Syö takarengasta
Syö takarengasta
Väljää ei tunnu kun pyörästä heiluttelee mutta syä sisäreunan kumista. Olisko säätö ??
EBR garage
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Re: Syö takarengasta
Säätöhän se ilmeinen selittäjä tuollaiselle. Ei muuta kuin suuntaukolle mars.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Syö takarengasta
Ja mielellään sellaiselle suuntaajalle, joka osaa säätää Saabin oikein. Eli ensin takapää ja sitten etupää takapään linjan mukaisesti. Pelkkä etupään säätö, tai etupää ensin säätö johtaa aina epäonnistumiseen varmasti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Syö takarengasta
Ja oliko vielä etupäähän puolet takapään arvoista vai toisinpäin...niin menee kuin juna
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Syö takarengasta
Kyllä monikin kulmakombinaatio toimii, jos se on tehty oikein ja oikeassa järjestyksessä. Paikallinen kulmaguru OK-Centerissä Tampereella teki mulle femmaan "tehokkaan etuvedon" spesiaalisäädöt. En tiedä tarkalleen mitä taikoja teki, mutta on parempi ajaa kuin koskaan aiemmin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Syö takarengasta
Jokaisessa firmassa, joissa olen femman alustaa käynyt nelipyöräsuuntaamassa, kerrottiin tiskillä, että takapään camberia ei voitu säätää.
Jokaiselle asentajalle olen maininnut, että kyllä se säätö on mahdollista shimmiliuskoilla. "Aha" ja olankohautus on palkintona tiedosta
No juu, meidän femmojen camberit on vielä senverran toleranssissa, että renkaat kuluvat suht tasaisesti.
Jokaiselle asentajalle olen maininnut, että kyllä se säätö on mahdollista shimmiliuskoilla. "Aha" ja olankohautus on palkintona tiedosta
No juu, meidän femmojen camberit on vielä senverran toleranssissa, että renkaat kuluvat suht tasaisesti.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Syö takarengasta
Jep. Camberkin on säädettävissä kuten Termos totesi. Toistaiseksi ei ole tarvetta ollut vielä tuolle camber-säädölle, vaikka Maptun madallussarjakin on itellä femmassa:
Shimmilevyjä saa vaikkapa ihan Motonetistäkin:
Alempi:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
Ylempi:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
Shimmilevyjä saa vaikkapa ihan Motonetistäkin:
Alempi:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
Ylempi:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Syö takarengasta
Kannattaa ne entiset puslatkin vaihtaa ennen pyöränkulmien säätöä. Mieluummin vähän hakemalla hakee, ja vaihtaa ne tyypilliset sieltä, vaikka ihan renkaasta nykimällä ei väljää tuntuisikaan.
Jos auto on omassa käytössä, eikä mieleen muistu isoa tälliä tms., joka olisi kulmat sekoittanut, niin jotain siellä tod. näk. on muuttunut kuitenkin. Sisäreunan kuluminen on aika selkeä merkki löysistä tai painuneista puslista.
Jos auto on omassa käytössä, eikä mieleen muistu isoa tälliä tms., joka olisi kulmat sekoittanut, niin jotain siellä tod. näk. on muuttunut kuitenkin. Sisäreunan kuluminen on aika selkeä merkki löysistä tai painuneista puslista.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Syö takarengasta
Totta. Muistui mieleeni, että kun vaihdoin ViiruAeroon pitkittäisien takatukivarsien puslat uretaanisiin, niin perä nousi havaittavasti (=korjasi camberia).
Eikä ne originaalipuslatkaan ihan loppuunajetut olleet, katsastushenkilö mainitsi, että alkavaa välystä niissä on, mutta ei syytä toimenpiteisiin vielä
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Syö takarengasta
Juuri näin,
ja ainakin omalla kohdalla kun katsuri mainitsi että on alkavaa välystä, niin seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä huomasin että oli jo syönyt renkaasta sisäreunan ja ihan kunnolla. Ryhdyin sen innoittamana ( ) toimenpiteisiin, joten jäi ikään kuin testaamatta, mikä lausunto olisi seuraavalla leimakäynnilä tullut.
Nuo orggispuslat ainakin osaavat "painua" läjään niin, että kulmat on jo pielessä vaikka puslat eivät välttämättä vielä holkukaan.
ja ainakin omalla kohdalla kun katsuri mainitsi että on alkavaa välystä, niin seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä huomasin että oli jo syönyt renkaasta sisäreunan ja ihan kunnolla. Ryhdyin sen innoittamana ( ) toimenpiteisiin, joten jäi ikään kuin testaamatta, mikä lausunto olisi seuraavalla leimakäynnilä tullut.
