Saab 9-5:n ostaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Puolihop
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Heinä 15, 2021 13:23

Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Puolihop »

Moi kaikille,

Olen omistanut Saab 9-3:n joskus reilu 10 vuotta sitten. Nyt on menossa työelämässä semmoinen vaihe, että työsuhdeauto jää pois ja pitäisi ostaa sopiva perheauto suht halvalla.
Innostuin tietysti vanhana Saab-omistajana Saab 9-5 farmarista, mutta tätä foorumia lukiessa on alkanut pelottaa :D

Ajatuksena oli alun perin, että hommaisin 2005-2008 vuosimallin 9-5 Saabin, eli ns viirun, 2,3t tai T koneella ja automaatilla noin 5000 eurolla.
Kuitenkin foorumia lueskeltuani olen tullut pelko näiden autojen kestävyydestä. Itse en varsinaisesti autoja ole korjaillut, mutta pikkuhommat onnistuu kyllä. Jakopäätä en ala itse korjaamaan tai tuskin turboakaan vaihtamaan.

Onko nämä autot niin huonoja kun tämä foorumi antaa ymmärtää, jossa kaikki kyselee ja keskustelee pääasiassa ongelmista?

Ilmeisesti ongelmia ovat ainakin:
- Jakopää
- Turbo
- Männänrenkaat
- Ruoste?

Ymmärrän, että autot ovat jo vanhoja ja näin vanhaa autoa joutuu aina remontoimaan, ellei käy todella hyvä tuuri. Ajatukseni onkin, että tällä voisi ajella pari-kolme vuotta ja dumpata kaatopaikalle, jos ei kukaan sitä osta :wink: Olen myös henkisesti valmistautunut siihen, että näin vanhaa autoa joutuu korjaamaan tai huoltamaan parilla sadalla eurolla per kuukausi.
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Kyllä uskaltaisin ostaa 5000 euron viirun, mutta nyt jälkiviisaana katselisin nettiauton yksilöitä toki opiskelumielessä, mutta ostaisin vain Saab-harrastajien kautta. Moni koeajettu kallis ja kiinnostava nettiauton viiru oli yllättävän paska. Sitten sieltä löytyi jobbarin myymä vanhempi ja puolta halvempi mutta merkkiharrastajien ja autoinsinöörin omistuksessa ollut auto täysillä varusteilla, joka oli lopulta paras vaikka olikin iäkkäin. Harrastajien peleissä tyyppiviat on laitettu, alustaa uusittu, perushuollot muistettu tehdä, hyvät varusteet ja sisusta kunnossa, mutta hinta ei nouse laadun kanssa samassa suhteessa vaikka vähän nouseekin.
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Soki »

5K auto on aina riskiostos, merkistä riippumatta.

Saabeja saa hyvinkin halvalla, juur tais joku 95 olla palstalla 1200? Jos hajoo, soittaa hinurin ja paalaa. Hakee si uuden. Muutaman kun ostaa, niin varmaan jo jonkun hyvänkin/kestävän voi saada…

Jos 3 vuotta tars kestää ja vain 200/kk (2400/a) huoltoihin niin katsoisin ennemmin vähän arvokkaamman, kenties sellaisen kun on vähän jo laitettu uutta osaa, alusta, kone apulaitteineen jne. Myydessä useemmiten noita uusittuja ei arvosteta… eli ”diili” on aika hyvä ostajan kannalta.
Kilsoilla ei niin merkitystä ole jos muuten hoidettu, koppa kyllä kestää. Penkit repsahtaa ekana, mutta niitäkin voi vaihtaa tai laittaa pääliset…

Ps mulla ois vähän turhana uks Skooda joka menee helposti 3 vuotta ilman isompia huolia, bensakone ja manuaali. Hinta on yläkantis, mut niin on kuntokin ;) kilsat sensijaan maltilliset.

Kuva
Puolihop
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Heinä 15, 2021 13:23

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Puolihop »

Soki kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 16:39
Ps mulla ois vähän turhana uks Skooda joka menee helposti 3 vuotta ilman isompia huolia, bensakone ja manuaali. Hinta on yläkantis, mut niin on kuntokin ;) kilsat sensijaan maltilliset.

Kuva
Eikös noissa 1.8 tsi koneissakin ole öljynkulutusta ja jakopääongelmia :o
Puolihop
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Heinä 15, 2021 13:23

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Puolihop »

ranettaja kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 16:35
Kyllä uskaltaisin ostaa 5000 euron viirun, mutta nyt jälkiviisaana katselisin nettiauton yksilöitä toki opiskelumielessä, mutta ostaisin vain Saab-harrastajien kautta. Moni koeajettu kallis ja kiinnostava nettiauton viiru oli yllättävän paska. Sitten sieltä löytyi jobbarin myymä vanhempi ja puolta halvempi mutta merkkiharrastajien ja autoinsinöörin omistuksessa ollut auto täysillä varusteilla, joka oli lopulta paras vaikka olikin iäkkäin. Harrastajien peleissä tyyppiviat on laitettu, alustaa uusittu, perushuollot muistettu tehdä, hyvät varusteet ja sisusta kunnossa, mutta hinta ei nouse laadun kanssa samassa suhteessa vaikka vähän nouseekin.
Tätä samaa olen miettinyt. Maksaisi mielellään enemmän autosta, johon on jakopää ja turbo todistetusti laitettu ja josta on pidetty hyvää huolta. Tämän selvittäminen ostotilanteessa on tosin hankalaa ja arpapeliä...
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Soki »

Puolihop kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 17:02

Eikös noissa 1.8 tsi koneissakin ole öljynkulutusta ja jakopääongelmia :o
Onhan tämäkin niitä parjattuja VAGittimia. Jakopään ketjun kesto on samaa kun :saab: :ssa, eli 150-200tkm syytä huoltaa. Ne pikkukoneet (1.2 ja 1.4tsih) on niitä ikävämpiä, ketju katkeaa tai hyppää=täystuho. 1.8:ssa se huoltovälin ilmoitin kertoo kylmäkäynnistyksessä kun on aika tilata huoltoa. Varmasti hajoaa tämäkin kone, jos ei oireita tunnista ja huollata ajoissa. Vikavaloa ei kannata jäädä odottamaan, pärähdys-> pajalle.
Jostain syystä VAG:lta odotetaan että ketjukone on ikuinen, missä merkissä ketjukoneita ei tarvii huoltaa/korjata?

Tässä ketju on juuri laitettu merkkarilla ja takuutakin on vielä voimassa. Samalla käytettiin öljypohja irti ja siivilän tarkistus, ei ylimääräisiä osia kytkin ja 2-massa tarkistettiin, ne ok.

Auto on mulla ollut aika liki 2 vuotta, kahdesti huollettu. Kertaakaan en ole lisännyt öljyä; ajot 70/30 matkaa/nurkkaa. Ei tiputtele mitään(pl kondesivettä ilmastoinnista). Lounais-Saksasta (Freiburgh) tuotu, ei ruostetta. Nyt massattu, menee senpuolesta 10 vuotta jopa suomen suolateillä.

1000km testiajossa VAG:n normihan on jotain 7dl/1000km, eli tikku melkein kuivaa, niin sitten on vikaa… No mä kyllä laittaisin kuntoon jo aiemmin. Aika sankka sauhu tulee tuolasella öljynkulutuksella ja alkaa olemaan jo hintavaakin. -tarkistetaan polttoaine ja lisätään öljyä-

Mulla on ollu aika monta vagia, huolia niiden kanssa on ollut todella vähän. Amarokissa oli p@ska laturi, joka kauhean väännön jälkeen vaihdettiin takuuseen 30tkm kohdalla. Ensin vaihdettiin pari akkua :D uusiksi, koska eihän uudessa laturi voi olla rikki :roll: Leikkinelikoista (haldex) ja dsg-laatikoista pysyn yli 150K menneissä erossa. Kalliita laittaa.
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Tarve: edullinen perheauto

Budjetti: 5000 €

Ei saab ole näillä kahdella kriteerillä mielestäni paras vaihtoehto, etenkin jos et ole itse valmis kattavasti rakentamaan. Lakkautetun merkin tukiverkosto huollon ja varaosien osalta on paljon heikompaa kuin muille merkeille joten omistaminen vaatii tietotaitoa

Mutta jos erittäin hyvän yksilön löydät ja ostohetkellä olet varma sen kunnosta niin saat tuohon rahaan ehdottomasti upean auton ja huippuvarusteet
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Niin ja tyyppivikojen/vittumaisten asioiden lista on kyllä pidempi, näistä porsii bensapumput, öljysihdit tukkeutuu karstasta, hallintalaitteiden näytöt hävittää pikselit, sähköikkunoiden mekanismit hajoaa, jarruputket ruostuu bensatankin lähettyviltä puhki, sytkäkasetti on 300 € per laaki kun se päättää hajota, konehuoneessa imuvuotojen korjaus on loputon työmaa, huohotuspäivityksiä on montaa eri revisiota jne jne
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Soki kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 18:07
Jostain syystä VAG:lta odotetaan että ketjukone on ikuinen, missä merkissä ketjukoneita ei tarvii huoltaa/korjata?
No kun Saabeissa ennen T7 -tekniikkaa totuttiin siihen, että siinä 350tkm kohdalla voi viriahdoilla poltetun kansipahvin vaihdon yhteydessä vaihtaa sen ketjun jos jaksaa, mutta pakko ei ole.

