9-5 -02 Aero mystinen vika
9-5 -02 Aero mystinen vika
Osaisiko joku sanoa mistä moinen voisi johtua.
Ongelma:
Auto prötää isoilla kierroksilla ja tulee vikakoodi p1300 nyt lähes joka vedolla. Eli yhtään ei voi kiihdyttää.
Monesti tekee vielä sen että kun esim. 100 km/h nopeudesta painaa kaasun pohjaan, auto nykäisee voimakkaasti ja hetken miettii ennen kuin lähtee vetämään, siitä alle puoli sekuntia ja moottorin häiriövalo alkaa vilkkumaan ja moottori prötää.
Kyseinen vika on hajottanut jo 2 kertaa nelospytyn männän.
Jo autoon tehtyä:
- Moottori peruskorjattu, kansi koneistettu.
-ketjusarja
-nelospytystä löytyi vioittunut hydraulinen venttiilinostin, josta lukkorengas oli irronnut (vaihdettu uuteen)
- turbo
- turbon magneettiventtiili
- ahtopaineensäätöventtiili
- suuttimet ja polttoaineenpaineensäädin
- Carlsonin etanol-softa
- moottorinohjainlaite
- alipaineletkut
- evap tulpattu
- jarrutehostin + sille tuleva letkusarja
- moottorinjohtosarja
- map-anturi
- maf
- tulpat BCPR7ES-11 (useammat)
- katalysaattori kuvattu endoskoopilla, näytti olevan ok. toinen poistettu
- putkisto
- kampiakselin asentotunnistin
- polttoainepumppu
- polttoainesuodatin
Open sid ei jostain syystä näytä lainkaan 4 sylinterin mis-firejä...?
Nyt pitää nostaa kädet pystyyn ja todeta että itse en tätä vikaa löydä, ei ole käytössä kuin yleismallin testeri..
Ongelma:
Auto prötää isoilla kierroksilla ja tulee vikakoodi p1300 nyt lähes joka vedolla. Eli yhtään ei voi kiihdyttää.
Monesti tekee vielä sen että kun esim. 100 km/h nopeudesta painaa kaasun pohjaan, auto nykäisee voimakkaasti ja hetken miettii ennen kuin lähtee vetämään, siitä alle puoli sekuntia ja moottorin häiriövalo alkaa vilkkumaan ja moottori prötää.
Kyseinen vika on hajottanut jo 2 kertaa nelospytyn männän.
Jo autoon tehtyä:
- Moottori peruskorjattu, kansi koneistettu.
-ketjusarja
-nelospytystä löytyi vioittunut hydraulinen venttiilinostin, josta lukkorengas oli irronnut (vaihdettu uuteen)
- turbo
- turbon magneettiventtiili
- ahtopaineensäätöventtiili
- suuttimet ja polttoaineenpaineensäädin
- Carlsonin etanol-softa
- moottorinohjainlaite
- alipaineletkut
- evap tulpattu
- jarrutehostin + sille tuleva letkusarja
- moottorinjohtosarja
- map-anturi
- maf
- tulpat BCPR7ES-11 (useammat)
- katalysaattori kuvattu endoskoopilla, näytti olevan ok. toinen poistettu
- putkisto
- kampiakselin asentotunnistin
- polttoainepumppu
- polttoainesuodatin
Open sid ei jostain syystä näytä lainkaan 4 sylinterin mis-firejä...?
Nyt pitää nostaa kädet pystyyn ja todeta että itse en tätä vikaa löydä, ei ole käytössä kuin yleismallin testeri..
Viimeksi muokannut MikkoT, La Syys 25, 2021 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
DI-kasetti, onhan se orkkis ja kunnossa?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Se jäi listasta, sen vaihdoin jo ekana tulppien kanssa. On orkkis.
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Onko polttoaineen paineet mitattu?
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Olisko irronu ahtopaineputki esim. coolerilta tai jostain muualta falskaa..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Polttoaineen painetta en oo mitannut, pitää hommata mittari. Jäänyt mittaamatta, kun pumppu uusittu ja polttoaineen paineensäädin. Ahtoputket on kiinni ja coolerikin uusittu...
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Ahtoputket kannattaa tarkistaa/vaihtaa, niin kuin tuossa mainittiin. Pieni vuoto ei näy katsomalla. Irti ja puristelua ja samalla vaihtaa uudet.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Ite testasin satkusta ahtovuodot tulppaamalla imuputkiston umpinaiseksi, askartelin turbon päähän silikoniletkusta, hernaripurkista ja Schrader-venttiilistä tötterön jolla sain painettua 2bar paineen putkistoon ja sitten seurasin mikä lentää irti tai mistä suhisee.
Mutta mitä nyt tulis mieleen jos polttoainepuoli on kunnossa niin tarkastettavia kohteita hukkaportti(liikkuuko ollenkaan?) ja kaasuläppäkotelo, kun noita asioita nyt on jo tehty niin paljon. Kaasuläpän luulisi tietysti vetävän limppiin aika herkästi, mutta paras olisi jos voisi äkkiä lainata jostain toimivaa.
Mutta mitä nyt tulis mieleen jos polttoainepuoli on kunnossa niin tarkastettavia kohteita hukkaportti(liikkuuko ollenkaan?) ja kaasuläppäkotelo, kun noita asioita nyt on jo tehty niin paljon. Kaasuläpän luulisi tietysti vetävän limppiin aika herkästi, mutta paras olisi jos voisi äkkiä lainata jostain toimivaa.
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Minkätehoinen kokoonpano tässä on kyseessä eli mikä ahdin, suuttimet ja onko softa tälle kokoonpanolle tehty ? Mikä polttoainepumppu ja missä ämpärissä ?
Ajetaanko etanolilla vai bensalla ?
Ajetaanko etanolilla vai bensalla ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Jotenkin tulee mieleen että hukkaportti ei aukeaisi.
Esimerkiksi letku irti, viimeksi vastaassa ongelmassa oli turbon ahtopesästä ohjausletku irti.
Polttoaineen paineensäätimen letku kannattaa myös katsoa, regulaattorihan saa vertailupaineen imusarjasta pienen letkun avulla.
Esimerkiksi letku irti, viimeksi vastaassa ongelmassa oli turbon ahtopesästä ohjausletku irti.
Polttoaineen paineensäätimen letku kannattaa myös katsoa, regulaattorihan saa vertailupaineen imusarjasta pienen letkun avulla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Nyt oleva bensapumppu on biltemasta https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000033934
Suuttimet EV14, 12 Ohm, 550cc, C20, Jetronic (EV1), O-O 49 mm, total 65 mm (EV14-550) ilmoitettu silloin Carlsonille.
Ahdin ollut vakio mitsu nyt mallia kiina, joka ennen asennusta tutkitutettu turbohuollossa, että uskaltaako edes kokeilla. Sama vika molemmilla.
Kaikki alipaineletkut uusittu.
Tehot pitäisi olla ohjelman mukaan vähän alle 300hv.
Suuttimet EV14, 12 Ohm, 550cc, C20, Jetronic (EV1), O-O 49 mm, total 65 mm (EV14-550) ilmoitettu silloin Carlsonille.
Ahdin ollut vakio mitsu nyt mallia kiina, joka ennen asennusta tutkitutettu turbohuollossa, että uskaltaako edes kokeilla. Sama vika molemmilla.
Kaikki alipaineletkut uusittu.
Tehot pitäisi olla ohjelman mukaan vähän alle 300hv.
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Onko tietoa käykö tuo suoraan polttoainekiskoon?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/492112/ ... -Electrica
https://www.motonet.fi/fi/tuote/492112/ ... -Electrica
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Eiköhän se laihalle vedä, bensapumppu vaihtoon. 450-walbro hyväksi todettu e85:sen kanssa.
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Ahtimen koko, suuttimet ja softa on siis jiirisssä ja olihan vaihdettu immu uusi alkuperäinen ?MikkoT kirjoitti: ↑La Syys 25, 2021 09:52Nyt oleva bensapumppu on biltemasta https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000033934
Suuttimet EV14, 12 Ohm, 550cc, C20, Jetronic (EV1), O-O 49 mm, total 65 mm (EV14-550) ilmoitettu silloin Carlsonille.
Ahdin ollut vakio mitsu nyt mallia kiina, joka ennen asennusta tutkitutettu turbohuollossa, että uskaltaako edes kokeilla. Sama vika molemmilla.
Kaikki alipaineletkut uusittu.
Tehot pitäisi olla ohjelman mukaan vähän alle 300hv.
Bensapumpun valinta on suurin synti. En edes suosittele sitä ämpäriä vaan orkkisämpäri ja sinne järkevä pumppu. 450 walbro on valitettavasti overkill tohon kokoonpanoon ja aina pitää muistaa varmistaa tosi isojen pumppujen kanssa että paluulinjan kuristus ei lähde nostaan bensapainetta tyhjäkäynnillä. Ihan aito 255 walbro riittää tuohon ja kestää etanoliakin hyvin. 300 lph luokassa löytyy useita E85 käyttöön myytäviä pumppuja jotka fyysisesti sopii yhtä hyvin vakioämpäriin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-5 -02 Aero mystinen vika
Orkkis immu.
Ni siis orkkisämpäri Bilteman pumpulla. Koitan mitata bensanpaineet
Ni siis orkkisämpäri Bilteman pumpulla. Koitan mitata bensanpaineet