9-5 aeron letkun toinen pää

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://aijaa.com/Y4sCGO
Empä löytänyt toisen pään kiinnitys paikkaa, irrallaan oli, kun etsin vuotopaikkoja.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja jus »

Moottoriöljyn mittatikun putken kylkeen?
https://web.archive.org/web/20160409095 ... v_en.shtml
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

jus kirjoitti:
To Huhti 15, 2021 17:50
Moottoriöljyn mittatikun putken kylkeen?
https://web.archive.org/web/20160409095 ... v_en.shtml
Kiitos jus, huomenna kun ilmat lämpenee, jatkan etsintöjä.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

2004 mukaan tehtynä voisi mennä kaasuläppäkoteloonkin? Tuo venttiilikopan liitin ainakin näyttää samanlaiselta, kuin meidän 9-5:ssä, joka on -04.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

Minulla onkin 9-5 wagon -04 tuossa pihassa, voisin katsella siitäkin mallia, jos ei muuten löydy.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

Mertmi kirjoitti:
To Huhti 15, 2021 20:21
2004 mukaan tehtynä voisi mennä kaasuläppäkoteloonkin? Tuo venttiilikopan liitin ainakin näyttää samanlaiselta, kuin meidän 9-5:ssä, joka on -04.
https://aijaa.com/bYBHfq
On erilainen -04:ssä, kuin -07 aerossa, olisikin ollut helppo paikka, jos olisi tuo -04:n mukainen, siinä meni kaasuläppäkoteloon. Tuossa öljyn täyttöaukossa (mittatikussa) on kyllä paikka (kuvassa) samankokoiselle letkulle, mutta se on tulpattu, ei mene ilma läpi. Tuo osa on voitu vaihtaakin jossain vaiheessa, siinä oli varaosanumero lapulla. Onkohan koskaan ollutkaan tuo letku oikeassa paikassa kiinni? Jos en nyt löydä muuta paikkaa, avaanko tuon tulpan ja laitan siihen kiinni. Käsin tunnistellessa koko täyttöaukon putken, ei löydy liitospaikkaa tuolle letkunpäälle.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää + tyhjäk. pätkimistä

Viesti Kirjoittaja eegas »

https://aijaa.com/5VC2Ri
Kokosin sen sinne öljyntäyttöaukkoon, poraamalla tulpan auki. Letku ei ollut alkuperäinen, siinä oli audin merkintä, mutta sain sen sopimaan paikallensa. Kuvassa näkyvä takaiskuventtiili päästi molempiin suuntiin, hain uuden metallisen motonetistä, päästösuunta eteenpäin, niinkuin alkuperäisessäkin oli. Vielä vaihdoin ihan uuden sytytyskasetin, ei noilla korjauksilla loppunut tyhjäkäynnillä pätkiminen, muutama päivä ennen vaihdoin tulpat. Pätkimistä tapahtuu vain vaihde P-asennossa, mutta ei R:llä eikä D:llä.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Eiköhän se sinne tulpattuun liitokseen (17) kuulune.

Kuva
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

Tuoltahan se näyttää, mutta tuossa on vielä takaiskuventtiili, kunpaanko suuntaan on päästösuunta? luultavasti öljyaukkoon päin?
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Takaisku on metallinen, eli jälkeenpäin asennettu ja oikeinpäin eli menosuunta on alipaineeseen päin.

Vaihde päällä on korotettujoutokäyti ja silloin ei pätki...voiskohan kaasuläppäkotelo olla syynä. Voisit kokeilla pestä läppäakselin ympärystän vaikka jarrukliinerillä ja (vaimon)hammasharjalla, jos vaikka auttaisi.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

Putsasin jo läppäkotelon oikein siihen tarkoitukseen tehdyllä spreillä ohjeen mukaan.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Sitten läppäkotelon sisällä voi olla johdot pykineet ja ottaavat kontaktia toisiinsa tai maihin.
Joku suutin voi kuseksia tai imuvuoto tai...
Onko bypassin ohjaus alkuperäinen, eli menee mankun kautta ja näiden letkut kunnossa ja paikoillaan, samoin rintapellissä olevan vesiventtiilin letkut JOS sellaista ylipäätään on. Jos pässin ohjaus on ohitettu niin kalvon rikkoutuminen ei anna P1110 vikakoodia, mutta imee ilmaa. Onkos muuten opensid?
Mites jarrutehostin, jos sammutat ja odotat hetken ennen kuin polkaiset jarrua, onko poljintuntuma sama kuin käynnissä ollessa.

E: Periaatteessa voishan tuo olla KAA:n (asentoanturin) ensimmäisiä vikaoireitakin, onko lämpötilalla mitään merkitystä.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja eegas »

Läppäkotelon johdotus voi olla rikki? Imuvuotoja ei ole, kaikki alipaineletkut uusittu silikoonisiksi, asentoanturi on vaihdettu alkuperäiseen puoli vuotta sitten, pypassi on säädettävä Maptun merkkinen, eikä vuoda, kokeiltu imemällä, melko uusi, ohjausta ei ole ohitettu. Eikä tule vikakoodeja ja vetää hyvin pätkimättä. Kylmänä ei pätki, lämpimänä kyllä. Ei ole opensid. Tässä on erillinen alipainepumppu. Ei ole vesiventtiiliä.
https://aijaa.com/n50mAW
Tuollainen kesy virityssarja on asennettu. Ilmanputsari on vaihdettu paperimalliseen.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Joo, läppäkotelon johtojen eristeet on aika murenevaa sorttia ja silloin voi tulla jos jonkinlaista käyntihäiriötä.
Mitenkähän herkälle se pässi on säädetty??
Automaatissa on aina erillinen alipainepumppu mutta sen putkesta lähtee T-haara myös imusarjaan, ja siksi vuotava tehostin sotkee käyntiä.
Sitten vähän harvinaisempi mutta mahdollinen vikakohta on vuotava imusarjan tai kaasuläppäkotelon tiiviste.
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 9-5 aeron letkun toinen pää

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

On vaihdettu ilmeisesti vanhanmallinen läppäkotelo. Kahden läppäkotelossa olevan vesiletkun alla on nippa johon tuo kuuluisi, ei öljyputkeen.
E: Sieltä imee nyt varmaan ilmaa ja sotkee käyntiä.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Vastaa Viestiin