Moni muukin (eli ei-Saab) vanhempi ketjukone on ollut jakopään osalta käytännössä huoltovapaa, siitä se odotus kumpuaa. Pitkät huoltovälit ja säästö materiaaleissa on ajanut siihen, että ketjutkaan ei kestä.
YlimysN kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 22:52
Tarve: edullinen perheauto

Budjetti: 5000 €
Näillä spekseillä on minusta varaa n. 2k€ autoon. Siitä on hyvä laskea tonni rengassarjojen uusintaan (joo, niitä saa halvemmallakin, mutta budjetointi kannattaa tehdä näinpäin), toinen välittömiin korjauksiin/parannuksiin ja kolmas odottamaan ylläriä. Jos lopputulos on positiivinen yllätys eikä näitä varautumistonneja mene, on seuraavaan autoon sen verran parempi budjetti (tosin kannattaa ne siinäkin huomioida). Jos ekstratonneja on mahdollista kaivaa vielä tuon 5k€ jälkeen, niin sitten toki eri tarina.

Toinen seikka: näillä kriteereillä suuntaisin katseen merkkeihin ja malleihin, jotka ovat mahdollisimman tuttuja A) itselle ja/tai B) lähimmälle/luotettavimmalle mekaanikkokaverille, jotta auton kunnon saa tarkastettua mahdollisimman hyvin ja tarvittaessa korjattua tehokkaasti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Termos »

YlimysN kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 22:52
Tarve: edullinen perheauto

Budjetti: 5000 €
YlimysN tiivisti asian hyvin, joten jatkan tähän: Jos ahtimen vaihto on liian hankala remonttihomma, niin sitten on syytä unohtaa ahdetut.

Tuolla ylläolevalla en tarkoita sitä, että kaikki ahdetut ovat epäluotettavia romuja, vaan lähinnä sitä, että miksi edulliseksi perheautoksi yleensäkään juolahtaa mieleen hankkia parisataaheppainen bensaturbo? Miltään merkiltä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Puolihop
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Heinä 15, 2021 13:23

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Puolihop »

aero kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 23:12
Näillä spekseillä on minusta varaa n. 2k€ autoon. Siitä on hyvä laskea tonni rengassarjojen uusintaan (joo, niitä saa halvemmallakin, mutta budjetointi kannattaa tehdä näinpäin), toinen välittömiin korjauksiin/parannuksiin ja kolmas odottamaan ylläriä. Jos lopputulos on positiivinen yllätys eikä näitä varautumistonneja mene, on seuraavaan autoon sen verran parempi budjetti (tosin kannattaa ne siinäkin huomioida). Jos ekstratonneja on mahdollista kaivaa vielä tuon 5k€ jälkeen, niin sitten toki eri tarina.

Toinen seikka: näillä kriteereillä suuntaisin katseen merkkeihin ja malleihin, jotka ovat mahdollisimman tuttuja A) itselle ja/tai B) lähimmälle/luotettavimmalle mekaanikkokaverille, jotta auton kunnon saa tarkastettua mahdollisimman hyvin ja tarvittaessa korjattua tehokkaasti.
Ei tässä onneksi niin tiukoilla olla, että 5000€ jälkeen loppuu rahat, eli olen kyllä tietoinen siitä, että rahaa menee enemmän.
Tuttuja merkkejä tai mekaanikkoja ei varsinaisesti ole enää pitkän yritysautoilun jälkeen.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ostin 9-5 Aeron 170 tkm ajettuna ja kun myin sen pois, oli mittarissa noin 470 tkm.

Huohotinsarja
Kampiakselin asentoanturi kaksi kertaa
Kaasuläppäkotelo kaksi kertaa
ABS-yksikkö
Imuilman lämpöanturi
Bensapumppu kolme kertaa kiitos etanolin
Ilmamassamittari
Sytkäkasetti
SID ja ilmastointipaneli pikselivian vuoksi
Virtalukko ja avain
Iskunvaimentimet
Lämmityslaitteen venttiili kaksi kertaa
Jarruputket taakse
Termostaatti
Vetonivel
Tuulilasi
Kannen vesiletku
Alipaineletkut
Taktukisvarsien etuhelat
Takatukivarsien takahelat kolme(!) kertaa
Vesipumppu
Moniurahihna kaksi kertaa
Koiranluut
Pakoputkisto
Sitten normaalit huoltotoimet, jarrulevyjä, paloja, suodattimia, tulppia jne.
Moottoriin vaihdoin öljyt 10 tkm välein ja automaattilootaan 40 tkm välein.
Varapyöräkotelon pohjan hitsasin ja takakaaret putsattiin ja maalattiin.
Kruununa vielä T7:n yksi mäntä jäi moottoritielle ja koko motti vaihdettiin.

