilmakehään? Mitä minä en nyt ymmärrä? Onko tämä terminologinen virhe, vai enkö minä nyt vain ymmärrä asiaa riittävästi? 😐
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... ng-4441895
https://www.neobrothers.co.uk/performan ... lg-bv03slv
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja jus »

Taitaa mennä samaan kategoriaan kuin lauhdutin vs. jäähdytin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

jus kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 12:21
Taitaa mennä samaan kategoriaan kuin lauhdutin vs. jäähdytin.
Voipa olla. Ota näistä nyt selvää. Esimerkiksi ao linkissä on keskustelua asiasta.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=166687
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Bypass, dump, blow-off, pop-off,... Mun terminologiassa vain bypass on kierrättävä ja muut puhkuu suoraan ulkoilmaan.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

mikan kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 12:52
Bypass, dump, blow-off, pop-off,... Mun terminologiassa vain bypass on kierrättävä ja muut puhkuu suoraan ulkoilmaan.
No näin minäkin olen asian mieltänyt. Tosin voitaneen argumentoida, että mikäli osa paineesta vapautetaan on se myös dumppi. En kuitenkaan tunne asiaa riittävän hyvin ja siksi koitan kysyä viisaammilta.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Kuvista päätellen kumpikaan noista ei päästä painetta ulos vaan kierrättää sen takaisin järjestelmään
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

En ihan hiffaa ketjun aihetta, mutta oon kyllä nähnyt ennenkin että käytetään termiä "bypass dump valve" ja neobrothersin sivuilla olevat molemmat tuotteethan sanoo olevansa recirculating, kierrättäviä

Kyllä femmaan voi dumpin asentaa ihan ilman ongelmia, omassani on ollut jo pitkään. Vaatii vaan muutoksia, ei se suoraa bypassin tilalle mee tietenkään.

EDIT: ja reliably maintaining boost pressure meinaa vaan että ei vuoda ahtopaineita cobraan vedättäessä
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

YlimysN kirjoitti:
Ti Maalis 30, 2021 20:56
Kyllä femmaan voi dumpin asentaa ihan ilman ongelmia, omassani on ollut jo pitkään. Vaatii vaan muutoksia, ei se suoraa bypassin tilalle mee tietenkään.
Määrittele ilman ongelmia. Eli miten huijaat ilmamassamittaria, trioniciä ja/tai seosta pysymään oikeana, kun päästät väärin ilmaa ulos?

Dumpeissa ei ole mitään ideaa tai järkeä laittaa niitä ilmamassa MAF-ohjattuihin järjestelmiin. Mikään asia ei ole dumpissa paremmin, kuin bypassissä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Pakari kirjoitti:
Ti Maalis 30, 2021 22:00
YlimysN kirjoitti:
Ti Maalis 30, 2021 20:56
Kyllä femmaan voi dumpin asentaa ihan ilman ongelmia, omassani on ollut jo pitkään. Vaatii vaan muutoksia, ei se suoraa bypassin tilalle mee tietenkään.
Määrittele ilman ongelmia. Eli miten huijaat ilmamassamittaria, trioniciä ja/tai seosta pysymään oikeana, kun päästät väärin ilmaa ulos?

Dumpeissa ei ole mitään ideaa tai järkeä laittaa niitä ilmamassa MAF-ohjattuihin järjestelmiin. Mikään asia ei ole dumpissa paremmin, kuin bypassissä.
Siirrät maffin painepuolelle ennen kaasuläppää, samoin ohjelma pitää muokata että se ei sekoile kun paineet vaihtelee paineputkistossa.

Eihän niissä mitään järkeä olekaan, mutta mitäs sitten :lol:
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ookoo. Kuulostaa aikamoiselta ranetukselta. :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2526
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tai muuttaa femman T5 tekniikalle niin voi laittaa sen dumpin helposti :roll: :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Tai puukottaa T7:n softan käyttämään MAP-anturia MAF:n sijaan.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

PaulMuadDib kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 11:54
Lisäksi jälkimmäinenkin vakuuttaa "Reliably maintains boost pressure" mutta mikäs se sellainen dumppi on, joka säilyttää paineen? Eikö se dump juuri tarkoita sitä, että paine vapautetaan ilmakehään? Mitä minä en nyt ymmärrä? Onko tämä terminologinen virhe, vai enkö minä nyt vain ymmärrä asiaa riittävästi?
Tuohan tarkoittaa tosiaan siis sitä, että se pitää paineen silloin kun sitä pyydetään, eli ei falskaa silloin kun ei kuuluisi.
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Bypass vai dump?

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Audiojack kirjoitti:
Su Huhti 04, 2021 17:21
PaulMuadDib kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 11:54
Lisäksi jälkimmäinenkin vakuuttaa "Reliably maintains boost pressure" mutta mikäs se sellainen dumppi on, joka säilyttää paineen? Eikö se dump juuri tarkoita sitä, että paine vapautetaan ilmakehään? Mitä minä en nyt ymmärrä? Onko tämä terminologinen virhe, vai enkö minä nyt vain ymmärrä asiaa riittävästi?
Tuohan tarkoittaa tosiaan siis sitä, että se pitää paineen silloin kun sitä pyydetään, eli ei falskaa silloin kun ei kuuluisi.
Hieno homma. Tähänkin viestiketjuun tuli paljon hyvää tietoa. 👍🏻
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Vastaa Viestiin