Ostin kauniin Aeron
Ostin kauniin Aeron
Jatkoin suvun perinnettä ja ostin helmen, Saab 9-5 Aero vm.-06. ajettu 266tkm
Vinkkejä mitä kannattaisi tarkastaa / huoltaa että kestäisi ajossa seuraavat vuodet huoletta?
Lisäkysymyksenä, että kestääkö automaatti laatikko stage 1 lastut etanoli ohjelmalla?
Vinkkejä mitä kannattaisi tarkastaa / huoltaa että kestäisi ajossa seuraavat vuodet huoletta?
Lisäkysymyksenä, että kestääkö automaatti laatikko stage 1 lastut etanoli ohjelmalla?
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: Ostin kauniin Aeron
Tässä on femmabingo eli oma näkemykseni Saab 9-5 1998-2010 potentiaalisten vikojen tarkistuskohteiksi. Lista ei ole täydellinen eikä sen takia kannata menettää yöuniaan.
Kampiakselin asentotunnistin (ei käynnisty kuumana ja sammuilee)
Ilmamassamittari (ei anna vikakoodia ja sulattaa männät - mAir, mReq, Pinl)
Kaasuläppä
Sytytyskasetti
Turbo
Bensapumppu 200 tkm välen (letku saattaa jäädä pumpun vaihdon jälkeen)
Öljysihti (2004 jälkeen ei niin kriittinen)
Huohotinpäivitys (2004 asti)
Takapään tukivarsien puslat 4 poikittain + 2 kpl pitkittäin
Vaihteiston momenttituki
Jarruputket ruostuu puhki bensatankin kohdalla
Takalokarin etureunan ruosteet, myös helmoissa
Apurungon takapään puslat väljät, kone heiluu
Käsijarru (jos linkut jumissa, saa säätää kaiken aikaa)
Valorele, oranssi (kolvattavissa, ei tarvitse ostaa uutta)
SID- ja ACC-näytöt (2005 asti)
Varapyöräkotelon ruostuminen
Virtalukonpohja
Jakoketju venynyt (yleensä yli 200tkm)
Ilmastoinnin askelmoottorit ja vivustot (helppo testata)
Laatikko kestää 420-450nm. Eli kestää.
Kampiakselin asentotunnistin (ei käynnisty kuumana ja sammuilee)
Ilmamassamittari (ei anna vikakoodia ja sulattaa männät - mAir, mReq, Pinl)
Kaasuläppä
Sytytyskasetti
Turbo
Bensapumppu 200 tkm välen (letku saattaa jäädä pumpun vaihdon jälkeen)
Öljysihti (2004 jälkeen ei niin kriittinen)
Huohotinpäivitys (2004 asti)
Takapään tukivarsien puslat 4 poikittain + 2 kpl pitkittäin
Vaihteiston momenttituki
Jarruputket ruostuu puhki bensatankin kohdalla
Takalokarin etureunan ruosteet, myös helmoissa
Apurungon takapään puslat väljät, kone heiluu
Käsijarru (jos linkut jumissa, saa säätää kaiken aikaa)
Valorele, oranssi (kolvattavissa, ei tarvitse ostaa uutta)
SID- ja ACC-näytöt (2005 asti)
Varapyöräkotelon ruostuminen
Virtalukonpohja
Jakoketju venynyt (yleensä yli 200tkm)
Ilmastoinnin askelmoottorit ja vivustot (helppo testata)
Laatikko kestää 420-450nm. Eli kestää.
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Re: Ostin kauniin Aeron
Oikeastaan koko tää lista on tullut omassa femmassa vastaan joko edellisillä omistajilla tai omana aikana. Melkein kaikki ennen 300tkm.tonnaritomppa kirjoitti: ↑To Heinä 01, 2021 09:56Tässä on femmabingo eli oma näkemykseni Saab 9-5 1998-2010 potentiaalisten vikojen tarkistuskohteiksi. Lista ei ole täydellinen eikä sen takia kannata menettää yöuniaan.