Noilla kilometreillä jotain hyvääkin, eli alkuperäinen laturi, startti, lämmityslaitteen puhallin, ilmastoinnin kompura ja kaikki mahdolliset sähköboxit ilman vikoja. Saabissa toimi myydessä kaikki kuten uutena paitsi varashälytin kuivahtaneen akun takia. Tsekkasin, että uusi omistaja on sillä ehtinyt ajamaan vuoden aikana noin 10 tkm ja jälleen katsastettu vuodeksi.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Puolihop
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Heinä 15, 2021 13:23

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Puolihop »

Termos kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 23:44
YlimysN kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 22:52
Tarve: edullinen perheauto

Budjetti: 5000 €
YlimysN tiivisti asian hyvin, joten jatkan tähän: Jos ahtimen vaihto on liian hankala remonttihomma, niin sitten on syytä unohtaa ahdetut.

Tuolla ylläolevalla en tarkoita sitä, että kaikki ahdetut ovat epäluotettavia romuja, vaan lähinnä sitä, että miksi edulliseksi perheautoksi yleensäkään juolahtaa mieleen hankkia parisataaheppainen bensaturbo? Miltään merkiltä.
Jos katselee 5000 ja vaikka 10000 euron autoja, niin aika hakemalla saa hakea ja hyvä tuuri olla, jotta löytää hyvän yksilön mistä tahansa autosta.
5000 eurolla saa 400tkm - 500tkm ajetun Volvon, Skodan tai Toyotan. Onko 9-5:n näihin nähden huono vaihtoehto? Mieluummin ajan 9-5:lla Saabilla kun Avensiksella, mutta nämä onkin makuasioita.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Auton valinnassa on aina loputtomasti muuttujia, itse ostaisin varmastikin sellaisella 3-5k€ budjetilla vähän vanhemman (1995-2000) mutta hyvin pidetyn auton, josta on jo tiedossa, että tyyppiviat on korjattu ja muutenkin historia ylhäällä.

En itse vaan ostaisi sellaista autoa jolla on juuri menossa se vaihe elinkaaresta, jolloin päätetään meneekö se paaliin vai kohti harrastuneisempaa omistajuutta. Sen 15 vuotta tollanen Saabikin kestää melkein minkälaisella käytöllä vaan. Mieluummin sitten vähän vanhempi ehkä jo jonkunlaiselta harrastajalta, esim. autoharrastajan käyttis saattaa joskus olla edullinen löytö (ei tietysti aina.)

Tietysti riippuu omasta mausta ja siitä, mitä varusteita tarvii, mutta omasta mielestäni noissa ysärin lopun peleissä alkaa jo olla ilmastoinnit sun muut sähköhimmelit mitä nyt sivistynyt ihminen haluaa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-5:n ostaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla budjetilla ja tarpeella ostaisin ennemmin 9-3:n kuin 9-5:n. Vähemmän murheita, modernimpi auto, toki jonkin verran vähemmän tilaakin.

Siis ihan vaikka ilman Saab-laseja kun mietin että mikä olis sopiva perheauto tuossa budjettiluokassa ja kun yhtään kaipaa luotettavuutta, niin joku tällanen olis ihan houkutteleva:

https://www.nettiauto.com/12208145
https://www.nettiauto.com/12232810

Näistä jälkimmäinen täyttää muuten vielä senkin kriteerin, että auto on harrastajam ylläpitämä :wink:

Ja tän lausun ihan omakohtaisella viiden vuoden kokemuksella edullisesta ja paljonajetusta NG-kolkista.

Toinen mitä hinta/luotettavussuhteen osalta pitäisin harkitsemisen arvoisena olisi Astra tai Insignia. Aika luotettavaa perustekniikkaa, mutta hinnat käytettynä on aika ostajaystävällisiä.

Ja jos budjetti yhtään venyy siitä viidestä tonnista ylöspäin, niin pääsee kiinni perheautojen aateliseenkin vielä järkimetreillä ja selvästi nuoremmalla ikäluokalla:

https://www.nettiauto.com/12125049
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin