1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Nyt kaivataan apuja.

2010 1.9TiD farkku automaatti.

Avainta kääntäessä sytytysvirta päälle mittariston nöyttöön ei tule elämää, radioon kyllä ja jurinat kuuluvat normaalisti. Startti pyörittää mutta auto ei käynnisty.

Missä vika voi olla? Virtalukon pohja?

Viikko sitten emäntä soitti Citymarketin pihalta että akku loppu, oli sama oire, kaapeleilla heräsi. Vaihdoin akun. Viikon meni oireettomasti ja nyt mökillä sama homma.

Apuja kaivataan.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Saaga jatkuu toistaiseksi. Apu saatu paikalle. Kaikki sulakkeet nypitty pois yksi kerrallaan ja relevantit testattu, kaikki OK. Tämä toimenpide tehtiin koska ampeerimittari näytti 1.6A hukkaa akulta ja tosiaan, akku oli päässyt tyhjenemään sen verran että 10A irtolaturi työnsi 8A virtaa akulle. Akkua ja sulakkeita tutkiessa sekä akun kaapeleita irroitellen hukka akulta putosi 1.6A tasolle.

Akun lepojännite oli 12V ja mittaristo pysyi pimeänä avaimen asennosta riippumatta.

Lopulta paikalle saatiin myös kaapelit. Ensimmäinen yritys apuvirralla ei tuottanut tulosta, edelleen näyttö pimeänä eikä käynnisty.

Käänsin avaimen pois päältä ja takaisin päälle ja mittaristo sekä ajotietokone heräsivät. Auto käynnistyi ja on toistaiseksi käynnissä että lataa (14V latausjännite).

Voiko nyt olla niin että jokin rele ei vedä liian alhaisella jännitteellä, vai mistä on kyse? Myös virtahukka ihmetyttää, kun kaikki kojetaulun kyljen sulakkeet koitettiin irti yksi kerrallaan sekä myös moottoritilan sulakkeet, eikä asiaan ollut mitään vaikutusta tällä.
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Laturi finito, maadoittaa sen kautta ja virta valuu hukkaan?
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

t-lahdenmaki kirjoitti:
La Heinä 31, 2021 09:14
Laturi finito, maadoittaa sen kautta ja virta valuu hukkaan?
Onhan tuokin mahdollista. Varsinkin kun vuotovirtaa oli. Vasta 316tkm takana ja kaipa alkuperäinen laturi. Voisikohan johdotkin jo olla kärsineitä.

En tiedä onko (siis verkkovirta)akkulaturin näyttämään sittenkään niin luottamista, 30 minuutin ajelun ja tunnin latauksen jälkeen lopetti kuin seinään.

Kyllähän mittariston pitäisi herätä kun 12V on tarjolla. Maailmalta löytyi kaksi kokemusta femman mittariston liittimen huonosta kontaktista. "Nyrkillä kojetauluun" että starttaa. Tai no, toisessa taisi olla mittaristo sökönä.

Melko ärsyttävää tämänlainen tulee ja menee-tyyppinen vika.
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Mutta hetkinen, olikos tuolla mittaristolla jotain tekemistä myös ajonestosysteemin kanssa? Minua viisaammat kertokoot.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minulla ex 9-3 TiDS kuoli laturi juuri noin että tyhjensi akun yön aikana. 1. laturi 130tkm kohdalla, toinen 260tkm. Tasalaatuisia olivat...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Rassattu on sen minkä minimaaliset työkalut antavat myöten. Yritin saada yleismittaria laturin lähtöön suoraan, mutta ei oikein löydy ahtaasta välistä oikeaa paikkaa, ajatuksena tutkailla johdotuksen jännitehäviö.

Edit: sisuunnuin ja tökkäisin anturin oikeaan paikkaan, jännitehäviö 0.06V eli ei paljoa mitään - olisivatko johdot siis kuitenkin kunnossa?

Eräs jotakin tulosta tuottanut teko oli 5x60A sulakkeiden tarkastus akun vieressä. Niiden kunto oli aivan hirveä ja latausjännitettä tuli 14.00V -> 14.15V valot poissa päältä jahka sulakkeet putsasi. Valot päällä jännite on hieman alhaisempi. Lähtökohtana ennen eilistä sulaketarkastusta latausjännite oli 13.7V akun vaihdon yhteydessä viikko sitten joten raapimisilla voi olla vaikutusta.

Mieleen tuli olisiko jokin näistä sulakkeista myös voinut ahdistaa mittaristoa.

Laturin vaihto taitaa joka tapauksessa olla edessä ja kuuluisa laturin johdotuksen uusinta. Katselin tarvikenumeroita ja kolkissa näyttää olevan sama laturi, mikäli Denso löytyy. Tämä olisi hyvä uutinen käytetyn vaihtoehdon kannalta. Onko Boschilainen jotenkin perustavanlaatuisesti erilainen?
Viimeksi muokannut RokRoland, La Heinä 31, 2021 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja JKen »

Laturi rikki, uutta tilalle. Oma arvio on, että tulee sillä kuntoon.
Allekirjoituksen exästä meni aika lailla samoilla oireilla, laturista kärähtää diodit, jolloin purkaa akun aika nopeesti.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja AZP »

RokRoland kirjoitti:
La Heinä 31, 2021 09:42

Kyllähän mittariston pitäisi herätä kun 12V on tarjolla.
Oliko 12 volttia tarjolla myös avaimen käännöksen yhteydessä ja jälkeen? Ainakin samalla koneella oleva kolkki imaisee virtojen päälle laiton kohdalla ja sen jälkeen virtaa niin paljon, että täydelläkin akulla jännite kyykkää alle 12 voltin. Nämä on tosi nirsoja sähkön suhteen. Ajattelin vaan jos se jännite kyykkää kun virrat kääntää päälle ja joku systeemi jää käynnistymättä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

AZP kirjoitti:
Su Elo 01, 2021 14:59
RokRoland kirjoitti:
La Heinä 31, 2021 09:42

Kyllähän mittariston pitäisi herätä kun 12V on tarjolla.
Oliko 12 volttia tarjolla myös avaimen käännöksen yhteydessä ja jälkeen? Ainakin samalla koneella oleva kolkki imaisee virtojen päälle laiton kohdalla ja sen jälkeen virtaa niin paljon, että täydelläkin akulla jännite kyykkää alle 12 voltin. Nämä on tosi nirsoja sähkön suhteen. Ajattelin vaan jos se jännite kyykkää kun virrat kääntää päälle ja joku systeemi jää käynnistymättä.
No niin no. Olihan se jännite akulta heikko kun asiaa tutkittiin. Tuo laturin kautta purkaminen voisi selittää asian.

Jännittävää, kirjaimellisesti, oli isojen sulakkeiden siivouksen seurauksena tapahtunut latausjännitteen nousu. Voisin kuvitella että näiden kautta tapahtuva jännitehäviö näkyisi kaikkiin auton järjestelmiinkin.

Meinasin jo että kuuluisat laturin johdot oikuttelevat, mutta olisiko 2010 jo tilanne parantunut sen suhteen, kun jännitehäviö oli selvästi alle 0.1V.

Uutta laturia nyt sitten kehiin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitattiinko jännitehäviö moottori sammuksissa ja ilman sähkölaitteiden aiheuttamaa kuormaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

jus kirjoitti:
Ma Elo 02, 2021 11:25
Mitattiinko jännitehäviö moottori sammuksissa ja ilman sähkölaitteiden aiheuttamaa kuormaa?
Kyllä. Sellainen kaapelin ympärille laitettava Fluke oli kyseessä (apuna sähköinsinööri). Avain poissa ja sisävalot. Sitten nypittiin sulakkeet pois yksi kerrallaan, ensin kojetaulun sivusta, sitten moottoritilasta, laittaen aina takaisin ettei sotke järjestystä. Näitä isoja 60A sulakkeita ei tosin huomattu nyppiä testissä.

Pieniä väpinöitä oli muutaman sulakkeen kohdalla havaittavissa mutta ei summanakaan mitään tuohon puolentoista ampeerin dekadille pääsevää.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikö ne jännitehäviöt sähköinsinöörin mielestä ole suuremmat silloin kun virta on suurempi, eli häviömittaus kannattaisi tehdä kun on kulutusta (tai latausta) meneillään?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

jus kirjoitti:
Ma Elo 02, 2021 15:19
Eikö ne jännitehäviöt sähköinsinöörin mielestä ole suuremmat silloin kun virta on suurempi, eli häviömittaus kannattaisi tehdä kun on kulutusta (tai latausta) meneillään?
Niin no. Silloin tutkittiin hukkuuko ampeereja.

Itse myöhemmin tutkin voltteja kun ei ole moista mittaria käytössä.
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: 1.9TiD Viiru ei starttaa, pyörittää, SID pimeänä

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Asia liittyy tämän tapahtumaketjun laturinvaihtoon, mutta on oikeastaan erillinen kysymys, joten laitoin dieselpuolelle kysymyksen siitä, miten eri TiD laturit tunnistetaan.

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=198959
Vastaa Viestiin