9-5 aeron letkun toinen pää

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

CDTA kirjoitti:
Pe Huhti 16, 2021 11:19
Eiköhän se sinne tulpattuun liitokseen (17) kuulune.

Kuva
Tämä näyttää samalta kuin vuosimallissa 2001. Tuo on tosi vanha öljyloukku, jos minulta kysytään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

Juho80 kirjoitti:
Pe Huhti 16, 2021 16:29
On vaihdettu ilmeisesti vanhanmallinen läppäkotelo. Kahden läppäkotelossa olevan vesiletkun alla on nippa johon tuo kuuluisi, ei öljyputkeen.
E: Sieltä imee nyt varmaan ilmaa ja sotkee käyntiä.
https://aijaa.com/bYBHfq
Tuossa sinisen alipaineletkun kohdilla on ainakin -04 mallisessa huohottimen liitos, tässä -07 aerossa ei ole paikkaa sille.

https://aijaa.com/gs1MTA
Otin kuvan tuosta -04 mallisesta, on aivan erilainen tuo järjestelmä, tuon ohuen alipaineputken alla on se liitos, johon tulee letku huohottimelle. Pimeässä otettu kuvassa ei erotu kunnolla.
https://aijaa.com/yFC8h1
Tuossa parempi kuva lähempää otettuna, näkyy tuo liitos paremmin.

https://aijaa.com/FwPAn6
Tässä -99 mallisesta kuva, ei siinäkään ole paikkaa huohottimelle.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja JGP »

Vaikuttaisi siltä, kuten joku jo ehdotti, että autossa on väärä vanhempi kaasuläppäkotelo.
Vuodesta 2004 eteenpäin kyseinen huohotusletku menee kaasuläppäkoteloon, uusi malli eroaa myös alipaineletkun nipan osalta, uudessa se sijaisee ylempänä ja tulee suoraan ulos eikä viistosti oikealle.

https://www.ebay.com/itm/GENUINE-SAAB-9 ... 1966964557
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

Pitääpä kai alkaa etsimään korvaavaa kaasuläppäkoteloa, saa tarjotakin ehjää ja sopivaa. Tuota ei vielä ole uusittukaan.
Oikea etummainen kiinnityspultti oli korkannut läppäkotelosta, läksi pihdeillä nostamalla pois, laitoin pidemmän pultin, ja kiinni on. Ei muutoksia :(
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siellä alempana on - 99:ssä kiinni tuo ohut letku, joka tulee venttiilikopalta takaiskun läpi. Minä yrittäisin katsoa sitä liitintä, onko se tyhjänä? Periaatteessa siihen voisit tuon irrallaan olevan putken kiinnittää. Putken halkaisija on vaan liian paksu nippaan, joten joku adapteri pitäisi keksiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://aijaa.com/I98erg
Tuollaisella tällillä nyt on, letku menee öljyntäyttöaukkoon, ennen muutosta se puski huurut ulos, toimikoon tuolla niin kauan kun saan uuden läppäkotelon. Kuitenkaan tuo pätkiminen ei vaikuttanut päästöihin, leimalla kun käytin, arvot ihan hyvät, vielä viimevuotisilla bensoilla. Eilen kävin tankilla, ei mennyt kuin parikymmentä litraa, eikä muuttunut käynti paremmaksi, pätkii tyhjäkäynnillä edelleen, mutta kulkee pätkimättä ripeästi :)
Vaihtelin tuossa samoilla lämpöisillä myös moottoriöljyt (castrol magnatec 5W/40) ja suodattimen (mahle), edellisillä oli ajettu n.3000km.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaisi vielä kurkkia se alempi nippa. Vertaisit vaikka vanhan malliin, mihin se ohut letku venttiilikopan liittimestä menee. Se voi pahimmillaan olla tyystin auki tuossa potilaassa ja se tarkoittaa ilmavuotoa alipaineilla kevyellä kuormalla sisään koneeseen ja ahdoilla taas paineinen ilma vuotaa imusarjasta suoraan ulos.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Kuten Mertmi tuossa sanoi, niin siellä kaasuläppäkotelossa hiukan alempana piilossa on joko tyhjä paikka tuolle letkulle, tai sitten sen on joku tulpannut. Ei tuon takia tarvitse välttämättä uutta kaasuläppäkoteloa ostaa. Ainut käytännön ero taitaa olla halkaisija siinä letkulähdössä. Eli jonkunlainen adapteri vaan letkulähdöltä, jotta siihen saa tuon isomman letkun kiinni. Näitä muutoksia olen joutunut itsekin tekemään suuntaan ja toiseen, kun läppäkotelon ja huohotinversion (tai siis moottorilohkon) versiot ei täsmää. Tässä huohotinversiossa öljyntäyttöputkessa ei kuulu olla reikää eikä siihen kuulu tulla mitään kiinni.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://aijaa.com/3ETVY2
Tuo on juurikin tuollainen vanhempi malli tuosta läppäkotelosta, samanlainen kuin vm-99:ssä, ei ole nippaa eikä reikää mistä voisi saada ilmaa. Pätkimisen suhteen en keksi enää muuta kuin uusi läppäkotelo, olen tukkinut jarrutehostimellekin menevän putken, eli sieltäkään ei saa ylimääräistä ilmaa. Ei tuo pätkiminen kuitenkaan mitää isoa ole, mutta olen tottunut SAABeihin, että ne toimii aina kunnolla, aina vuodesta 1972 lähtien.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
louhelai
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Puristukset mitattu? Villi veikkaus, että venttiili palanut!
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