Kampiakselin asentotunnistin (ei käynnisty kuumana ja sammuilee)
Ilmamassamittari (ei anna vikakoodia ja sulattaa männät - mAir, mReq, Pinl)
Kaasuläppä
Sytytyskasetti
Turbo
Bensapumppu 200 tkm välen (letku saattaa jäädä pumpun vaihdon jälkeen)
Öljysihti (2004 jälkeen ei niin kriittinen)
Huohotinpäivitys (2004 asti)
Takapään tukivarsien puslat 4 poikittain + 2 kpl pitkittäin
Vaihteiston momenttituki
Jarruputket ruostuu puhki bensatankin kohdalla
Takalokarin etureunan ruosteet, myös helmoissa
Apurungon takapään puslat väljät, kone heiluu
Käsijarru (jos linkut jumissa, saa säätää kaiken aikaa)
Valorele, oranssi (kolvattavissa, ei tarvitse ostaa uutta)
SID- ja ACC-näytöt (2005 asti)
Varapyöräkotelon ruostuminen
Virtalukonpohja
Jakoketju venynyt (yleensä yli 200tkm)
Ilmastoinnin askelmoottorit ja vivustot (helppo testata)
Laatikko kestää 420-450nm. Eli kestää.
Sitten vielä mitä tulee muita omalle kohdalle sattuneita "tyyppivikoja" mieleen
Takaluukun johtosarja (ainakin sedanissa?)
Hälytinyksikön sisäinen paristo ja konkat
Mäntien öljyrenkaat kuoleentuneet
Kaksi ensimmäistä aiheutti "Service theft alarm"-viestiä ja hälyttimen epämääräistä ulinaa, viimeinen savutusta. Nuo kaikki kolme ilmenivät siinä ~270-280tkm kohdilla.
Re: Ostin kauniin Aeron
Mielestäni ihan hyvä listausta, toki öljysihdin tarkistaisin kaikista vuosimalleista, jollei historiasta ole täydellistä tietoa.
Alipaineletkut kannattaa vaihtaa kanssa, jos ei oo jo vaihdettu. Hyvä ja halpa fixi vaikka ennakkoonkin tekis.
Alipaineletkut kannattaa vaihtaa kanssa, jos ei oo jo vaihdettu. Hyvä ja halpa fixi vaikka ennakkoonkin tekis.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Ostin kauniin Aeron
Viirun tapauksessa ruoste on se varmasti ikävin. Takaa sisälokasuojat ja helmat irti, niin totuus paljastuu.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Ostin kauniin Aeron
Ilmastoinnin lisäisin tuohon vielä, eli magneettikytkin, releviat ja niiden piuhat.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Ostin kauniin Aeron
Mulla on kyllä mennyt ohi viirujen ilmastointiviat
Ollaan 9 vuotta ajeltu viiruAerolla ilman ilmastointihuoltoa, eikä edellisestä huollostakaan ole tietoa (vaikka auton huoltohistoria on muuten pedantisti dokumentoitu).
Nyt kun oli Vianorilla hyvä tarjous (39e huolto, sisältäen 200 grammaa kylmäainetta), niin hyödynsin tuon.
Kaikki kunnossa, kuitti ei nyt ole käsillä, mutta ulkomuistista alle 50 grammaa oli kylmäaineen lisäystarve.
Mutta juu, meidänkin kauniin -06 Aeron kunto paljastui purkamalla takalokarit pois. Ihan pieniä maalikupruja kuskinpuolen takakaaressa, vänkärin puolella ihan virheetön maalipinta päällepäin.
Vähän kun pintaa raapaisi tarkemmin, niin hitsaushommiksi meni molemmin puolin
EDIT: Ettei nyt liian synkäksi mene, niin listaan tähän ko. auton pakolliset remonttikohteet ajokilometrien väliltä 110 tkm - 295 tkm:
-Kytkin (koska etanoliviri 285Hv/450Nm)
-Vaihdelaatikko (+ uusi kytkin varalta, koska oli isompi remppa).
-Sytytyskasetti
-Polttoainepumppu x 2, koska vanhemmat "etanolipumput" olivat sekundaa.
Ollaan 9 vuotta ajeltu viiruAerolla ilman ilmastointihuoltoa, eikä edellisestä huollostakaan ole tietoa (vaikka auton huoltohistoria on muuten pedantisti dokumentoitu).
Nyt kun oli Vianorilla hyvä tarjous (39e huolto, sisältäen 200 grammaa kylmäainetta), niin hyödynsin tuon.
Kaikki kunnossa, kuitti ei nyt ole käsillä, mutta ulkomuistista alle 50 grammaa oli kylmäaineen lisäystarve.
Mutta juu, meidänkin kauniin -06 Aeron kunto paljastui purkamalla takalokarit pois. Ihan pieniä maalikupruja kuskinpuolen takakaaressa, vänkärin puolella ihan virheetön maalipinta päällepäin.
Vähän kun pintaa raapaisi tarkemmin, niin hitsaushommiksi meni molemmin puolin
EDIT: Ettei nyt liian synkäksi mene, niin listaan tähän ko. auton pakolliset remonttikohteet ajokilometrien väliltä 110 tkm - 295 tkm:
-Kytkin (koska etanoliviri 285Hv/450Nm)
-Vaihdelaatikko (+ uusi kytkin varalta, koska oli isompi remppa).
-Sytytyskasetti
-Polttoainepumppu x 2, koska vanhemmat "etanolipumput" olivat sekundaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Ostin kauniin Aeron
No, meillä kaks -06 viirua (kylläki 1.9 dieseleitä, liekkö merkitystä) ja kummassakkaa ei pellaa ilimastointi. Miniällä -06 bensaviiru ja siinä taas pelannu ilimastointi koko ajan.Termos kirjoitti: ↑Pe Heinä 02, 2021 23:48Mulla on kyllä mennyt ohi viirujen ilmastointiviat
Ollaan 9 vuotta ajeltu viiruAerolla ilman ilmastointihuoltoa, eikä edellisestä huollostakaan ole tietoa (vaikka auton huoltohistoria on muuten pedantisti dokumentoitu).
Nyt kun oli Vianorilla hyvä tarjous (39e huolto, sisältäen 200 grammaa kylmäainetta), niin hyödynsin tuon.
Kaikki kunnossa, kuitti ei nyt ole käsillä, mutta ulkomuistista alle 50 grammaa oli kylmäaineen lisäystarve.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Ostin kauniin Aeron
Moi!
Kiitos kaikille vastanneille!
Käyn Saabin annetun listan mukaan läpi ja katson, että löytyykö vikoja.
Päällepäin kaikki näyttäisi olevan kunnossa eikä missään kuulu mitään kolinoita ja laatikko vaihtaa tosi sulavasti!
Kiitos kaikille vastanneille!
Käyn Saabin annetun listan mukaan läpi ja katson, että löytyykö vikoja.
Päällepäin kaikki näyttäisi olevan kunnossa eikä missään kuulu mitään kolinoita ja laatikko vaihtaa tosi sulavasti!
Re: Ostin kauniin Aeron
Laatikkoöljyt huuhtelemalla vaihtoon, jos ei näy merkintää huoltohistoriassa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Ostin kauniin Aeron
Listaan voisi lisätä, että xenon-polttimot syksyllä tarvittaessa vaihtoon. Kuskin persgrilli on mukavampi huoltaa plussakeleillä, mikäli vastuslanka poikki.
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Re: Ostin kauniin Aeron
Femman kun ostaa, tai mikä vaan muukin, vahdi öljytikkua alkuun ahkerammin. Pahinta mitä voisi käydä, on moottorin öljynkulutus ja että et lisää öljyä ajoissa. Muutenhan ei vaan muuta ku kovaa ajoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01