Lämmityslaitteen puhallin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Saako tuollaiseen hiiliä vai kannattako hakea Motonetistä uusi
Lämmityslaitteen puhallin SAAB 9-5 2006
mittasin auton käydessä portaaton puhallus täysillä pyörii tosi
rauhallisesti ja voltteja tuli 2.30 onko roskis kamaa vai onko vika jossain
muuaalla.
Jartsi
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

jartsi kirjoitti:
Ke Syys 15, 2021 15:40
Saako tuollaiseen hiiliä vai kannattako hakea Motonetistä uusi
Lämmityslaitteen puhallin SAAB 9-5 2006
mittasin auton käydessä portaaton puhallus täysillä pyörii tosi
rauhallisesti ja voltteja tuli 2.30 onko roskis kamaa vai onko vika jossain
muuaalla.
Siis mikä jännite on 2.3 volttia :?: - tuolla ei varmaan koko häkkyrä pyöri ollenkaan. Jos tuo on puhaltimen plussaliittimen ja maan välinen jännite täysillä säädöillä niin sitten on varmaan kuollut nopeuden säätäjä. Tyrkkää sinne puhaltimen plusnapaan suoraan jollain hyppylangalla akusta +12 volttia - miten se puhallin sitten pyörii?

Yleensä nuo hiilelliset tasavirtamoottorit kuluu myös sieltä kommutaattorin puolelta - seli se pyörivä kuparilamellien sarja, joka on siellä akselilla olevalla sylinterillä - kun se kulahtaa on ihan turha vaihtaa pelkkiä hiiliä, koska se kulahtanut kommutaattori syö ne uudet hiilet alta aikayksikön. Eli tässä tapauksessa moottori vaatii joko a) uuden vanhan tilalle tai b) kommutaattorin vaihdon - sen sorvauksen ja uudet hiilet ja mieluiten myös uudet laakerit - voit arvata mitä autosähköliike tuosta velottaa... Tai jos osaa ja on vehkeet tehdä itse niin mikä ettei...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Jep Olet oikeassa säätäjä on tullut tiensä päähän.
Pistin akusta piuhoilla virtaa suoraan puhaltimen moottooriin
niin pyörii kun nuoruus vuosina eli pirusti ei moottorissa mitään
vikaa. Nyt kun laitan uuden säätimen niin tavii taas repii sulat pois ja
panelit puhaltimen päältä kerralla piti sulkien varret irroittaa ulosvetäjällä ei ennen
ole ollut missän autossani noin piukassa.
onko sisä puolella toinen liitin
vai meneekö säätimen johdot suoraan moottorin päähän.
Jartsi
Vastaa Viestiin