eegas kirjoitti:
La Huhti 17, 2021 04:05

https://aijaa.com/FwPAn6
Tässä -99 mallisesta kuva, ei siinäkään ole paikkaa huohottimelle.
Onko siinä siis tuon kuvan mukainen läppäkotelo? Jos on, niin tuo takaiskun sisältävä letku menee sinne mihin uudemman mallinen paksu putki tulisi laittaa.
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja JGP »

Kyllä raimsshi ja Mertmi tietävät mistä puhuvat, minulla oli vain tietoa uudemmasta kaasuläppäkotelosta.

Esim. tässä kuvassa näkyy kahden isomman vesiletkun alla piilossa oleva nippa.

https://www.thesaabfarm.com/throttle-bo ... 35-genuine
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

JGP kirjoitti:
Su Huhti 18, 2021 10:05
Kyllä raimsshi ja Mertmi tietävät mistä puhuvat, minulla oli vain tietoa uudemmasta kaasuläppäkotelosta.

Esim. tässä kuvassa näkyy kahden isomman vesiletkun alla piilossa oleva nippa.

https://www.thesaabfarm.com/throttle-bo ... 35-genuine
Tuota nippaa ei ole tässä löppäkotelossa, sormin tunnusteltu, toimiihan tuon nyt, minkä sinne väkersin, sisäinen kierto toimii, eikä puhaltele huuruja suoraan ulos.
Vai onko tuosta nyt jotain haittaa, jos nuo huurut kiertää tuon öljyntäyttöaukon kautta kampikammioon ja sieltä jotain kautta imuilmaan.

Lisäystä tai tarkennusta: Kyllä kun peilin virittelin tuonne läppäkotelon etupuolelle, siellä varmaankin on ollut nippa, näyttää siltä, kuin olisi jokin niitti tai jokin tulppa lisätty siihen reikään, oli rungon tasalla, eli putkenpätkää ei ollut enää. Muuten samanlainen kuin tuossa yllä olevassa linkissä. Ilmankos en ymmärtänyt tuota Mertmin ohjetta.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tyhjäkäynnillä voi savuttaa herkemmin. Kuluneella turbolla ja kylmällä katalysaattorilla korostunee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin