Apurungon pelastaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Muuten alkaa olla parin vuoden omistuksen ja hartaan foorumin ja wis+epc tankkaamisen myötä koko auton pelastaminen aika hyvin teoriassa suunniteltuna, eikkä puoliksi tehtynä vai miten se meni. Mutta mitäs tuolle mätänevälle kotelomallin apurungolle on tehtävissä? Onko jossain jotain pajoja, jotka voivat liottaa sitä erilaisissa liemissä, kunnes se muuttuu ensin kauttaaltaan täydellisen ruosteettomaksi, ja sitten asianmukaisesti pintakäsitellyksi niin kuin olisi tehtaalta tullut?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oisko parempi ratkaisu liki ruosteeton ???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

nalleolut kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 16:36
oisko parempi ratkaisu liki ruosteeton ???
Toivoisin että ratkaisu kestäisi toiset 20 vuotta, eikä olisi viiden tai kymmenen talven jälkeen ihan samassa jamassa kuin nykyinen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

noilla vaatimuksilla tulee lähinnä mieleen sinkitys... mut se ei vastaa tehtaan tasoa ...on ehkä jopa parempi heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

nalleolut kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 17:06
noilla vaatimuksilla tulee lähinnä mieleen sinkitys... mut se ei vastaa tehtaan tasoa ...on ehkä jopa parempi heh
Kiitos vinkistä! Tämä vaikuttaa lupaavalta. Lainaus yhden palveluntarjoajan sivuilta:
Teräs puhdistetaan peittaamalla se laimeassa suolahapossa. Peittauksessa lähtevät pois ruoste ja valssihilse. Vesihuuhtelun jälkeen kappaleet upotetaan vielä juoksutekylpyyn, jossa pintaan tulee suojaava suolakerros estäen terästä hapettumasta ennen varsinaista sinkkikylpyä. Tarjoamme kuumasinkityt tuotteemme tarvittaessa myös passivoituina.

Puhdistusvaiheiden jälkeen rakenne upotetaan sulaan (450°C) sinkkiin. Sinkki ja puhdas teräs reagoivat keskenään ja muodostavat pinnoitteen (3-kerroksinen faasisidos + puhdas sinkki)
Tuon prosessin jälkeen varmaan "mikä tahansa" maalaamo voi jauhemaalata rungon miten nyt pulveri ylettääkään, maalauksen toimiessa enimmäkseen esteettisenä eikä funktionaalisena tekijänä?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Yks vaihtoehto on, että viet sen puhallettavaksi ja sitten pulverimaalaus. Pohjaan sinkkiepoksi ja pintaan epoksipolyuretaanimaali.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kotelorakenteessa kuuma sinkki löytää tiensä varmaan myös kotelon sisälle, jos vain siellä on puhdasta metallia eikä ruostetta. Tietysti pitää olla rakenteessa reiät sopivasti, että litkut myös valuu pois sieltä, kun osa nostetaan pois altaasta.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mä kuulin vuosia sitten ku eräs saabisti sinkkas kaiteita et ruoste on plussaa toki ei ylenmäärin mut saa olla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja ippe »

nalleolut kirjoitti:
To Syys 02, 2021 18:00
Mä kuulin vuosia sitten ku eräs saabisti sinkkas kaiteita et ruoste on plussaa toki ei ylenmäärin mut saa olla
Ruoste ei kaiketi haittaa kuumasinkityksessä, mutta maalia ei saisi olla sinkitykseen menevässä kappaleessa.


Itse etsisin mahdollisimman hyvän käytetyn apurungon ja käyttäisin sen puhalluksessa ja maalauksessa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Onko etuapurungoissa ratkaisevia eroja vaihteiston tai vuosimallin mukaan?
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Apurungon pelastaminen

Viesti Kirjoittaja -JS »

Kun ei näitä hautaan viedä mukana niin suihkii vaikka renkaan vaihdon yhteydessä kotelosuojaöljyä joka vuosi. Mutta jos harrastaa haluaa niin hankkisin hyvän käytetyn vaihto osan, putsaisin ja maalaisin varsinkin jos paikallaan oleva kovin syöpynyt.
Vastaa Viestiin