Hei, ostin vanhan halpissaabin. Muutama laitettava juttu oli tiedossa, mutta tästä sytytysongelmasta myyjä ei puhunut mitään. Itse en autoista kovinkaan paljoa tiedä, mutta kertoilen tähän sen mitä tästä ongelmasta tiedän ja mitä sille on tehty.
APUA SIIS TARVITSEN!
Mittaristoon syttyi ”check engine”- merkkivalo. Katsottiin vikakoodit joita antoi P-1312 ja P-1334. En muista sanatarkkaan, mutta luki muistaakseni, että ”sytytysongelma 1 ja 2 sylinterissä”. Auto on kokoajan kuulostanut käyvän neljällä sylinterillä vallan nätisti.
Tilasin purkuosana sytytyskasetin, jonka vaihdoin. Merkkivalo poistui eikä vikakoodit olleet enää aktiivisina. Kunnes 50km ajettuani syttyi taas ”check engine”. Tämän jälkeen vaihdoin tulpat (NGK) ja eikun katsomaan vikakoodit. Merkkivalo oli sammunut ja vikakooditkaan eivät olleet aktiivisina.
Tuosta useampi päivä ja useampi sata kilometriä, syttyi check engine taas. Tulpat, kun vaihdoin, oli edestä katsottuna vasemman puoleisimman (1?) sylinterin tulppa öljyinen. Siis sylinterin päästä, ei puolan.
Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä? Täältä lueskelin kovasti noita vanhempia kirjoituksia ja kovasti noilla vikakoodeilla viitattiin sytytyskasettiin. Omaa typeryyttä oli tietysti vaihtaa kasetti ilman, että vaihdoin tulppia.
Auto on vanha ja ajettu 350000km, niin en ihan kamalasti tätä veivaamista jaksaisi, kun tuntuu ettei nyt asetu millään. Traficomissa lukee auton merkintänä:
5D 9-5 ESTATE 2.3-E-55E/270
Nöyrästi apua pyytäen
T: saab-ensikertalainen
9-5 vm 1999 2.3 - 125 kW sytytysongelma?
Re: 9-5 vm 1999 2.3 - 125 kW sytytysongelma?
Purkuosa on myös rikki. Osta uusi.
Re: 9-5 vm 1999 2.3 - 125 kW sytytysongelma?
Siltä tuo minustakin vaikuttaa, ja jos ostat uuden niin osta alkuperäinen
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Re: 9-5 vm 1999 2.3 - 125 kW sytytysongelma?
Niin se on varmaan sitten tehtävä. Mietityttää vaan ostaa 300€ osaa, jos ei korjaannukaan sillä.
Mites tuo ykkössylinterin märkä tulppa? On karstaista bensiiniä ilmeisesti? Kai sekin jotenkin tähän sytytysongelmaan liittyy?
Mites tuo ykkössylinterin märkä tulppa? On karstaista bensiiniä ilmeisesti? Kai sekin jotenkin tähän sytytysongelmaan liittyy?