Nuo orggispuslat ainakin osaavat "painua" läjään niin, että kulmat on jo pielessä vaikka puslat eivät välttämättä vielä holkukaan.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Syö takarengasta
Mitä sanoo tietäjät?
Mulla 9-5 wagonin takarenkaasta söi sisäkulmat kudoksille (huomasin syksyllä renkaanvaihdon yhteydessä). Käytin äsken liikkeessä vaihdattamassa takajouset (liikkeen suositus) ja ohjauskulmat säädettiin 4-pyöräsuuntauksella (taka ensin, sitten etupää). Camberille ei tehty mitään (vaikka näytin tämän viestiketjun kommentteja mm. shlimmliuskoista), koska sanoivat työn olevan niin suuri ja kallis? Vasen takapään camber näyttää nyt -1 39 ja oikea -2 05. Etupää on ihan ok.
Miten on, jatkuuko renkaan sisäpinnan kuluminen kun camberit on sitä mitä on vai ei? Olisiko viisasta viedä jonnekin muualle, joka lähtisi laittamaan camberit kuntoon?
Mulla 9-5 wagonin takarenkaasta söi sisäkulmat kudoksille (huomasin syksyllä renkaanvaihdon yhteydessä). Käytin äsken liikkeessä vaihdattamassa takajouset (liikkeen suositus) ja ohjauskulmat säädettiin 4-pyöräsuuntauksella (taka ensin, sitten etupää). Camberille ei tehty mitään (vaikka näytin tämän viestiketjun kommentteja mm. shlimmliuskoista), koska sanoivat työn olevan niin suuri ja kallis? Vasen takapään camber näyttää nyt -1 39 ja oikea -2 05. Etupää on ihan ok.
Miten on, jatkuuko renkaan sisäpinnan kuluminen kun camberit on sitä mitä on vai ei? Olisiko viisasta viedä jonnekin muualle, joka lähtisi laittamaan camberit kuntoon?
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Re: Syö takarengasta
Mulla oli joskus ennen uretaanipuslia Aeron sporttialustassa oikea -1°36 ja vasen -1°58
Aika tasaisesti takarenkaat kului silloinkin, mutta kuten jo mainitsin, urtsit paransivat camberia. Ikävä kyllä en löytänyt vaihdon jälkeistä mittausraporttia
Edit: Tuollainen yli kahden asteen camber saattaa kyllä järsiä rengasta. Tuossa on ohjeet shimmien asennukseen, ohje kertoo kyllä virheellisesti navan olevan kiinni neljällä mutterilla. Käsittääkseni jarruputkien pidikkeiden alla on vielä mutterit, vaikkakin samoissa pinnapulteissa.
http://photo.platonoff.com/Auto/2008092 ... Shims/?all
Aika tasaisesti takarenkaat kului silloinkin, mutta kuten jo mainitsin, urtsit paransivat camberia. Ikävä kyllä en löytänyt vaihdon jälkeistä mittausraporttia
Edit: Tuollainen yli kahden asteen camber saattaa kyllä järsiä rengasta. Tuossa on ohjeet shimmien asennukseen, ohje kertoo kyllä virheellisesti navan olevan kiinni neljällä mutterilla. Käsittääkseni jarruputkien pidikkeiden alla on vielä mutterit, vaikkakin samoissa pinnapulteissa.
http://photo.platonoff.com/Auto/2008092 ... Shims/?all
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Syö takarengasta
Luultavasti jatkuu. Tuollainen ~2°camber on jo silminkin nähtävissä. Voit myös viedä samaan paikkaan, kunhan vain sanot että laittavat sen camberin kuntoon. Siellä todennäköisesti vain on ollut muitakin asiakkaita palveltavana, joten oikeiden shimmilevyjen selvittelyyn ja asenteluun ei vain yksinkertaisesti ole aikaa. Eikä se mene normaalin suuntauksen hinnoituksella, vaan tuntityönä tuollaiset hommat tehdään.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Syö takarengasta
Uskallan epäillä, että Vianor, Autoasi yms. ketjut alkavat ollenkaan temppuilemaan shimmien kanssa. Kehoittavat kääntymään merkkihuollon puoleen.
Näistä nimetyistä on omakohtaista kokemusta. Muuten tekivät asiallisen suuntauksen. Tuossa yksi kuitti
Näistä nimetyistä on omakohtaista kokemusta. Muuten tekivät asiallisen suuntauksen. Tuossa yksi kuitti
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Syö takarengasta
Kiitos kaikille nopeista ja asiantuntevista neuvoista ja kuvista. Täällä saa upeeta tietoa miten toimia.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD