Saab 9-5 p1110 troubleshoot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Henub
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Elo 23, 2021 18:40

Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja Henub »

Tosiaan vikavalo palaa ja antaa koodia p1110.
Viittaisi bypassiin tai siihe liittyviin letkuihin, joten ap letkut ja bypassi uusittu, mutta silti tulee koodia.
Auto kulkee normaalisti, ahtopaineet n. 0,5-6bar.
Ainoa ero jonka huomannut autossa, että turbon blowoff ääni kuuluu tosi selkeästi, mitä ei jotenki muista kuulleen lähes lainkaan ennen.
Oisko jollain ideoita mistä etsiä vikaa seuraavaksi? Itsellä jäänyt kuva ettei tota blowoff ääntä kuulisi välttämättä kuulua niin selkeästi sisälle, voisko siellä päädyssä olla sitten jotain :/
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Voisi olla rikkinäinen magneettiventtiili.
Henub
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Elo 23, 2021 18:40

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja Henub »

Tuli tossa vähän tutkittua, edellinen omistaja laittanut kiinni ilmeisesti 9-3 tarkotettu magneetti venttiilin, voiko tälläsellä olla isokin merkitys? :/ varaosaa kattelessa 9-5 magenttii venttiilit aivan eri näköisä mitä itellä tällähetkellä kiinni
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Sama mankkuvena on kyllä t7 og9-5 ja og9-3. 2000-2003 malleissa kolkeissa on t7 kone. Sitten 2004 tuli ng kolkki missä varmaan ihan erilainen mankkuvena.

Katso onko se venttiili ns nipussa, joskus töpsää irrottassa se venttiili menee palasiksi ja pitää pistää uudelleen kasaan oikein, että toimii edelleen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Henub
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Elo 23, 2021 18:40

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja Henub »

https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... trol-valve
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... ss-valve-1
Bypassista menee letku tämänkaltaiseen venttiiliin, ymmärtääkseni tää on nyt se magneetti venttiili, mietin tässä vaan että kumpi noista täytyy ostaa, vai onko väliä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Mulla tuli just eilen ostetulla viirulla (2006 Aero A) tuo P1110. Moottorivalo syttyi yhtäkkiä, mutta kulkupuolessa ei huomannut mitään.
Kännykän lukusofta ilmoitti:
P1110
Control unit: 11
OBDII: IAT Sensor (D/C) Open/Short
Saab: Charge Air Bypass Valve. Performance Problems

En tiedä on asiaan mitään yhteyttä, mutta juuri ennen kun tuo valo syttyi, käytin auton öljynvaihdossa ja tankkasin tankin täyteen 98:a.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Yleensä olen nähnyt tuon P1110 esiintyvän silloin kun bypassilta lähtevä alipaineletku on irronnut paikaltaan
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Reksu kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 16:51
Yleensä olen nähnyt tuon P1110 esiintyvän silloin kun bypassilta lähtevä alipaineletku on irronnut paikaltaan
Näemmä irronnut letku on ainakin osasyyllinen, oli toinen pää irti, mihinkähän laittaisi tuon kiinni ?
https://wnet.kuvat.fi/kuvat/SAABAERO/TE ... _6084.jpeg

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja Reksu »

saabistinet kirjoitti:
La Syys 04, 2021 10:54
Reksu kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 16:51
Yleensä olen nähnyt tuon P1110 esiintyvän silloin kun bypassilta lähtevä alipaineletku on irronnut paikaltaan
Näemmä irronnut letku on ainakin osasyyllinen, oli toinen pää irti, mihinkähän laittaisi tuon kiinni ?
https://wnet.kuvat.fi/kuvat/SAABAERO/TE ... _6084.jpeg

TERO
Menee luultavasti kiinni tulipellissä olevaan solenoidiin. Löytyy muovikotelon alapuolelta mikä näkyy laittamassasi kuvassa.
Kuva
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Edit. Äääh ei mittään, sekoitin kirjoittajat :facepalm_man:
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Reksu kirjoitti:
La Syys 04, 2021 11:17
saabistinet kirjoitti:
La Syys 04, 2021 10:54
Reksu kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 16:51
Yleensä olen nähnyt tuon P1110 esiintyvän silloin kun bypassilta lähtevä alipaineletku on irronnut paikaltaan
Näemmä irronnut letku on ainakin osasyyllinen, oli toinen pää irti, mihinkähän laittaisi tuon kiinni ?
https://wnet.kuvat.fi/kuvat/SAABAERO/TE ... _6084.jpeg

TERO
Menee luultavasti kiinni tulipellissä olevaan solenoidiin. Löytyy muovikotelon alapuolelta mikä näkyy laittamassasi kuvassa.
Kuva
Taisin löytää oikean kohdan, ainakin letku meni siihen ja solenoidin putken pää oli puhdas liasta.
Näkyy kuvassa https://wnet.kuvat.fi/kuvat/SAABAERO/TE ... _6090.heic tuon letkun alapuolella hiukan oikealla, musta pillin pää.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Reksu kirjoitti:
Pe Syys 03, 2021 16:51
Yleensä olen nähnyt tuon P1110 esiintyvän silloin kun bypassilta lähtevä alipaineletku on irronnut paikaltaan
Onko antaa muuten vinkkiä, mistä kannattaa hankkia uusi letku, vanha nimittäin on jo vähän hapero ja oli irronnut toisen kerran, normiajossa tosin ei tule vikakoodeja ? Marmoritiskiä ei kannata ehdottaa :)

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eikös normi alipaineletkua myy jokainen kivijalkamyymälä jne jne puuilo jne jne jne
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Saab 9-5 p1110 troubleshoot

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

nalleolut kirjoitti:
To Syys 09, 2021 13:47
Eikös normi alipaineletkua myy jokainen kivijalkamyymälä jne jne puuilo jne jne jne
Mikähän kuuluu olla tuon letkun halkaisija, nyt en pääse mittailemaan ?

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Vastaa Viestiin