2.3t bio -08 vääntö kateissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja anodi »

Elikkä 9-5 alkanut temppuilla seuraavasti: Kun painaa kaasua vauhdissa kunnolla niin kierrokset ampaisee 5000:een nopeasti mutta mitään kovin suurta kiihtymistä ei oikein tapahdu. Auto kulkee kyllä ja sillä voi ajella eli jotain tehoja on jäljellä.

Kaupunkiajossa kulkee suht normaalisti eikä oireita oikein huomaa, mutta etenkin isommassa vauhdissa, vaikka liuskasta motarille, ei tunnu kiihtyvän minnekkään. Välillä jopa vaikea päästä 120 vauhtiin, kun kaasu pitää rajoittaa koska muuten kierrokset nousee liian korkeiksi. Eli moottori käy mutte vääntöä ei ole. Vielä tuntuu, että vika vaihtelee eli joskus on pahemmin tehot kateissa (ts ei lyö kierroksia tappiin heti vaan alkaa kiihtymään) ja joskus taas kun kokeilee niin kiihtyy ihan ok. Mielestäni turbomittarin neula ei nouse tarpeeksi korkelle. Muistaakseni ennen meni punaisen rajoille, mutta nyt jää alle.

Kyselen nyt täältä ensin kun ns ammattilaisien korjauksista on nyt niin huonoja kokemuksia viime kerroilta, että taitaa se ammattitaito olla Saab:n kohdalla nykyään täällä:)
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja Numba »

Kytkin luistaa.
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Manuaali vai automaatti?
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Katso liikkuuko turbon kello kohtuu helposti ja varo ettei testauksessa hukkaportti käänny liikaa ja ota ahtimen seinämään. Pienellä paineella voi puhallella magneettiventtiilin keskimmäiseen letkuun muistaakseni. Jos on turbo vaihdettu tarvike garret turboon saattaa kello olla liian jäykkä näin ainakin meillä kaikissa. Ja olemme joutuneet tarvike turboihin vaihtamaan vanhasta garretista kellon. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja Termos »

"Kun painaa kaasua vauhdissa kunnolla niin kierrokset ampaisee 5000:een nopeasti mutta mitään kovin suurta kiihtymistä ei oikein tapahdu."
"Välillä jopa vaikea päästä 120 vauhtiin, kun kaasu pitää rajoittaa koska muuten kierrokset nousee liian korkeiksi."

Mikäli näistä nyt oikein ymmärsin, niin laatikkovikahan tuossa on kyseessä. Eli luistaa manuaalin kytkin, tai automaattiaski.

Ja jos on manuaali, niin en kyllä juurikaan ajaisi luistavalla kytkimellä. Menee vauhtipyöräkin pilalle, tai ainakin kitkapinta sorvauskuntoon.
Reilun tuhatlappusen kustantaa kytkinremppa osineen kohtuuhintaisella korjaamolla, ja ainakin työsylinteri on syytä hankkia originaaliosana (55558371).
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja anodi »

Kiitos kaikille. Manuaali on kyseessä ja kilometrejä takana 230tkm (muistista vedettynä). Turbo, kytkin ja vaihteet alkuperäiset. Kyktimen luistaminen kyllä kuulostaa loogiselta selitykseltä.

Onkohan tämä sellainen homma, jonka osaa tehdä yleiskorjaamot vai pitäiskö etsiä Saab erikoistunut huolto? Niitä taitaa vähemmän enää olla. Ainakin ne mitä itse olen käyttänyt pääkaupunkiseudulla ei enää SAAB korjaamoina esiinny tai on lopettanut.

Vaihdelaatikossakin lienee jotain häikkää, kun 2. vaihde menee vähän huonommin päälle... Varmaan samalla kannattaa tätäkin katsoa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ole häikkää laatikossa. Vaihdevivuston nivelet/helat kuluneet. Uusia saa saabilta ja parannettuja messinkiheloja vaikkapa maptunpartsilta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja anodi »

Vaivaan vielä asiantuntijoita:)

Kyselin tarjouksia kytkinrempasta ja hinnat välillä 772-1400€ sis työ / osat. Yleensä korjaamot käyttää kokemuksestani halvimpia osia, joten saisiko vielä suosituksen mikä kytkinpaketti kannattaa ostaa? Vai kestääkö kaikki sen mitä nyt tuolla autolla on vielä kilometrejä jäljellä normaalissa ajossa :)

Jos ostaisin itse ja veisin niin ainakin voisi varmistaa, että osat on ok.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Sachs paineasetelma ja levy, työsylinteriksi aiemmin mainitsemani GM -originaaliosa.

Kytkinrempassa työn hinta on helposti 75% koko homman hinnasta, niin mitään pilipaliosia ei kannata asentaa menemään heti rikki. Osan takuu ei lohduta, kun paja kinuaa tonnia apurungon ja laatikon irroittamisesta :cry:

Jos haluaa varmistella kytkimen kestävyyttä, niin Aeron suurempi kytkinpaketti (paineasetelma ja levy) asentuu samalla vaivalla, ei vaadi mitään muutoksia, eikä poljintuntuma muutu raskaammaksi.
Hintaero autosi vakiokytkimeen on ostopaikasta riippuen kymmeniä euroja, ei satasia :)

Motonet käsittääkseni myy Sachs:in kytkinpaketteja, mutta jos uskallat vähän riskeerata, niin Topautoosat, Autodoc yms. puljut myy ko. pakettia aika paljon edullisemmin. Riskinä noissa on se, että toimittavat jollain verukkeella huonompilaatuisen varaosan, mitä tilasit.

Itse ostin aikoinaan Aeron kytkinpaketin topautoosat.fi -firmasta hintaan 177e, sisältäen rahdin. Ihan aito Sachs -paketti sieltä tuli.
Googleen "Saab 3000 951 018", jos Aeron osat kiinnostaa.

Ja kun vaihteisto on irti, niin kannattaa tutkia ne vivuston helat, silloin ne on helppo vaihtaa muutamassa minuutissa. Suosittelen tuota puslasarjaa, vaikka onkin törkeän kallis hinta parista metallikilkkeestä:

https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html

Se koko vivusto maksaa kuitenkin lähemmä 200e kuluineen :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kytkinsylinteriksi joku hyväksi todettu merkki, kuten FTE, Valeo, tai LUK, jos välttämättä haluaa säästää niin itse kelpuuttaisin ainoastaan Rymec-merkkisen työsylinteriksi. Nämä ovat ainakin itselläni pelanneet ongelmitta. Saab originaalin paketissa on ollut viime aikoina FTE:n valmistama tuote, joka on osa Valeo konsernia. LUK taas kuuluu Schaeffler Automotive:en johon kuuluvat suuret valmistajat kuin INA tai FAG.. Eivätköhän he asiansa osaa :mrgreen:

Motonetin Aero kytkin 84-1974 on Sachs valmistama ollut jo pitkään.

Tässä kohtaa sitten vauhtipyörä irti ja kampiakselin takastefan vaihto. Takastefassa olen itse käyttänyt alkuperäistä Saab-varaosaa. Materiaali on varmasti etanolin kestävää, kun sitä moottoriöljyn sekaan joutuu väistämättä kuitenkin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 2.3t bio -08 vääntö kateissa

Viesti Kirjoittaja anodi »

Suuret kiitokset kaikille avusta. Osat on tilattu ja eiköhän ne saada asennettuakin:)

Tämä foorumi on kyllä aivan mahtava!
Vastaa Viestiin