Lämmönsäätö ja sisäkierto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Lämmönsäätö ja sisäkierto

Viesti Kirjoittaja Suap »

Hei.
Autossani ei oikein toimi lämmönsäätö kuljettajan puolella.
Saattaa antaa osin lämmintä myös helteellä. Vänkärin puolella kaikki toimii.
Sama on myös talvella. Voi tulla vain haaleaa kovallakin pakkasella.
Vikakoodina antaa 8 ja 11. Kalibrointi ei aina auta, nakse ja pauke kuului tällöinkin.

Toisaalta, jos on kovin kuuma ja jäähdytyksellä menee sisäkierrolle, niin sieltä palatessaan jokin paukkaa ja lyö osin tyhjää n. 5-8 sekunnin ajan, vänkärin puolella.

Vika lienee kuljettajan puolella säätömoottorin vivussa ja/tai akselissa.
Mutta mitäs sitten vänkärin puolella? Sinne on helpompi pääsy ja näkymä. Varmaan siis se alemman moottorin alla oleva vipu ja akseli tarkasteluun?
Olen katsellut mm. https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=137505
aiheesta.

Olisiko hyviä neuvoja mm. mistä hankkia osia?

Mikkeli.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lämmönsäätö ja sisäkierto

Viesti Kirjoittaja Suap »

Osaisiko joku kertoa, mihin suuntaan tulisi esim. kuskinpuolen lämmönsäätövipua kääntää, jotta lämpöä tulisi lisää taikka sitten vähemmän?
Onnistuuko lämpötilan säätö näin mekaanisesti?
Jos tuota kuskin puolen säädintä ei muuten, tilan ahtauden takia saa korjattua. Jäisi siis käsisäädölle.
Kesällä ilman lämmitystä, keväällä ja syksyllä puoliväliin ja talvella täydelle lämmölle.

terv. saabisti Mikkelistä
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmönsäätö ja sisäkierto

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos ei vielä ole purettu ja tutkittu mitään, kannattaa viimeistään nyt lopettaa rikkinäisellä ajaminen, jotta tuhoutuminen pysähtyy. Jos sekoitusläpän akseli on vielä ehjä, voi pärjätä akselin päähän laitettavalla korjauspalalla. Nakse ja pauke kalibroinnissa ja ehkä ajon aikanakin ovat merkkejä siitä, että moottorin liikeradan rajoitus ei toimi ja muoviosia särkyy.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lämmönsäätö ja sisäkierto

Viesti Kirjoittaja Suap »

Kiitos viestistä.
Auto ollut nyt minulla 40 000 km (reilun vuoden).
Muutoin ei pauka, kuin siirtyessä sisäkierrolta takaisin normaalille.
Mutta siellä on siis jotakin rikki.
Vänkärin puolella on tilaa avata ja poistaa moottori ym. Tätä en ole vielä tehnyt, koska lämmönsäätö sekä suuntaus toimivat oikein sillä puolen.
Pauke kyllä tulee tuolta puolen.
Vaihdoin sisäilman suodattimen, niin hieman noita tutkiskelin.

Ajatus olisikin joko saada korjattua vivustot tai sitten poistaa sisäkierrolle pääsy.
Kuljettajan puolella lämmönsäätö riittäisi manuaalisenakin, jollakin vivulla, jos ei käsin yletä.
Mutta ei ole vielä ollut oikein aikaa.

Suap.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmönsäätö ja sisäkierto

Viesti Kirjoittaja jus »

Minun autossani oli sisäkierron läppiä kääntävän moottoripaketin sisältä rattaista hampaat irronneet täysin, ei enää rutissut eikä kääntynyt ollenkaan. Korjaantui toisella moottorilla.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=195583

Saamasi vikakoodit viittaavat siihen, että sekoitusläpän kääntämisessä on häikkää kummallakin puolella. Kummallakin puolella on tilaa irrottaa moottori ja asentaa stopparivivun korjauspala.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Lämmönsäätö ja sisäkierto

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kahteen kertaan oman femman säätömoottorin rattaita sai naputella kiinni akselille. Jostain syystä pääsivät liukumaan pois paikoiltaan ja silloin hampaat lyö rutisten tyhjää. Eli moottori purkuun ja rattaat paikoilleen!
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin