Öljynvaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

tonnaritomppa kirjoitti:
Ke Syys 14, 2022 21:27
Ei luoja, jengi ajelee 19t mitsu t7:lla ja mietitään että hydrokrakattu öljy ei kelpaa kun on viriauto :lol: Näissä peleissä se on se ja sama mitä öljyä se on, kunhan täyttää luokituksen ja viskositeetti on oikea..
Ok. Keskustelu oli varsin asiallista ennen kommenttiasi. Provosointisi ei onnistunut. Jos ei ole muuta annettavaa keskusteluun kuin aiheetonta vittuilua, niin ole mielummin kommentoimatta.
Viimeksi muokannut Pakari, Ke Syys 14, 2022 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Termos »

^^ Vähän samat fiilikset. Ymmärrän toki sen, että huohotinvammaisissa koneissa öljylläkin voi olla joku marginaalinen vaikutus kestävyyteen, mutta vaihtoväli kuittaa senkin ongelman.

Nimimerkillä: EX Teboil Diamond Diesel 5W-40 -käyttäjä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Pahiksessa on nyt ollut nuo Red Linen 10W40:t lähinnä hyvän öljyfilmin kestävyyden takia ja kun siinä on tuota ZDDP:tä jonkun verran. Enemmänkin sillä toiveella, että jos polkasee puoltoista baria Holsetista ja öljynkierrolle tuleekin joku hikkakohtaus, niin ei olis välttämättä heti laakerit rusetilla ja joka paikka paskana. Femmassa nyt sit taas kriteerinä suunnilleen, että jotain mikä pysyy koneessa ja on sopivan hintaista.
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Mitähän öljyä sitä alkais laittaa :saab: koneisiin. Monta vuotta menty Og900, og93 ja og95 turbokoneissa Teboil diamond 5w-40 ölpällä.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Andre »

Pakari kirjoitti:
Ke Syys 14, 2022 20:59
Andre kirjoitti:
Ke Syys 14, 2022 19:33
Pakari kirjoitti:
Ke Syys 14, 2022 15:08
Täytyypä perehtyä ja jos näin on, niin täytyy talven aikana etsiä uusi öljy. Hydrokrakattu öljy ei kelpaa minulle miedosti viritettyyn moottoriin.
Tämä onkin mielenkiintoista, mikä tuosta hydrokrakatusta tekee kelpaamattoman?
Varmaan suurimmaksi osaksi oma "asennevamma".. :mrgreen:

Vetykrakatut öljyt ovat hyvin voimakkaasti lisäaineistettuja ja ne lisäaineet pilkkoontuvat käytössä/rasituksessa. Mitä enemmän rasitusta, sitä nopeampaa lisäaineiden pilkkoontuminen on. Sen vuoksi ajattelen, että sen öljyn ominaisuudet muuttuvat liikaa, eikä se öljy sen jälkeen ole "riittävän hyvää". Omiin havaintoihini perustaen, esim. Magnatec 5w40 c3:nen alkaa kolkissa kulua n. 11-12tkm ajon jälkeen ja öljyä joutuu lisäämään. Kun öljyn vaihtaa, niin taas mennään ilman öljynkulutusta se n.11-12tkm. PAO-öljyissä en itse tätä ominaisuutta ole havainnut, vaan se näyttäisi kestävän paremmin omassa käytössä. Ja ei, en ala vaihtamaan öljyä liian tiuhaan muutamien tuhansien kilometrien välein.

Lisäksi kun se on mineraaliöljystä tehtyä, niin sekään ei minua innosta. Mineraaliöljyille tai niiden johdannaisille on paikkansa ja käyttötarkoituksensa, mutta minun mielestä se ei ole viritetyissä moottoreissa.
Oikaisen muutaman jutun

Tuo havaintosi PAO öljyjen pidemmästä Käyttö jaksosta on varmasti täysin validi, hapettumiskestävyys on yksi PAO suurimmista eduista verrattuna mineraalipohjaisiin, eli voi ajaa pidempään.

Kaikki API SN moottoriöljyt ovat voimakkaasti lisäaineistettuja huolimatta perusöljystä. Kuvailit Viskositeetti Indeksin parantajalisäaineen leikkaantumista ja näitä löytyy niin PAO kuin krakatuista öljyistä. Ilman näitä PAO perusöljyistäkään voi tehdä vain 10w30/15w40 Viskositeettiluokan öljyä ja laajempi alue vaatii saenninta. Saentimia on sitten montaa erilaista sorttia ja halvimmat polymeerit leikkaantuvat johtaen öljyn ohentumiseen ja tämä johtaa kuvailemaasi kehityskulkuun. Volvo VDS luokitus on sellainen jossa testataan viskositeetin pysyvyyttä ja se seuloo aika hyvin pois heikot VI lisäaineet.

Eli 10w-60 PAO voi olla voimakkaammin VI lisäaineistettu kuin 10w-40 krakattu ja näin leikkaantua voimakkaammin. VDS luokituksen 10w-40 krakattu ei leikkaannu.

PAO öljyt ovat usein käytössä silloin kun pitää saada pitkä Käyttöjakso haastavissa olosuhteissa laajalla lämpötila-alueella. Esterit käytössä silloin kun pitää saada maksimaalinen filminlujuus(top fuel dragsterit). Melkeinpä aina näitä sekoitetaan keskenään.

Viritettyyn Saabiin jolla ajetaan kesällä ja vaihdetaan öljyt usein krakattut perusöljyt sopii mainiosti kunhan pitää huolen että HTHS viskositeetti pysyy yli 3.5 ja tehokkaammissa mielellään yli 4.

Tästä perspektiivistä katsottuna ei tarvitse hyperventiloida vaikka sattui vetykrakattua öljyä moottoriin.
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Andre kirjoitti:
Ke Syys 14, 2022 23:10
Pakari kirjoitti:
Ke Syys 14, 2022 20:59
Andre kirjoitti:
Ke Syys 14, 2022 19:33


Tämä onkin mielenkiintoista, mikä tuosta hydrokrakatusta tekee kelpaamattoman?
Varmaan suurimmaksi osaksi oma "asennevamma".. :mrgreen:

Vetykrakatut öljyt ovat hyvin voimakkaasti lisäaineistettuja ja ne lisäaineet pilkkoontuvat käytössä/rasituksessa. Mitä enemmän rasitusta, sitä nopeampaa lisäaineiden pilkkoontuminen on. Sen vuoksi ajattelen, että sen öljyn ominaisuudet muuttuvat liikaa, eikä se öljy sen jälkeen ole "riittävän hyvää". Omiin havaintoihini perustaen, esim. Magnatec 5w40 c3:nen alkaa kolkissa kulua n. 11-12tkm ajon jälkeen ja öljyä joutuu lisäämään. Kun öljyn vaihtaa, niin taas mennään ilman öljynkulutusta se n.11-12tkm. PAO-öljyissä en itse tätä ominaisuutta ole havainnut, vaan se näyttäisi kestävän paremmin omassa käytössä. Ja ei, en ala vaihtamaan öljyä liian tiuhaan muutamien tuhansien kilometrien välein.

Lisäksi kun se on mineraaliöljystä tehtyä, niin sekään ei minua innosta. Mineraaliöljyille tai niiden johdannaisille on paikkansa ja käyttötarkoituksensa, mutta minun mielestä se ei ole viritetyissä moottoreissa.
Oikaisen muutaman jutun

Tuo havaintosi PAO öljyjen pidemmästä Käyttö jaksosta on varmasti täysin validi, hapettumiskestävyys on yksi PAO suurimmista eduista verrattuna mineraalipohjaisiin, eli voi ajaa pidempään.

Kaikki API SN moottoriöljyt ovat voimakkaasti lisäaineistettuja huolimatta perusöljystä. Kuvailit Viskositeetti Indeksin parantajalisäaineen leikkaantumista ja näitä löytyy niin PAO kuin krakatuista öljyistä. Ilman näitä PAO perusöljyistäkään voi tehdä vain 10w30/15w40 Viskositeettiluokan öljyä ja laajempi alue vaatii saenninta. Saentimia on sitten montaa erilaista sorttia ja halvimmat polymeerit leikkaantuvat johtaen öljyn ohentumiseen ja tämä johtaa kuvailemaasi kehityskulkuun. Volvo VDS luokitus on sellainen jossa testataan viskositeetin pysyvyyttä ja se seuloo aika hyvin pois heikot VI lisäaineet.

Eli 10w-60 PAO voi olla voimakkaammin VI lisäaineistettu kuin 10w-40 krakattu ja näin leikkaantua voimakkaammin. VDS luokituksen 10w-40 krakattu ei leikkaannu.

PAO öljyt ovat usein käytössä silloin kun pitää saada pitkä Käyttöjakso haastavissa olosuhteissa laajalla lämpötila-alueella. Esterit käytössä silloin kun pitää saada maksimaalinen filminlujuus(top fuel dragsterit). Melkeinpä aina näitä sekoitetaan keskenään.

