Öljynvaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Täällähän on todella mielenkiintoista keskustelua aiheesta, josta itsellä ei ole ollut kauhean paljon tietoa.

Kun kerran täälä on asiantuntijoita selkeästi linjoilla, niin mikähän teikäläisten mielipide on Mobil super 3000 X1 5w-40 öljystä?
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Jonestone kirjoitti:
Su Loka 23, 2022 10:42
I-Vaari kirjoitti:
To Syys 15, 2022 21:32
Mutta jos tankissa on RE85 tuntuu tämä mootoriöljyn valinta viellä vaikeampi. Top fuel dragsterilla höyrystetään polttoaine öljystä joka veton jälkeen pois. Ei nyt kuka rupee SAABilla joka päivää toimima samoin. GM 5w-30 perusöljy oli semmöinen "veden kaltainen" hieman yli 10kkm käyttön jälkeen , että öljynpainen merkkivalo syttyi tyhjäkäynillä. Uusi mootoriöljy 5w-40 sisään ja ei propleema enä öljynpainen kans. Mutta kestäkö Castrol Magnatec etanoolipitoista polttoainetta ei meitsillä tietoa. Ja minkäläinen mootoriöljy jos 2,3 T mootorilla n 350-400 HP tehoa ja etanooli tankissa. Onko Red Linen öljyt RE85 tai 100% etanoolin kans toimivat?
Jyrki Pykäri kertoo, miten E85 polttoaine vaikuttaa moottoriöljyn valintaan.
https://www.roadmachine.fi/e85/
Jyrki pykäri kertoo, että saat laittaa 200e yhteen öljynvaihtoon rahaa.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Taitaa olla konehuoneen puolella vähän jotain muutakin vikaa jos öp valo syttyy tyhjäkäynnillä... painetta kun ei valon syttyessä ole enää lähes lainkaan. Uusi öljy korjannee ongelman hetkeksi, ellei sitten huono anturi herjaile ohkasemmilla öljyillä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Andre »

Airokolkki kirjoitti:
Pe Marras 04, 2022 13:08
Täällähän on todella mielenkiintoista keskustelua aiheesta, josta itsellä ei ole ollut kauhean paljon tietoa.

Kun kerran täälä on asiantuntijoita selkeästi linjoilla, niin mikähän teikäläisten mielipide on Mobil super 3000 X1 5w-40 öljystä?
Tuo Mobil super 3000 on vähän kuin moottori öljyjen toyota corolla. Hinnasta päätellen vetykrakattu perusöljy ja tavanomainen "high saps" lisäainepaketti. Varmasti täysin toimivaa suurimpaan osaan kalustosta pl. Hiukkassuotimella varustetut diiselit.

Ehkä sitten varjopuolena on se, että noiden markettiöljyjen luokitukset leikkaantumisen suhteen tai NOACK arvojen suhteen ei ole niin vaativia kuin esim raskaan kaluston puolella jolloin helposti valitaan ohut perusöljy joka saostetaan VI parantajilla voimakkaasti. Tällöin on riski voimakkaalle leikkaantumiselle riippuen siitä kuinka laadukasta VI ainetta on käytössä. Koska kukaan ei reseptiä ilmoita suoraan, niin ei voi tietää varmasti mitä mistäkin purkista löytyy.

Takavuosina esim. TM Öljytestissä eräs tuote menetti yli 10% viskositeetistaan leikkaustestissä...

Tämän vuoksi en käyttäisi yli stage 3 kohteessa, jossa kovissa vedoissa etenkin HTHS viskositeettilla alkaa olla jo merkitystä. Näihin mieluummin HTHS 4 ylittävä voiteluaine.
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Mobil Super 3000 on oikeastaan tuotelinja eikä tuote. Siitä on montaa eri alaversiota, eri spekseillä ja eri hyväksynnillä.

Penarissa merkkiliike käytti yhtä tuon alalajia (Mobil Super 3000 XE jotain). Toimi hienosti (siinä määrin, kuin kuljettaja voi asiaa päätellä) siihen asti, että öljynlämpömittari näytti ekan kerran 120°C, sen jälkeen alkoi öljyä kulumaan. Vaihdoin sitten itse öljyt Castroliin ja annoin Mobilin jäähtyä öljynvalutusastiassa viikon verran parinkympin pakkasessa. Siitä kun kaatelin jäteöljykannuun käytetyä n. -20°C lämpöistä Mobilia, oli se kuin vettä kaataisi, ei yhtään öljyn sitkeyttä mukana.

En ole öljyalan asiantuntija, mutta tuo ei oikein vakuuttanut. En ole sittemmin Mobililla ajanut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Andre »

aero kirjoitti:
La Marras 05, 2022 13:35
Mobil Super 3000 on oikeastaan tuotelinja eikä tuote. Siitä on montaa eri alaversiota, eri spekseillä ja eri hyväksynnillä.

Penarissa merkkiliike käytti yhtä tuon alalajia (Mobil Super 3000 XE jotain). Toimi hienosti (siinä määrin, kuin kuljettaja voi asiaa päätellä) siihen asti, että öljynlämpömittari näytti ekan kerran 120°C, sen jälkeen alkoi öljyä kulumaan. Vaihdoin sitten itse öljyt Castroliin ja annoin Mobilin jäähtyä öljynvalutusastiassa viikon verran parinkympin pakkasessa. Siitä kun kaatelin jäteöljykannuun käytetyä n. -20°C lämpöistä Mobilia, oli se kuin vettä kaataisi, ei yhtään öljyn sitkeyttä mukana.

