9-5 radion johdotus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
TurboQuattro
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 26, 2021 18:23

9-5 radion johdotus

Viesti Kirjoittaja TurboQuattro »

Niinkuin otsikko kertoo niin radion johdotuksessa ongelma. Asennus meni hyvin ja johdotus siihen asti kunnes piti soitin sammuttaa, nyt soittimessa siis jatkuvasti virta. Mikä tässä OG 9-5 mallissa mahtaa olla herätejohto? On koitettu keltainen keltaiseen, punainen punaiseen ja myös ristiin, aina sama virsi ja soittimessa virta kokoajan..Ja yleismittarini on hukassa, enkä todellakaan osta uutta vain sen takia että joku johto on väärin :D
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 radion johdotus

Viesti Kirjoittaja Termos »

Et kertonut auton vuosimallia ja alkuperäisen soittimen tyyppiä, niin yleistän ratkaisun:

9-5 Saabin vakiosoittimet ovat väyläohjattuja. Soitin käynnistyy riippumatta virta-avaimen asennosta, tai ihan ilman avaintakin. Soitin myös "muistaa", että oliko se käynnissä autoa sammuttaessa, ja jos oli, niin soitin käynnistyy taas seuraavan starttauksen yhteydessä. Tätä toiminnallisuutta ei jälkiasennussoittimilla ole mahdollista tehdä.

Yllä kerrotun takia soittimen johtosarjasta ei löydy on/off -tyyppistä herätevirtaa aftermarket-soittimelle. Helpoin ratkaisu (jos soittimessa ei ole virtakytkintä) on laittaa erillinen katkaisija herätejohtoon.
Toinen, parempi vaihtoehto on hakea heräte, joka toimii virta-avaimen ohjaamana. Muistaakseni valokatkaisijan pinneistä tuota kytkentää on hyödynnetty.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
TurboQuattro
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 26, 2021 18:23

Re: 9-5 radion johdotus

Viesti Kirjoittaja TurboQuattro »

Tosiaan auton vm. 2001 ja tämä on 185hp versio. Radiosta en muista mallia, pelkkä cd levylllinen kuitenkin. Täytyypi perehtyä asiaan ja varmaan jostakin sitten rosvota tuo heräte.
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 9-5 radion johdotus

Viesti Kirjoittaja Janza »

Termos kirjoitti:
Ti Loka 26, 2021 23:25
Yllä kerrotun takia soittimen johtosarjasta ei löydy on/off -tyyppistä herätevirtaa aftermarket-soittimelle. Helpoin ratkaisu (jos soittimessa ei ole virtakytkintä) on laittaa erillinen katkaisija herätejohtoon.
Toinen, parempi vaihtoehto on hakea heräte, joka toimii virta-avaimen ohjaamana. Muistaakseni valokatkaisijan pinneistä tuota kytkentää on hyödynnetty.
Kyllä mulla tossa 2000 vuosimallissa herätevirta löytyy ja iso-liitin johtoineen näytti ihan alkuperäiseltä, tosin jouduin heräte ja päävirran paikkoja vaihtamaan liittimessä kun olivat väärinpäin kiinalaisen soittimen mielestä.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
-Hese-
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 radion johdotus

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Janza kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 07:25
tosin jouduin heräte ja päävirran paikkoja vaihtamaan liittimessä kun olivat väärinpäin kiinalaisen soittimen mielestä.
Katkaisitko nuo piuhat vai saitko ne jotenkin irti ehjänä liittimestä? Täällä sama homma pitäisi tehdä ja hommasin motonetistä työkalun noiden irroitukseen mutta ei vaan meinaa irrota millään vaikka miten päin kokeilee.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 radion johdotus

Viesti Kirjoittaja Termos »

Janza kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 07:25
Kyllä mulla tossa 2000 vuosimallissa herätevirta löytyy ja iso-liitin johtoineen näytti ihan alkuperäiseltä, tosin jouduin heräte ja päävirran paikkoja vaihtamaan liittimessä kun olivat väärinpäin kiinalaisen soittimen mielestä.
Joo, muisti teki sikäli tepposet, että herätevirrattomuus koskee viirufemmoja.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 9-5 radion johdotus

Viesti Kirjoittaja Janza »

-Hese- kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 11:16
Katkaisitko nuo piuhat vai saitko ne jotenkin irti ehjänä liittimestä? Täällä sama homma pitäisi tehdä ja hommasin motonetistä työkalun noiden irroitukseen mutta ei vaan meinaa irrota millään vaikka miten päin kokeilee.
Kyllä mä jollain piikillä sain ne liittimen lukitusnastat painettua niin että irtosi muovirungosta ehjänä, muistaakseni siinä liitinrungossa oli lisäksi joku kaikille pinneille yhteinen lukitus, muovikisko tms.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
-Hese-
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 radion johdotus

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Janza kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 17:37
-Hese- kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 11:16
Katkaisitko nuo piuhat vai saitko ne jotenkin irti ehjänä liittimestä? Täällä sama homma pitäisi tehdä ja hommasin motonetistä työkalun noiden irroitukseen mutta ei vaan meinaa irrota millään vaikka miten päin kokeilee.
Kyllä mä jollain piikillä sain ne liittimen lukitusnastat painettua niin että irtosi muovirungosta ehjänä, muistaakseni siinä liitinrungossa oli lisäksi joku kaikille pinneille yhteinen lukitus, muovikisko tms.
Okei, otetaanpa uudelleen työn alle. Lomalla on aikaa näprätä.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Vastaa Viestiin