Viritettyyn Saabiin jolla ajetaan kesällä ja vaihdetaan öljyt usein krakattut perusöljyt sopii mainiosti kunhan pitää huolen että HTHS viskositeetti pysyy yli 3.5 ja tehokkaammissa mielellään yli 4.

Tästä perspektiivistä katsottuna ei tarvitse hyperventiloida vaikka sattui vetykrakattua öljyä moottoriin.
Tottakai mitä kauempana kuuma- ja kylmäviskositeettiarvot toisistaan ovat, niin niissä on enemmän tietynlaista lisäaineistusta kuin niissä, joissa viskositeettiarvot ovat lähempänä toisiaan. Tämä luonnollisesti aiheuttaa saman aiemmin mainitsemani ajatuksen lisäaineiden leikkaantumisesta, mutta toistaiseksi omiin havaintoihini pohjaten; omassa käytössä niin ei ole PAO öljyissä vielä käynyt, toisin kuin vetykrakatuissa.

Kuten varmasti tiedät, niin lisäaineita on monia muitakin kuin viskositeetti-indeksin parantajajia. Nekin leikkaantuvat käytössä ja siten öljy muuttaa ominaisuuksiaan kokonaisuutena käyttöikänsä aikana.

Vaikka nyt ei oikeasti tarvitsisi olla huolissaan, tai kuten käytit termiä hyperventiloida, niin minulla on henkilökohtaisesti suurempi luottamus PAO öljyihin, kuin vetykrakattuihin EHVI lisäainekoktailiöljyihin. :mrgreen: Tämähän taas on puhtaasti mielipideasia, ja niitähän on tunnetusti yhtä monta kuin on sanojaakin.

Lopuksi, on virkistävää keskustella henkilön kanssa asiasta joka on selvästi perehtynyt asioihin ja perustelee asioita, eikä vain huutele mutulla väliin kommentteja "kuule ihan sama mitä käyttää" -tyyppisiä juttuja, tai halveksi kommenteillan toisten harraste- tai käyttöautoja.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja mikan »

Topic on "öljynvaihto", mutta jos viedään keskustelua reilusti viritettyihin moottoreihin. Eli puhutaan neloskoneesta, jossa on litrateho luokkaa 250 hv. Sillä ajetaan kesäisin muutamia tuhansia kilometrejä, eikä öljyn hinnalla tuossa tapauksessa ole mitään merkitystä. Mikä tuolloin olisi "paras" öljy?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Andre »

mikan kirjoitti:
To Syys 15, 2022 10:18
Topic on "öljynvaihto", mutta jos viedään keskustelua reilusti viritettyihin moottoreihin. Eli puhutaan neloskoneesta, jossa on litrateho luokkaa 250 hv. Sillä ajetaan kesäisin muutamia tuhansia kilometrejä, eikä öljyn hinnalla tuossa tapauksessa ole mitään merkitystä. Mikä tuolloin olisi "paras" öljy?
Minun mielestäni se löytyy tuolta redlinen valikoimasta. Jos ei ole kattia ja ajo on jatkuvasti sukka syylärissä niin 40wt race oil. Jos on katti ja/tai ajo on enimmäkseen normi tieliikenteessä niin 10w40 tuolta high performance puolelta
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Andre »

Pakari kirjoitti:
To Syys 15, 2022 09:41
Andre kirjoitti:
Ke Syys 14, 2022 23:10
Pakari kirjoitti:
Ke Syys 14, 2022 20:59

Varmaan suurimmaksi osaksi oma "asennevamma".. :mrgreen:

Vetykrakatut öljyt ovat hyvin voimakkaasti lisäaineistettuja ja ne lisäaineet pilkkoontuvat käytössä/rasituksessa. Mitä enemmän rasitusta, sitä nopeampaa lisäaineiden pilkkoontuminen on. Sen vuoksi ajattelen, että sen öljyn ominaisuudet muuttuvat liikaa, eikä se öljy sen jälkeen ole "riittävän hyvää". Omiin havaintoihini perustaen, esim. Magnatec 5w40 c3:nen alkaa kolkissa kulua n. 11-12tkm ajon jälkeen ja öljyä joutuu lisäämään. Kun öljyn vaihtaa, niin taas mennään ilman öljynkulutusta se n.11-12tkm. PAO-öljyissä en itse tätä ominaisuutta ole havainnut, vaan se näyttäisi kestävän paremmin omassa käytössä. Ja ei, en ala vaihtamaan öljyä liian tiuhaan muutamien tuhansien kilometrien välein.

Lisäksi kun se on mineraaliöljystä tehtyä, niin sekään ei minua innosta. Mineraaliöljyille tai niiden johdannaisille on paikkansa ja käyttötarkoituksensa, mutta minun mielestä se ei ole viritetyissä moottoreissa.
Oikaisen muutaman jutun

Tuo havaintosi PAO öljyjen pidemmästä Käyttö jaksosta on varmasti täysin validi, hapettumiskestävyys on yksi PAO suurimmista eduista verrattuna mineraalipohjaisiin, eli voi ajaa pidempään.

Kaikki API SN moottoriöljyt ovat voimakkaasti lisäaineistettuja huolimatta perusöljystä. Kuvailit Viskositeetti Indeksin parantajalisäaineen leikkaantumista ja näitä löytyy niin PAO kuin krakatuista öljyistä. Ilman näitä PAO perusöljyistäkään voi tehdä vain 10w30/15w40 Viskositeettiluokan öljyä ja laajempi alue vaatii saenninta. Saentimia on sitten montaa erilaista sorttia ja halvimmat polymeerit leikkaantuvat johtaen öljyn ohentumiseen ja tämä johtaa kuvailemaasi kehityskulkuun. Volvo VDS luokitus on sellainen jossa testataan viskositeetin pysyvyyttä ja se seuloo aika hyvin pois heikot VI lisäaineet.

Eli 10w-60 PAO voi olla voimakkaammin VI lisäaineistettu kuin 10w-40 krakattu ja näin leikkaantua voimakkaammin. VDS luokituksen 10w-40 krakattu ei leikkaannu.

PAO öljyt ovat usein käytössä silloin kun pitää saada pitkä Käyttöjakso haastavissa olosuhteissa laajalla lämpötila-alueella. Esterit käytössä silloin kun pitää saada maksimaalinen filminlujuus(top fuel dragsterit). Melkeinpä aina näitä sekoitetaan keskenään.

Viritettyyn Saabiin jolla ajetaan kesällä ja vaihdetaan öljyt usein krakattut perusöljyt sopii mainiosti kunhan pitää huolen että HTHS viskositeetti pysyy yli 3.5 ja tehokkaammissa mielellään yli 4.

Tästä perspektiivistä katsottuna ei tarvitse hyperventiloida vaikka sattui vetykrakattua öljyä moottoriin.
Tottakai mitä kauempana kuuma- ja kylmäviskositeettiarvot toisistaan ovat, niin niissä on enemmän tietynlaista lisäaineistusta kuin niissä, joissa viskositeettiarvot ovat lähempänä toisiaan. Tämä luonnollisesti aiheuttaa saman aiemmin mainitsemani ajatuksen lisäaineiden leikkaantumisesta, mutta toistaiseksi omiin havaintoihini pohjaten; omassa käytössä niin ei ole PAO öljyissä vielä käynyt, toisin kuin vetykrakatuissa.

Kuten varmasti tiedät, niin lisäaineita on monia muitakin kuin viskositeetti-indeksin parantajajia. Nekin leikkaantuvat käytössä ja siten öljy muuttaa ominaisuuksiaan kokonaisuutena käyttöikänsä aikana.

Vaikka nyt ei oikeasti tarvitsisi olla huolissaan, tai kuten käytit termiä hyperventiloida, niin minulla on henkilökohtaisesti suurempi luottamus PAO öljyihin, kuin vetykrakattuihin EHVI lisäainekoktailiöljyihin. :mrgreen: Tämähän taas on puhtaasti mielipideasia, ja niitähän on tunnetusti yhtä monta kuin on sanojaakin.

Lopuksi, on virkistävää keskustella henkilön kanssa asiasta joka on selvästi perehtynyt asioihin ja perustelee asioita, eikä vain huutele mutulla väliin kommentteja "kuule ihan sama mitä käyttää" -tyyppisiä juttuja, tai halveksi kommenteillan toisten harraste- tai käyttöautoja.
Kiitoksia kuin myös. Argumentoidussa debatissa oppii kaikki.

Ei ollut mitenkään tarkoituskaan suorittaa uskonpuhdistusta vaan tuoda vähän faktaa tähän yleensä hiukan tunnepitoiseen ja värittyneeseen MÖ keskusteluun.

Pidät selkeästi kalustosta hyvää huolta ja haluat vain parasta joten siinä tapauksessa PAO öljyt on loistava valinta.
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja mikan »

Andre kirjoitti:
To Syys 15, 2022 14:47
mikan kirjoitti:
To Syys 15, 2022 10:18
Topic on "öljynvaihto", mutta jos viedään keskustelua reilusti viritettyihin moottoreihin. Eli puhutaan neloskoneesta, jossa on litrateho luokkaa 250 hv. Sillä ajetaan kesäisin muutamia tuhansia kilometrejä, eikä öljyn hinnalla tuossa tapauksessa ole mitään merkitystä. Mikä tuolloin olisi "paras" öljy?
Minun mielestäni se löytyy tuolta redlinen valikoimasta. Jos ei ole kattia ja ajo on jatkuvasti sukka syylärissä niin 40wt race oil. Jos on katti ja/tai ajo on enimmäkseen normi tieliikenteessä niin 10w40 tuolta high performance puolelta
Ei ole kattia, mutta ei myöskään kierretä koko ajan rataa pää märkänä. Redline on kyllä hyvässä arvostuksessa noin yleensä, on sitten kyse moottorista, vaihteistosta tai perästä. Täytyy tutustua paremmin.
https://www.redlineoil.com/40wt-race-oil-15w40 "are not suitable for street use"
https://www.redlineoil.com/10w40-motor-oil "Best choice for high-performance engines that see street/strip or track activity"
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Pösö ja Citikka R5 ralliautoissa käytetään tehtaan suosittelemana TOTAL QUARTZ INEO FIRST 0W30 öljyä. Eli samaa mitä vakioautossa. Näissähän on aika matalaviritteiset 290hv 1.6 turbokoneet, mutta niillä kanssa ajetaan täysiä.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Mutta jos tankissa on RE85 tuntuu tämä mootoriöljyn valinta viellä vaikeampi. Top fuel dragsterilla höyrystetään polttoaine öljystä joka veton jälkeen pois. Ei nyt kuka rupee SAABilla joka päivää toimima samoin. GM 5w-30 perusöljy oli semmöinen "veden kaltainen" hieman yli 10kkm käyttön jälkeen , että öljynpainen merkkivalo syttyi tyhjäkäynillä. Uusi mootoriöljy 5w-40 sisään ja ei propleema enä öljynpainen kans. Mutta kestäkö Castrol Magnatec etanoolipitoista polttoainetta ei meitsillä tietoa. Ja minkäläinen mootoriöljy jos 2,3 T mootorilla n 350-400 HP tehoa ja etanooli tankissa. Onko Red Linen öljyt RE85 tai 100% etanoolin kans toimivat?
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja torque »

. GM 5w-30 perusöljy oli semmöinen "veden kaltainen" hieman yli 10kkm käyttön jälkeen , että öljynpainen merkkivalo syttyi tyhjäkäynillä.
Eiks täällä foorumilla joku jossain maininnut että 8-10tkm on se T7 toimiva vaihtoväli, varsinkin jos on bio ohjelmaa ja hieman tehojakin lisätty.

...vaan jos joku haluaa sitä pannun voitelua vetää 30tkm, kertaheitolla, ei taida tehdä hyvää :( Siinä mitkään "öljytlaadut" auta näissä
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

A_K_O kirjoitti:
To Syys 15, 2022 20:07
Pösö ja Citikka R5 ralliautoissa käytetään tehtaan suosittelemana TOTAL QUARTZ INEO FIRST 0W30 öljyä. Eli samaa mitä vakioautossa. Näissähän on aika matalaviritteiset 290hv 1.6 turbokoneet, mutta niillä kanssa ajetaan täysiä.
Niissä myös öljynvaihtoväli taitaa olla muutamia käyttötunteja, eikä kymmeniä tuhansia kilometrejä. Täällähän mietitään mitä hifi-öljyä kaupasta löytyy, että sillä voi sitten ajaa vuoden vaihtamatta.
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

I-Vaari kirjoitti:
To Syys 15, 2022 21:32
Mutta jos tankissa on RE85 tuntuu tämä mootoriöljyn valinta viellä vaikeampi. Top fuel dragsterilla höyrystetään polttoaine öljystä joka veton jälkeen pois. Ei nyt kuka rupee SAABilla joka päivää toimima samoin. GM 5w-30 perusöljy oli semmöinen "veden kaltainen" hieman yli 10kkm käyttön jälkeen , että öljynpainen merkkivalo syttyi tyhjäkäynillä. Uusi mootoriöljy 5w-40 sisään ja ei propleema enä öljynpainen kans. Mutta kestäkö Castrol Magnatec etanoolipitoista polttoainetta ei meitsillä tietoa. Ja minkäläinen mootoriöljy jos 2,3 T mootorilla n 350-400 HP tehoa ja etanooli tankissa. Onko Red Linen öljyt RE85 tai 100% etanoolin kans toimivat?
Jyrki Pykäri kertoo, miten E85 polttoaine vaikuttaa moottoriöljyn valintaan.
https://www.roadmachine.fi/e85/
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Vastaa Viestiin