Turbo leikkasi kiinni
Turbo leikkasi kiinni
Jeps, oli hieno paluu Juhannuksen vietosta kun savutus alkoi, meno hyytyi ja loppumatka meni hinurin kyydissä.
Korjaamolla tsekattu että turbo leikkasi kiinni, siivet suht ehjät mutta täysin jumissa. Oljyä ja jotain metallikilkettä päässyt läpi.
Meinasivat että turbon vaihto, välijäähyn putsaus ja sit vielä öljypohja irti ja putsaukseen.
Elokuussa vasta aikaa korjailla, hieman hajottaa.
Ei mulla tainnut mitään asiaakaan olla, kunhan vtuttaa
Korjaamolla tsekattu että turbo leikkasi kiinni, siivet suht ehjät mutta täysin jumissa. Oljyä ja jotain metallikilkettä päässyt läpi.
Meinasivat että turbon vaihto, välijäähyn putsaus ja sit vielä öljypohja irti ja putsaukseen.
Elokuussa vasta aikaa korjailla, hieman hajottaa.
Ei mulla tainnut mitään asiaakaan olla, kunhan vtuttaa
9-5 2,3T Vector -07
Re: Turbo leikkasi kiinni
Ihan mielenkiinnosta aiheeseen, kun itsellä myös 2.3t Garrett pikkuturbo hajosi taannoin ohituksen jälkeen 130 km/h vauhdista. Oliko siis kyseessä 2.3T eli Mitsubishin turbolla oleva 220 hv versio?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Turbo leikkasi kiinni
^ Samaa meinasin kysyä aloittajan singaturen perusteella
Harvemmin kai Mitsut yllättäen kiinni leikkaa
Harvemmin kai Mitsut yllättäen kiinni leikkaa
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Turbo leikkasi kiinni
Lienee öljynkierto loppunut muutenkin jos noin tekee. Turbo vaan oireili ekana. Sieltä varmaan löytyy täysin tukossa oleva öljysihti = täys koneremppa
Re: Turbo leikkasi kiinni
No ei välttämättä, varsinkin, jos potilas on tuo -07.
Meilläkin -98 femmassa Gt17 leipoi kiinni alle 200tkm ajettuna, jakopääkin meni vaihtoon himpun yli 200tkm lasissa.
Niinpä vain oli liejuvapaa kone, sihdissä muutamia murusia. Tuokin on alunperin leasingruoska ruuhkasuomesta, huoltovälit maksimit ja meille tullessa (155tkm mittarissa) huohotinpäivitys tekemättä
Meilläkin -98 femmassa Gt17 leipoi kiinni alle 200tkm ajettuna, jakopääkin meni vaihtoon himpun yli 200tkm lasissa.
Niinpä vain oli liejuvapaa kone, sihdissä muutamia murusia. Tuokin on alunperin leasingruoska ruuhkasuomesta, huoltovälit maksimit ja meille tullessa (155tkm mittarissa) huohotinpäivitys tekemättä
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Turbo leikkasi kiinni
Sama kävi tonnarin kanssa joskus 10v sitten, tai ei se ahdin leikannut kiinni mutta koko tienoo oli valkoisessa savussa ja öljyä ei näkynyt tikussa lainkaan. Onneksi oli huoltoasema/lakkautettu korjaamo lähellä josta sain lainata työkaluja ja löytyi klemmareita ym. Ohitin turbon öljykierron ja otin ahtoletkun irti, ilmansuodattimeksi taisi mennä jokin nailonsukka kera jeesusteipin tms.
Ajelin sillä pari viikkoa sellaisenaan, oli oikeastaan mukavampi ajaa ahtamattomalla moottorilla, hyvin toimi 2,3T ilman ahdinta, moottorin tehot tulivat välittömästi kaasua painaessa eikä viiveellä kuten turbon kera
Ajelin sillä pari viikkoa sellaisenaan, oli oikeastaan mukavampi ajaa ahtamattomalla moottorilla, hyvin toimi 2,3T ilman ahdinta, moottorin tehot tulivat välittömästi kaasua painaessa eikä viiveellä kuten turbon kera
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Turbo leikkasi kiinni
Joo, Mitsun turbolla ja näin meni. Öljyt olin tsekannut aiemmin ja ok, mutta nyt oli tikku kuiva tän jälkeen.
Johonkin oli öljyt hävinneet ja kai tästä syystä leikannut kiinni.
Matkalla tosiaan ihmettelin kun ei kiihdytyksessä nouse mittari punaiselle ja olisi kai pitänyt rauhallisemmin mennä mutta ei. Oli pakko kenkiä menemään
Mites kun joku heitti tosta että moottori vaihtoon, onko tässä pelkoa että jos öljykierto loppunut niin olisi koko motti hajalla?
Johonkin oli öljyt hävinneet ja kai tästä syystä leikannut kiinni.
Matkalla tosiaan ihmettelin kun ei kiihdytyksessä nouse mittari punaiselle ja olisi kai pitänyt rauhallisemmin mennä mutta ei. Oli pakko kenkiä menemään
Mites kun joku heitti tosta että moottori vaihtoon, onko tässä pelkoa että jos öljykierto loppunut niin olisi koko motti hajalla?
9-5 2,3T Vector -07
Re: Turbo leikkasi kiinni
Kyllhään voitelun loppuminen etenkin kesken laukan on sen verran jännittävä tilanne, että kaikki liikkuva tai liikkuvan viereinen osa mikä on uudelleenkäytettävissä, kannattaa ottaa etappivoittona.
Ennen turbon vaihtoa vähintään kannattaa kokeilla että miten kone pyörii kampuralta käsin pyöritellessä ja käyttää ainakkin öljypohja auki. Sitten on helpompi tehdä jatkopäätelmiä, kannattaako kone rempata vai vaihtaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Turbo leikkasi kiinni
Kai se vähän riippuu miksi se hyrrä kosahti? Jos se hajoaa epästabiiliutta/kulumaa/huonon jäähdytyksen seurauksena, ei kai siitä aina suoraan koko moottori hajoa?
Mulla tuli turbo pakoputkesta ulos moottoritienopeudessa veto päällä ylämäessä ja kone toimi ”normaalisti” vielä, tosin öljyä meni enemmän kun viinaa Ajoin(nilkutin alle 100) sillä useamman kilsan huoltoasemalle, tankkasin reilut 3 litraa öljyä että sain viivoille. Sen jälkeen ajoin vielä muutamia kilometrejä. Sauhu kuitenkin oli senverran sankka, että katsoin parhaaksi kuitenkin tilata hinurin ennenkun der sheriff tulee laittamaan ympäristön turmelemisesta lappua kouraan
Moottorissa on vielä aika runsaasti öljyä, vaikka tikku on ”kuiva” muistelisin että :ssa 0,5l on tuo merkkien väli, tikun alareunaan ehkä litra? Eli vielä on 2-3l/puolet jäljellä. Joku viisaampi voi tarkempia määriä heittää?
Pajalla äkkiä tutkittuna mottorissa siis ei ollut muuta vikaa, mekaanikon mukaan uusi turbo olisi sen saattanut toimintaan. Ehkä katti olisi myös pitänyt vaihtaa… Eli vain pakopuolella tapahtui ”räjähdys” josta voiteluöljyt suoraan pakoputkeen. Imupuolen siivet oli ehjät, turbo ei ollut jumissa.
Eli kannattaa kyllä vähän ravotella mitä tarvii vaihtaa.
Tässä meidän kylällä on parikin miestä, varmaan kannattaa niiltä kysyä. € kourassa kun lähestyy, niin voi olla ettei rantakelitkään niin haittaa
Mulla tuli turbo pakoputkesta ulos moottoritienopeudessa veto päällä ylämäessä ja kone toimi ”normaalisti” vielä, tosin öljyä meni enemmän kun viinaa Ajoin(nilkutin alle 100) sillä useamman kilsan huoltoasemalle, tankkasin reilut 3 litraa öljyä että sain viivoille. Sen jälkeen ajoin vielä muutamia kilometrejä. Sauhu kuitenkin oli senverran sankka, että katsoin parhaaksi kuitenkin tilata hinurin ennenkun der sheriff tulee laittamaan ympäristön turmelemisesta lappua kouraan
Moottorissa on vielä aika runsaasti öljyä, vaikka tikku on ”kuiva” muistelisin että :ssa 0,5l on tuo merkkien väli, tikun alareunaan ehkä litra? Eli vielä on 2-3l/puolet jäljellä. Joku viisaampi voi tarkempia määriä heittää?
Pajalla äkkiä tutkittuna mottorissa siis ei ollut muuta vikaa, mekaanikon mukaan uusi turbo olisi sen saattanut toimintaan. Ehkä katti olisi myös pitänyt vaihtaa… Eli vain pakopuolella tapahtui ”räjähdys” josta voiteluöljyt suoraan pakoputkeen. Imupuolen siivet oli ehjät, turbo ei ollut jumissa.
Eli kannattaa kyllä vähän ravotella mitä tarvii vaihtaa.
Tässä meidän kylällä on parikin miestä, varmaan kannattaa niiltä kysyä. € kourassa kun lähestyy, niin voi olla ettei rantakelitkään niin haittaa
Re: Turbo leikkasi kiinni
Ei, ei siinä välttämättä ole mennyt muuta kuin se itse ahdin. Mutta öljyjen katoaminen on kuitenkin siinä määrin jännittävä tilanne, että "pessimisti ei pety" -asenne on hyvä lähtökohta ja tilanne tosiaan kannattaa tarkistaa. Jos sitten käy tuuri ja pärjää ahtimen vaihdolla, voi korkata ylimääräisen mielijuoman ja nauttia tilanteesta.
Vastapallona: jos lähtee siitä että "ei siitä kai mennyt kuin ahdin" ja vaihtaa pelkän hyrrän todetakseen että alakerta on kaput, niin kun on jo turbon hintaa köyhempi ja takataskussa käy alipaine, niin vitutus on kahta magnitudia kovempi ja jollain pitäs päästä aamulla töihin.
Sinälläänhän öljyn pinnan korkeus öljypohjassa on periaatteessa sivuseikka, kunhan imusihti pysyy öljyssä eikä öljypumppu ehdi hörppiä ilmaa ja paineet pysyy ylhäällä. Ainakin teoriassa vielä ilman hörppimisenkin jälkeen on vielä hetken aikaa tuuri-ikkunaa ennen vaurioita, mutta edelleen on parempi katsoa kuin katua.
Ehdottomasti, en minäkään tosiaan lähtisi sokkona moottorinvaihtoon. Vauriot näkee vasta tarkistamalla, mutta worst case scneario kannattaa näissä ainakin minusta pitää aina mielessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Turbo leikkasi kiinni
Tähän loppukommenttina omasta puolesta että turbo vaihdettiin korjaamossa (ET-Autotech), availivat ja putsailivat paikat öljypohjaa myöden.
Uusi turbo oli kunnostettu (koska halusin säästää ja tästä korjaamon kanssa sovittiin) ja kun lähtivät koeajolle niin 15 km ja kunnostettu turbo paskaksi uudelleen.
Paska homma, mutta korjaamo teki koko homman uudelleen. Nyt otettiin uusi turbo, ei kunnostettua. Reklamoivat kunnostetun turbon toimittaneelle ja setvivät kulut keskenään.
Auto oli pajalla helvetin kauan, mutta tuli kuntoon ja alunperin sovittu kustannus piti.
Vaikka oli motti hieman kuivana niin ei tainnut mitään damagea tulla. Nyt tästä jo reilu vuosi ja edelleen kaikki kunnossa...
Uusi turbo oli kunnostettu (koska halusin säästää ja tästä korjaamon kanssa sovittiin) ja kun lähtivät koeajolle niin 15 km ja kunnostettu turbo paskaksi uudelleen.
Paska homma, mutta korjaamo teki koko homman uudelleen. Nyt otettiin uusi turbo, ei kunnostettua. Reklamoivat kunnostetun turbon toimittaneelle ja setvivät kulut keskenään.
Auto oli pajalla helvetin kauan, mutta tuli kuntoon ja alunperin sovittu kustannus piti.
Vaikka oli motti hieman kuivana niin ei tainnut mitään damagea tulla. Nyt tästä jo reilu vuosi ja edelleen kaikki kunnossa...
9-5 2,3T Vector -07