Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Onkohan fuel cut kyseessä kun täyskaasulla, nelosella kun noin 90-100km/h mennään, nykäiseen, ikäänkuin potkaisee moottori? 2.3t garretti vehje, manuaali, jossa oli P1110 vikaa, ja tein ns. fast throttle response modin, jolloin ohitin sen bypass venttiilin solenoidin ja mennään oikeilla imusarjan alipaineilla. Ennen kun tuota tein, oli joku jännä solenoidi, jossa vain 2 jalkaa, toinen kaasuläpälle ja toinen hukkikselle, kolmatta ei ikinä tainut olla, sellainen erilainen mihin olen itse tottunut näissä 2000 luvun alkuvaiheessa olevissa (edellinen omistaja vaihtanut). Evap tulpattu, hukkikselle silikoniletku, uusittu myös polttoaineen painesäätimen letku. Vanhoja ovat ne mitkä menee sinne imusarjan alle (joku tuntematon solenoidi, joka yhdistetty jäähdytysjärjestelmän venttiiliin.. en ole ennen tuota huomaannut edellisestä femmasta). Vaikka nyt pikku vuoto olisi 4mm alipaineletkussa, niin ei kai täysahdoissa nykäsis nuin lujaa varoittamatta? Tekee nykäisyn kerran, ja tasan tarkkaan täysahdoissa ja poljin lattiassa. Hieman keveämpää kun mennään ei nyki ollenkaan. Mitkä softat sisällä en vielä tiedä (en ole kerennyt imasta ja vertailla trionic tuningissa), muttei ainakaan opensid toimi. Voisin olettaa että orkkikset.
Polttoainesuodatin, tulpat, ilmasuodatin, ilmamassamittari tarkistamatta (immu mitäisi kuitenkin olla kutakuinkin ok, vaihdettu edellisestä femmasta kun näytti hieman alle pyynnin).
Ensimmäisen kerran kun nykäisi, luulin että turbo losahti kappaleiksi.
Polttoainesuodatin, tulpat, ilmasuodatin, ilmamassamittari tarkistamatta (immu mitäisi kuitenkin olla kutakuinkin ok, vaihdettu edellisestä femmasta kun näytti hieman alle pyynnin).
Ensimmäisen kerran kun nykäisi, luulin että turbo losahti kappaleiksi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Onko ic:ltä tuleva ahtoletku kunnolla paikoillaan ahtoputkessa, joka menee kaasuläpälle? Näitä on useampia tullut nyt kuuman kesän jälkeen vastaan, missä liitos on melkein irti.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Itellä femma teki tuota, ja se oli aika varmasti sytytyskasetti. Aika pitkään se kasetti toimi vielä muuten, mutta kovassa kiihdytyksessä teki tuollaisen yksittäisen, todella rajun nykäisyn. Sit se rupesi kerran rötäämään kesken ohituksen jo enemmän ja tuli vikakoodi, niin vaihdoin kasetin ja tulpat ja nykäyskin hävisi.
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
No se. En tiedä onko kassu orkkis, mutta alle vuoden vanha käsittääkseni. Täytyy nostaa irti. Alla kuitenkin ovat Boschin (auts!) jotkut tulpat, joita pyrin tänään vaihtamaan NGK BCPR7ES tulpiksi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Kannattaa myös nostaa bensapumppu ylös ja vilkaista että siihen menevät letkut ovat kunnolla kiinni. Kaksi tapausta on tullut vastaan, jossa ensimmäisessä oli letkun kiristävä klemmari liian löysällä ja toisessa vanha kumiletku oli haljennut, joten osa polttoaineesta pumpattiin suoraan takaisin tankkiin. Tuo ongelma tulee tosin yleensä esiin vain jos pumppu on vaihdettu ja osa letkuista on vaihdettu alkuperäisiä huonompiin.
9-5 2.3t -00
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
No niin. Tulpat vaihtamalla, asia parani, enkä saanut nykäisypotkua enään aikaiseksi. Jälleen kerran todistaa että femman paras tulppa on BCPR7ES.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Laitoitko BCPR7ES vai BCPR7ES-11 ? Jos ensimmäiset, niin silloin kärkiväli tulpassa on raakasti liian pieni, jos et säätänyt sitä isommaksi.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Ihan tarkoituksella 1.0mm paikallaan. Katoppas aeron kärkivälejä. Pikkuisen vähemmän työtä kasetille, mutta joo, syttyminen ei varmaan ole yhtä tehokas, mutta onpahan varmempi. Useamman vuoden käyttänyt. Mistfiret väheni, ja kylmästartit parani. Mitään miinuksia en näe. Eikä se 0.1mm paljon vaikuta muutenkaan.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Tuossa on NGK:n jäljiltä 0,7-0,8mm.. Jos kärkiväliä ei ole mainittu, eli tulppa on BCPR7ES niin siinä on kärkiväli 0,7-0,8mm.
Aivan kuten on mulla käytössä olevissa BCR8ES tulpissa. Joudun suurentamaan kärkivälin rakotulkin avulla.
Aivan kuten on mulla käytössä olevissa BCR8ES tulpissa. Joudun suurentamaan kärkivälin rakotulkin avulla.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Jos ei ole mainittu, se on 1,0mm tehtaalla asetettu. Muutenhan 1,1:kin heittelis 0,3mm (ei ikinä ollut 0,1mm isompaa poikkeamaa, ja sekin vain kerran).
P.S.
Jos mistfireä ei ole, eikä nakuja, kuluts hyvä, kylmästartti hyvä, miksi ihmeessä pitäisi värkätä?
P.S.
Jos mistfireä ei ole, eikä nakuja, kuluts hyvä, kylmästartti hyvä, miksi ihmeessä pitäisi värkätä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Suosittelen että päivität tietosi tähän asiaan liittyen.
https://www.jdm-sparkplugs.com/shop/standard/bcpr7es/
https://www.maxxecu.com/store/engine-co ... ug-bcpr7es
Kun kerran asenne on tuo, niin mitäpä tässä sinulle mitään kertomaan.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Niin tuo kärkiväli vaikuttaa muuhunkin kuin tuohon kipinään, tuo 1,1mm on on myös mittaus perusteena noille muille kasetin ja ecun toiminnoille. Nakutus, jälkikipinä, ionisointi yms. Mutta jokainen saa välinä käyttää siellä mitä haluaa ja parhaaksi näkee. 0,7-0,8 on olleet pääsääntöisesti noissa ilman -11 merkintää tosin niissäkin on tullut vastaan 1.0 ja 1,2mm tulppaa mutta harvemmin.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Tuli aikoinaan poimittua kaupasta vahingossa perus BCPR7ES tulpat, eikä tuota -11 jossa valmiiksi oikea kärkiväli. Noissa tulpissa ainakin oli paketista otettaessa Pakarin mainitsema 0,7-0,8mm kärkiväli jotka rakotulkilla suurensin tuohon 1,1mm.
V-M:n kommentit myös erittäin validit mutta kuten sanottu, jokainen omalla tyylillään. Itse kyllä tarkastaisin ja laittaisin kohdalleen.
V-M:n kommentit myös erittäin validit mutta kuten sanottu, jokainen omalla tyylillään. Itse kyllä tarkastaisin ja laittaisin kohdalleen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
NGK:n sivu on ainut oikea tähän, ja 0.9mm näyttää olevan tehtaalla asetettu väli, eli siinä olin kyllä vääräsää että 1,0mm. Mutta edelleenkin, WIS:in mukaan 0.9mm - 1.0mm kärkiväli B235R (230hv) moottorille. Eli edelleen soveltuvat.
Se että on hyvä tarkastaa kärkiväli jne. siinä olen samaa mieltä, mutten kyllä sitä yksinkertaisesti jaksa joka kerta tehdä. Pikkuhiljaa se 0.1mm palaa sieltä poies kuitenkin.
Se että on hyvä tarkastaa kärkiväli jne. siinä olen samaa mieltä, mutten kyllä sitä yksinkertaisesti jaksa joka kerta tehdä. Pikkuhiljaa se 0.1mm palaa sieltä poies kuitenkin.

Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Nykäisee kovassa kiihdytyksessä (ahdot tapissa)
Enpä ole koskaan mitannut 10 tkm ajettujen tulppien kärkiväliä, kun olen ne vaihtanut uusiin. Kuluuko ne oikeasti noin paljon?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero