9-5 -02 Aero mystinen vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
MikkoT
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Elo 23, 2012 08:22

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja MikkoT »

Nyt on hybriditurbo paikallaan. Alipaineletkut pysyi paikallaan koeajon ja n. 10 kiihdytystä. Myös P1300 koodi pysyi nyt poissa. Ainut mikä oli, niin kun laittoi 80 tai 100km/h kaasun pohjaan, niin ikään kuin stoppaa ja sit lähtee vetämään...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo voi vaatia sopeutuksen. Eli pitäisi tehdä lämpimällä koneella muutama veto pieniltä kierroksilta punarajalle kaasu pohjassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mertmi kirjoitti:
To Syys 30, 2021 21:13
Tuo voi vaatia sopeutuksen. Eli pitäisi tehdä lämpimällä koneella muutama veto pieniltä kierroksilta punarajalle kaasu pohjassa.
Minkä sopeutuksen ja missä noin ohjeistetaan? En ole koskaan itse kuullut vastaavasta. Eivät ainakaan omat Saabit ole koskaan sellaisia vaatineet tai tarvinneet.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Mertmi tarkoittaa varmaankin ahtopaineen säädön adaptaatiota (OSID: Badp). Jos auto ahtaa liikaa niin adaptaation avulla ahtopaineen ohjausta saadaan säädettyä, niin että arvot pysyy siellä missä pitääkin ja päinvastoin. Helpoin tapa nollata kaikki adaptaatiot on ottaa ECU:n sulake irti pariksi sekunniksi ja laittaa takaisin. Ja jos etanolia tankissa, niin ensiksi moottori lämpimäksi tai muuten saa startata tällä kelillä pitkään.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, se varmaan sopeuttaa ahdot nopeimpaan juurikin noin, että käyttää virrat poissa täysin. Sulake tai akunkenkä irti. Sitten kun on kone lämmin kenkäistään täysillä pienestä kierrosluvusta max kierroksille kiihdyttäen. Moottorin ohjaus "oppii" ahtopaineen säädön sopivaksi moottorille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eli vikana oli lopulta kiinalainen ahdin. Halvalla sai halvan ja sen seurauksena meni pari mäntää jne. :facepalm_man:
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
9femma
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2021 20:14

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 9femma »

Eipä ollu ahtimen syy jos männät suli.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eli vikana oli lopulta kiinalainen ahdin. Halvalla sai halvan ja sen seurauksena meni pari mäntää jne.
Ahdin ollut vakio mitsu nyt mallia kiina, joka ennen asennusta tutkitutettu turbohuollossa, että uskaltaako edes kokeilla. Sama vika molemmilla.
Ja softa oli laajakaistalambdan kanssa tehty tälle ahtimelle eikä varmasti ole laihalle mennyt?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
MikkoT
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Elo 23, 2012 08:22

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja MikkoT »

mikan kirjoitti:
Ma Loka 04, 2021 10:46
Eli vikana oli lopulta kiinalainen ahdin. Halvalla sai halvan ja sen seurauksena meni pari mäntää jne. :facepalm_man:
Kiinalaisen ahtimen ollessa ei hajonnut autosta mitään. Ihan normi mitsu oli rikkoutumis hetkillä. Männät ei sulaneet vaan halkesivat. Lopulta vika oli jumiutuneessa polttoaineen painepuolen takaiskuventtiilissä.

Ja kiinalainen ahdin on nyt toiminut hyvin, kun vaihdoin vakio mitsun pakopesän siihen.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja mikan »

Sori, väärin kokosin sitten palaset tästä pitkästä keskustelusta. :roll: Mun omasta femmasta meni aikoinaan mäntä huonon pumpun takia ja sitä tuolla viikko sitten vinkkasinkin. No mutta lopulta nyt kaikki toimii ja Aero potkii niin kuin pitääkin?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
MikkoT
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Elo 23, 2012 08:22

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja MikkoT »

mikan kirjoitti:
Ti Loka 05, 2021 07:30
Sori, väärin kokosin sitten palaset tästä pitkästä keskustelusta. :roll: Mun omasta femmasta meni aikoinaan mäntä huonon pumpun takia ja sitä tuolla viikko sitten vinkkasinkin. No mutta lopulta nyt kaikki toimii ja Aero potkii niin kuin pitääkin?
Vain kerran on tehnyt saman, ja oon testannu nyt kolmena päivänä.. Eli selkeä parannus... :D

Kiitokset sulle ja muillekin ohjeita antaneille, useampi oli oikealla suunnalla. :) Aika spesiaali vika oli, tai no en tiedä miten yleinen tuon takaiskun jumiminen on. :D
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mä vaihdoin ämpäriin uudet kulmaliittimet ja niissä ei ollut pahemmin mitään takaiskuja.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
MikkoT
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Elo 23, 2012 08:22

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja MikkoT »

mikan kirjoitti:
Ti Loka 05, 2021 09:38
Mä vaihdoin ämpäriin uudet kulmaliittimet ja niissä ei ollut pahemmin mitään takaiskuja.
Painepuolella (valkoinen liitin) ainakin itsellä oli...
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tuo diagnoosi vian syystä epäilyttää. Miten ajattelet homman menneen?
9-5 Aero - 00
MikkoT
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Elo 23, 2012 08:22

Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika

Viesti Kirjoittaja MikkoT »

Julle kirjoitti:
Ti Loka 05, 2021 18:10
Tuo diagnoosi vian syystä epäilyttää. Miten ajattelet homman menneen?

No, paineilmakaan ei mennyt kyseisen liittimen lävitse kunnolla ennenkuin se herkistyi ja alkoi toimimaan. Ennen sitä se päästi ilmaa heikosti molempiin suuntiin. Eli epäilys että vaikutti polttoaineen virtaukseen ahdistaen. Ja liittimen vaihdon jälkeen kyseinen p1300 koodi on tullut vain kerran siihen verrattuna että ennen sitä se tuli lähes joka kerta.
Vastaa Viestiin