2004 farkkufemma 2.3 manuaali viritys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Juhia
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 19:46
Paikkakunta: Seinäjoki

2004 farkkufemma 2.3 manuaali viritys

Viesti Kirjoittaja Juhia »

Elämä yllättää ja femmastani muuttui harrasteauto. Tarkoitus oli ottaa kone irti ja kunnostaa se, mutta koska projektin deadline muuttui muotoon "joskus", niin ajattelin että samalla sielä voisi kutitella enemmänkin hevosia, jotain 400+.

Koitin etsiä täältä ketjuja aiheesta mutta moni ketju oli rikki ja hajanaista tietoa sielä täälä.
Eli kaikkihan sinne koneen sisälle pitää vaihtaa, mutta mitä tarkalleen ja mistä metsästää? Laatikko pitäis huoltaa, mutta kestääkö vakiolaatikko noita lukemia? Mikä turbo? Sytkäkasetti? Onko T5 ysitonnarin kone ja T7 9-5? Tekeekö noilla valmispaketeilla (stage 1,2,3,4 yms) mitään vai onko parempi ostaa palikka kerrallaan eri paikoista? Koska deadline on "kunhan nyt ennekuin kuolen vanhuuteen", niin budjetti on irrelevantti, mutta en halua siitä niin rajoilla olevaa jotta on suuri riski sen rikkoutua.

Mitäs katsastusSetä tuumaa tälläisistä muutoksista? Vaihtoon nyt menee turbo, välijäähy ym koneeseen liittyvä, alustasarja, korisarjankin voisi etsiä/tehdä.

Vaikka peukaloni ei ole keskellä kämmentä niin kokemus saabin virityksestä rajoittuu Vndynon etanolisoftaan että sallikaa itsestäänselvyyksien kysely :?:

Ja vielä että onko Seinäjoella tai lähistöllä vastaavaa autoa että voisi päästä katsomaan?
Viimeksi muokannut Juhia, To Heinä 08, 2021 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2004 farkkufemma 2.3 viritys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Oliko kyseessä automaatti vai manuaalilaatikko?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Juhia
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 19:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2004 farkkufemma 2.3 manuaali viritys

Viesti Kirjoittaja Juhia »

Manuaali. Lisäsin otsikkoon
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2004 farkkufemma 2.3 manuaali viritys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Laatikko kestää aikansa näin kliseisesti ilmaistuna.. Käytöstä ja vivuston kunnosta se riippuu pitkälti. Sudittaminen on lukottomalle etuvedolle aina pahasta, eikä se liiemmin lukonkaan kanssa siitä niin tykkää tai ikuista tee. Mutuilen, että hyvillä vaihteistoöljyillä voinee hieman kestoikää kasvattaa.

Kytkin muodostuu ongelmaksi, koska mitään järkevää ei taida olla olemassa. Paras vaihtoehto lienee vakio ja vääntölimitterit 450-500nm tasolle riippuen siitä, kuinka usein haluaa kytkintä vaihtaa. SPEC:in lapalevy jolle luvattiin 550nm väännön kestoa yhdessä vakio asetelman kanssa, kesti itsellä 500nm väännöllä 25tkm, kunnes jouset ulostautuivat levystä... SRE:ssä ei ole levyssä jousia ollenkaan ja sellainen kiinteän vauhtipyörän kanssa on mielestäni idioottimainen ratkaisu. Kamala/raskas käyttää ja ennen pitkää levystä häviää poorit ja voimasiirto/moottori kärsii, kun värinänvaimennusta ei ole minkäänlaista.

T5/T7 hybridi lienee edullisin ratkaisu koneen osalta. Mutta jos raha ei ole ongelma, niin T7 Wösnerit sisään. Käytetyille osille aina mittaukset ensin. Lohkolle perus mittaukset laakerilinjoihin (suoruus ja pyöreys), sylintereiden pyöreys jne.. Tasapainoakseleiden laakereiden tarkistus ja/tai vaihto. Tasapainoakseleiden poistamista 2,3:sta en pidä vaihtoehtona, koska omien kokemusten mukaan sellainen ratkaisu on aivan kamala.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin