9-5 käyntiogelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
grandpapa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 01:30

9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja grandpapa »

Hei, harjoittelen vasta tätä kysymyksen(ja kuvan lähettämistä Driven kautta)..Eli auto Saab 9-5 2.0T vm.-98 manual.
Alkuoire oli kun täydessä vauhdissa hetken nyykähti eli veto loppui. Sitten toimi jonkun aikaa normaalisti, mutta seisottuaan vaikka yön yli, niin starttasi käyntiin kyllä heti mutta sammui pian. Kaasulla härnäämällä ja lämmittyään alkoi käymään jokseenkin ok ja oli ajettavissakin.
Löytynyt hapertuneita alipaineletkuja, vaihdan ne vielä..ps. jarrutehostinkin heitti pelaamasta(?!)..saas ny nähä auttaako uudet letkut.

Mutta numero 2 nipassa ei ole letkua, kuuluuko olla ja mihin toinen pää?

https://drive.google.com/file/d/1xNSFxO ... sp=sharing
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kysymyksesi on väärällä alueella mut vastataan

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=121503
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja tturku »

No nyt on oikealle alueelle siirrettynä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
grandpapa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 01:30

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja grandpapa »

Hei, nyt on vaihdettu bensasuodatin, sytytystulpat, bypass-venttiili ja alipaineletkut(omasta mielestä kaikki).
Vika on silti vielä jäljellä, vähän aikaa kun on parkissa tai yön yli, niin käynnistyy kyllä heti mutta ei pysy käynnissä. Kaasulla härnäämällä saa jotenkuten pysymään käynnissä ja muutamien minuuttien jälkeen jo lähes normaali ja pysyy tyhjäkäynnillä. Mutta ajossa huomaa nykäyksiä ja sellaista ei-stabiilia vetoa kiihdyttäessä. Ai niin, ja startatessa 'pätkähtelee' alussa, kuin sytytyshäiriöitä(tai bensansaanti?)
Mikähän voisi olla todennäköisin vikapaikka?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Koska bensapumppu vaihdettu ja jos niin mikä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onkos vikakoodit luettu? DI - kasetti voi vedellä viimeisiä. Se kyllä jättää vikakoodeja ja se check engine - valo voi esim. vilkkua kun ne häiriöt tulee (sytytyskatkokoksia) . Toisaalta bensapumppu voi saada koneen pätkimään ja saa samoja vikakoodeja, kuin viallisesta DI:stä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
grandpapa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 01:30

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja grandpapa »

Bensapumppua ei minun aikana ole vaihdettu, eli vanha se on. Mutta minkäänlaisia vikailmoituksia ei tule. Vikakoodeja ei ole luettu..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siellä on kahdenlaisia koodeja mahdollista olla. Vakavat sytyttää vikavalon ja lievemmät ei. Kannattaa lukea vikakoodit, vaikka valo ei palaisi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
grandpapa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 01:30

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja grandpapa »

Tarkennusta vielä oireisiin,(otin naapurinkin tsiigaan pakokaasuja alkutilanteessa) siis seisonnasta kun starttaa, niin pätkii ja sammuu ja pakokaasut isona pilvenä ja epämääräsen väristä..sitten kun lämpiää niin ihan normaali..ainoa että jää jäljelle vielä siis se ajossa nykiminen, voisin laittaa huomenna videota. Maanantaina koitan päästä vikakoodinluentaan. Elikkä mikä osa voisi oireilla nuin, että alussa värkkää noin, ja sitten 'melkein' korjaantuu?
grandpapa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 01:30

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja grandpapa »

No joo, nyt tais olla ihan omaa pässeilyä ja osaamattomuutta.. Yksi letku oli ranetettu ja ranetin lisää..unehtu sitte vaihtaa kokonaan uuteen, huoh. No nyt ilmeisesti sitten toimii oikein, ainakin lyhyiden kokeilujen jälkeen. Pysyy käynnissä, ei sammahtele ja vedotkin tuntuvat normaalilta. MUTTA..tuollainen mystinen juttu, bensatankin tienoilta kuuluu ajon jälkeen jonkun aikaa 'narinaa'..Eli onko joku bensapumpun venttiilinjousi joka tuollain ääntelee tai tms?..hmm.
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Jääkö tankkiin alipainetta? Helppo varmistaa löysäämällä tankin korkkia ja kuunnella suhahtaako.
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
grandpapa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 01:30

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja grandpapa »

Ei suhahda, tarkistin sen heti ekana.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jospa siellä tukivarren hela narisee?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Taitaa olla polttoainemittarin koho ja/tai irtoilevat loiskelevyt jotka siellä ajon jälkeen heilahtelee nesteen matkassa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Teem085
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2021 15:13

Re: 9-5 käyntiogelmia

Viesti Kirjoittaja Teem085 »

grandpapa kirjoitti:
Ma Touko 10, 2021 23:52
No joo, nyt tais olla ihan omaa pässeilyä ja osaamattomuutta.. Yksi letku oli ranetettu ja ranetin lisää..unehtu sitte vaihtaa kokonaan uuteen, huoh. No nyt ilmeisesti sitten toimii oikein, ainakin lyhyiden kokeilujen jälkeen. Pysyy käynnissä, ei sammahtele ja vedotkin tuntuvat normaalilta. MUTTA..tuollainen mystinen juttu, bensatankin tienoilta kuuluu ajon jälkeen jonkun aikaa 'narinaa'..Eli onko joku bensapumpun venttiilinjousi joka tuollain ääntelee tai tms?..hmm.
Mikä letku? Mulla samoja mystisiä vaivoja...
Vastaa Viestiin