En ole öljyalan asiantuntija, mutta tuo ei oikein vakuuttanut. En ole sittemmin Mobililla ajanut.
Olet oikeassa, super 3000 on tuotesarja ja tuossa yllä keskityin kommentoimaan nimenomaan X1 5w-40 tuotetta josta aiemmin kysyttiin.

Ihan mielenkiinnosta, miten öljynkulutus käyttäytyi castrolilla ja minkälaisessa tilanteessa tuli 120 Öljy lämpö? Oliko ihan normaali vai poikkeustilanne?

Kuullostaisi kyseisessä tuotteessa olevan ainakin hyvä kylmäjuoksevuus, joka ei ole millään tavalla huono ominaisuus. Saattoipa mukana olla vähän polttoainelaimentumaakin, mikäli kylmäjuoksevuus on epäilyttävän hyvä ja öljyä menee. Aika tyypillistä nyky diisseleille.
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Andre kirjoitti:
La Marras 05, 2022 22:42
Ihan mielenkiinnosta, miten öljynkulutus käyttäytyi castrolilla ja minkälaisessa tilanteessa tuli 120 Öljy lämpö? Oliko ihan normaali vai poikkeustilanne?
Kuuma kesäpäivä tai iso kärry perässä tuonne nousi. Normaalisti nousi 110°C kohdalle ja pysyi siinä kuin naulattu.

Castrolia (Magnatec 5W40) kului selvästi vähemmän, mutta ei senkään pinta ihan tasassa pysynyt. Auto siis BMW 325i E93 2007. 15tkm vaihtovälillä Magnateciä muistaakseni tartti lisätä kerran jossain 10tkm tienoossa, Mobilia sai kaataa koneeseen lisää n. 7-8tkm välein jos ei käynyt lämpimänä ja 3tkm välein sen jälkeen, kun oli kerran päässyt tuonna 120°C tienooseen.

Toki tarvii muuten myöntää sekin, että kun kyseessä on Bemari, niin vaikka lämpömittarissa on asteet merkittyinä, niin ei se viisari välttämättä ihan portaaton tai tarkka ole.
Andre kirjoitti:
La Marras 05, 2022 22:42
Kuullostaisi kyseisessä tuotteessa olevan ainakin hyvä kylmäjuoksevuus, joka ei ole millään tavalla huono ominaisuus.
No sinällään joo, mutta ei se Mobilinkaan öljy uutena noin litkua ole, vaan nimenomaan sen jälkeen kun on kerran käynyt tarpeeksi kuumana. Minkään muun öljyn en ole käytettynäkään nähnyt ihan tuollai notkistuvan. Toisaalta ei se konekaan ainakaan mun aikana leiponut, joten on se varmaan voidellutkin :D, mutta tosiaan ihan selkeä vaikutus sillä, kun ensi kerran pääsi lämpiämään enemmän.
Andre kirjoitti:
La Marras 05, 2022 22:42
Saattoipa mukana olla vähän polttoainelaimentumaakin, mikäli kylmäjuoksevuus on epäilyttävän hyvä ja öljyä menee. Aika tyypillistä nyky diisseleille.
Bensan odottaisin haihtuvan öljystä, kun sitä ajetaan käytännössä jatkuvasti yli 100-asteisena, eikä se ainakaan havaittavasti bensalle haissut. Käytännössä lyhimmät ajomatkat mulla on tupanneet olla 10km luokkaa, tyypillisemmät yli 50km luokkaa, eli kone myös käy enempi lämpimänä kuin kylmänä. Tuollakin autolla tuli tuupattua sellasta 50tkm/v, kun työmatkaa oli 92km/sivu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Andre »

Kyllä bensa lähtee öljystä ehdottomasti haihtumalla, diesel taas ei joten dieseleissä ongelma on suurempi.

Äkkiseltään minulla ei tule kuin kaksi vaihtoehtoa tapahtumaketjulle, josta molemmat alleviivavat
Yllämainittua kommenttiani markettiöljyistä

-Terminen perusöljyn krakkautuminen. Epätodennäköinen koska vaatii yleensä yli 200 astetta
- Viskositeettiindeksin parantajalisäaineen leikkaantuminen. Mahdollinen, koska osa VI lisäaineista on ranttuja liian kovalle lämpötilalle. 120 astetta voi hyvin riittää näille.

Kiitoksia kun jaoit tuon kokemuksen, aidosti Mielenkiintoinen setti ja minäkin olisin tehnyt saman johtopäätöksen tuotteen suhteen. Nämä tuo hyvin perspektiiviä siihen ettei ole aivan sama mitä sinne moottoriin kaataa.

Oletettavasti bemarin vapaastihengittävässä moottorissa voimakkaasti leikkaantunut Öljy riittää kantamaan Laakerikuorman mutta mitenkähän stage 3 saabissa kun on ominaisvääntöä 2-3kertaa enemmän...
Ainakin laakerivikaisia Saabeja on hyvin tarjolla..
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Vastaa Viestiin