Osaisiko joku kertoa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
paralyced83
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Loka 17, 2021 08:34

Osaisiko joku kertoa?

Viesti Kirjoittaja paralyced83 »

Minulla on 9-5 Aero -02 haluaisin toimimaan oman vahvistimen uuden soittimen kanssa, virrat tuli mutta ääntä ei mitä tehdä? Toivottavasti ei hirveästi joudu purkamaan kun pyörätuoli rajoittaa liikkumista.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Osaisiko joku kertoa?

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Orkkisvahvistin taitaa odottaa balansoitua äänisignaalia, jota normaalista mankasta ei saa. Onhan se signaali tietysti mahdollista muuttaa elektroniikalla, mutta on sille syynsä miksi en esimerkiksi itse ole ruvennut femman äänentoistoon kajoamaan. :roll:
paralyced83
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Loka 17, 2021 08:34

Re: Osaisiko joku kertoa?

Viesti Kirjoittaja paralyced83 »

Itse mitä olen kuullut niin tarvitsisi herätevirran kuten muutkin vahvistimet ja että se toimii highlevel inputilla elikkä kaiutin lähdöllä, jos tarvitsee balansoidun singlaanin niin ilmeisesti jonkinlainen muunnin adapteri väliin?. Siksi haluaisin saada sen orkkis äänentoiston käyttöön koska siinä on 8 kaiuttimet järjestelmä 7+subi.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Osaisiko joku kertoa?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kyllä tuo aftermarket-soittimen vaihto, alkuperäistä vahvistinta hyödyntäen, on mahdollista ilman lisäelektroniikkaa. Balansoitu signaali tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että tavallisen RCA-liittimen keskinastassa JA kuoressa kulkisi äänisignaali.

Itse olen lisännyt aftermarket-vahvistimia originaalisoittimien perään (AS2 ja Denson navi), siinä balansointi asettaa tiettyjä haasteita. Käsittääkseni femman alkuperäinen vahvistin ei ole moksiskaan siitä, että sille syötetään "perinteistä" signaalia, jossa ääni kulkee RCA:n keskinastassa ja kuori on maa (miinus).
Itse en ole kuitenkaan soitinta vaihtanut, ja kysyjän soittimen kytkentää tietämättä on aika vaikea vikaa paikallistaa.

Tuossa on kuitenkin mainio opastus femman soittimen vaihdosta, siinä tosin asennetaan navi ja muut härpäkkeet, mutta turhat jutut ohittamalla asia kirkastuu:

http://saabworld.net/showthread.php?t=84

EDIT: Alkuperäinen vahvistin toimii ihan linjatasoisilla signaaleilla, sisääntuloja soittimelta on kaksi paria:
1 pari = kojelauta+etuovet, 2 pari = takaovet+hattuhylly.
AS3/Prestige -stereoissa 2 pari ohjaa myös "subbareita", sedanissa kaksi hattuhyllyllä, farkussa yksi kontin sivuseinällä.

Alkuperäinen vahvistin tarvitsee tosiaan herätevirran soittimelta, linkin ohjeessa kerrotaan liittimen pinni sille.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin