OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Vein auton jäähdytysjärjestelmän huuhteluun ja nesteiden vaihtoon. Asentaja oli laskun yhteyteen laittanut huomautuksen ääntelevästä jakoketujusta. Rapiseehan se jo ja autolla on ajettu 305 tkm, joten aika kai olisi sellainen operaatio autolle tehdä.

Tietääkö kukaan Turun seudulla tai jossakin lähialueella osaavaa tekijää, joka voisi tuollaisen tehdä johonkin järkevään hintaan? Länsi-autossa toimenpide maksaa noin auton verran, joten se ei ole ainakaan ihan ensimmäisenä mielessä..... 8O
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

esimerkiksi

Saab Expert U:gin Autohuolto
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Kiitos tiedosta!
Pitänee tiedustella hintoja.....
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Haastakaa jos olette eri mieltä jostain, mutta luullakseni pelkkä jakopään vaihto on töineen luokkaa 1500e, ja auton myyntihinta korkeintaan 2000e.

Pelkkä männänrenkaiden vaihto erikseen on myös 1500e. Jos nämä teettää samalla, niin säästää töissä sen verran että 3000 euroon mahtuu vielä kansiremppakin. Vaatii minusta vakaata harkintaa olla teettämättä näitä kaikkia kerralla. Ja kun kone kerran on pois paikaltaan ja auki niin kannattanee laittaa myös uusi laturi, startti, vesipumppu, kaikki tiivisteet, ohjaustehostimen putket, kallistuksenvakaajan runkokumit ja ehkä apurungon puslatkin.

Sitten jos ei aio autoa niin kauaa pitää, että sitä 1x tai 2x auton arvon verran koneremontoisi, niin valitsee purkkaratkaisun ja vie Saab-korjaamolle jakoketjun kiristimen ulkoneman tsekkaukseen, ja mikäli siitä todetaan apua olevan, niin uuden ketjun uittoon ja tasapainoketjun katkaisuun. Tämän hinta alle 500e, ja jakopään aiheuttaman täystuhon riski kait pienenee muutamaksi vuodeksi.
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

No joo siksipä juuri täällä kyselen, jos jotain hintahaarukkaa ja mielipiteitäkin asian tiimoilta saisi.

Auto on liikenteessä vain kesäisin, koska en viitsi enää uitella sitä suolassa. Lisäksi se on siisti ja ruosteetonkin, joten kyllä se tallessa pysyy.
Pitää tiedustella hintoja ja pohtia miten edetään. Kiirettä sen kanssa nyt ei ole, mutta jossain vaiheessa sille on jotain tehtävä.
Kiitos vastauksesta ja mielipiteestä!
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Täytyy muistaa ettei kaikkea saisi eikä kannata puntaroida auton myyntiarvoa huomioiden.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Hyvin sanottu!
Ei kai kovinkaan monessa tuon ikäisessä autossa myyntiarvo ole sellainen, että siihen enää kannattaisi kovin kalliita remontteja tehdä.
Kyse on kuitenkin kivasta laitteesta, jota en ole ajatellut hävittää, ja koska sen on ajatellut pitää ja haluaa pitää sen kunnossa, niin siihen vaan menee rahaa :wink:
Ja toisaalta eipä sen arvo tuosta enää laskekaan, vaan päinvastoin.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

Kiitos nimimerkille "nalleolut" :D

Remontti tehtiin Saab Expertillä Uudessakaupungissa ja olen todella tyytyväinen.
Omistajalla tuntuu olevan sellaista erityistuntemusta Saabeista, jota kovin harvoin nykymaailmassa enäää mistään löytää.
Autoon tehtiin kaikki se, mitä jakopään remontin yhteydessä on mahdollista ja järkevää tehdä ja kaikesta sain myös seikkaperäisen perustelun ja työselostuksen. Lisäksi auto tarkastettiin pyynnöstäni muiltakin osin ja sain suosituksen siitä mihin sitten seuraavaksi kannattaa kiinnittää huomiota.
Kaiken lisäksi hinta oli kaikkeen tehtyyn työhön ja tarvikkeisiin nähden todella kohtuullinen.

Suosittelen lämpimästi!
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli oliko hinta jakopää hommalle siis mikä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kimmoh
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 20:50
Paikkakunta: Turku

Re: OG 9-5: Vm 2001 Aeron jakoketju

Viesti Kirjoittaja kimmoh »

No niin....innostuksissani se unohtui :lol:
Saabin alkuperäinen jakoketju ja sen hilppeet asennettuna noin 900. Hinta riippuu vähän siitä, mitä muuta tehdään, mutta tuo oli se arvio.
Minulle tuli vähän kalliimpi, kun samalla laitettiin uusi vesipumppu ja öljypohjaan uusi (käytetty) sihti, vaihdelaatikon öljyt, muita tarkastuksia jne.

Kyselin muualtakin ja hinta-arvio vaihteli 800:n ja 1000:n euron välillä. Mutta Saab Expert on ainoa, joka on Saabin osaaja, joten se ratkaisi asian. Eikä kaduta.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Vastaa Viestiin