Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja anodi »

Nyt sitten tuli uusi vika. Auto on hetkisen nakuttanut - tulee ajettua itse aika harvoin joten en ole ihan varma milloin on alkanut mutta huomasin itse viime viikolla. Kuitenkin piti selvää säksätykstä / nakutusta, joka noudattaa moottorin kierroksia ts nousee kun painaa kaasua.

Ja sitten tänään teki ekaa kertaa koskaan käynnistyksessä tenät. Ajoin tunnin verran aamusta, kävin kaupassa ja kun oli lähdössä niin eipä lähde käyntiin. Yrittää kyllä normaalisti mutta ei vaan lähtenyt. Yritin noin 10 min ja pidin pieniä taukoja. Sitten viimein lähti vaivoin ja pääsin kotiin asti. Yritin pihassa ja starttasi taas mutta ehkä 5 pyrähdystä meni, kun mielestäni ennen lähtenyt rivakammin.

Akku on suht tuore, laadukas ja pitäisi olla latingissa. DI kasetti on kerran vaihdettu "varmuuden vuoksi".

Voisko käynnistysongelma liittyä tuohon nakutukseen ja onko vinkkejä mistä lähteä ratkomaan? Google antaa kovin monenlaisia ratkaisuja enkä sitä kautta oikein saanut idea...
9femma
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2021 20:14

Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja 9femma »

Starttausongelma 90% varmuudella kaaa, kun kylmänä lähtee mutta kuumana temppuilee.

Nostajat alkaa napsuttelemaan huonosta öljynpaineesta johtuen ensimmäisenä. Öljypohja auki ja sihti puhtaaks.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja mikan »

kaaa = kampiakselin asentoanturi :)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja anodi »

Kiitoksia taas !

Tuli tilattua anturi ja tällä välin myös vikakoodi taka lambda anturista. Koodi palasi aina hetken päästä kun sen nollasi eli jotain vikana.

Tsekkasin just antureita ja ne taisi kaikki löytyä. Johdot menee samaan kohtaan moottorin päälle ja kas kummaa: taaimmaisen lambdan johdtoliitos irtosi kun vähän koski. Tarkastelin tarkemmin ja vastaliitin (joka tulee anturilta) on erilainen kuin pitäisi, mutta kuitenkin liittimeen sopiva. Siinä ei vaan ole sitä lukitusta eli on tosi löysässä kiinni. Omituista.

Puhdistin liittimet elektroniikan kontaktien puhdistussprayllä (ehkä liian kesyä autoliittimille, mutta sitä nyt oli) ja laitoin takaisin. Lyhyessä koeajossa ei tullut vikakoodi takaisin, mutta en kauaa jaksanut ajella. Olin jo tilannut uuden taka lambdan (Bosch joka lie alkuperäinen ja liitin oikea) eli vaihdan sen nyt kuitenkin.

Tulipa kuitenkin mieleen, että hajoaako noi anturit yleensä oikeasti vai onko niissä enemmänkin näitä kosketushäiriöitä ja ne vaan sitten vaihdetaan uuteen kun auto antaa vikakoodia?

Lisäksi toisen liittimen lukitus on rikottu eli joky kiireinen urpo on taas tätäkin paikkaa korjannut. Google kertoo sekunnissa miten tuo liittimien lukitus avataan jos ei muuten onnistu.

Millä muuten olette autohommissa putsanneet / suojanneet noita liittimien kontakteja hapettumiselta? Kontaksisprayllä vai ihan jollakin WD40:llä? Omassa autohistoriassa aika moni vika on liittynyt pätkineisiin liitoksiin sähköissä...
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kyllä ne useimmiten aika väsyttää.

Kaa menee yleensä aikalailla varoittamatta ja lambda alkaa "väsymään"
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja anodi »

Työkaveri tuossa epäili, että kampiakselin asennotunnistin pitää kalibroida vaihdon yhteydessä oikeaan etäisyyteen. Onkohan näin? Vai voiko vaan ottaa vanhan pois ja ruuvata uuden tilalle?
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Vanha pois ja uusi tilalle.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
9femma
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2021 20:14

Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja 9femma »

Juu ei tarvi kalibrointia.
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja anodi »

Kiitoksia! Näillä mennään!
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

anodi kirjoitti:
Ma Loka 04, 2021 08:44
Työkaveri tuossa epäili, että kampiakselin asennotunnistin pitää kalibroida vaihdon yhteydessä oikeaan etäisyyteen. Onkohan näin? Vai voiko vaan ottaa vanhan pois ja ruuvata uuden tilalle?
Kunhan katsoo että vanhan mukana tulee o-rengas mukana. Kahdella renkaalla jääpi liian kauas.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei startannut ja nakuttaa 2.3t bio -08 230tkm

Viesti Kirjoittaja 009baas »

jooseppi78 kirjoitti:
Ma Loka 04, 2021 22:09
anodi kirjoitti:
Ma Loka 04, 2021 08:44
Työkaveri tuossa epäili, että kampiakselin asennotunnistin pitää kalibroida vaihdon yhteydessä oikeaan etäisyyteen. Onkohan näin? Vai voiko vaan ottaa vanhan pois ja ruuvata uuden tilalle?
Kunhan katsoo että vanhan mukana tulee o-rengas mukana. Kahdella renkaalla jääpi liian kauas.
Erittäin hyvä huomio, kun olen tätä hommaa kohta itsekin tekemässä.

Myöskään öljynsuodattimen jalkaan ei kannata jättää edellisen öljynsuodattimen tiivistettä.
"Jää liian kauaksi" eli öljyä puskee sellasen litran/5km ulos. :lol:
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Vastaa Viestiin