1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
veitara
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 16, 2020 12:02
Paikkakunta: Tampere

1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja veitara »

Kysytääs nyt täällä suomenkieliselläkin, elikkäs 290tkm ajettu 1998 2.3T femma ei lähde käyntiin. Sisävalot, keskuslukitus ja kontin avaaminen ei myöskään toimi. Starttimoottori pyörii varsin iloisesti ja autossa on tuliterä bensapumppu ja KAA-anturi. Kasetteja on kokeiltu paria, joista toinen todettu toimivaksi.
Bensapumppu ei näytä saavan virtaa ollenkaan, relee ja sulake tarkistettu. Muut edellämainitut viat viittaisivat DICE/TWICE ongelmiin, mutta voiko ne katkaista bensapumpulta virrat? TWICE tuli tuossa eilen tarkastettua ja pinnit eivät ainakaan ole ruosteessa eikä boksin sisällä ole mitään selkeitä vesivahinkoja taikka ruosteita. Maadoitusvikaa tässä seuraavaksi tarkastelemaan. Kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia tai muuten vaan hyviä ideoita?
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Yhden kerran tullut vastaan samalta kuulostava ongelma. Kokeile ottaa akun vierestä isoja sulakkeita irti ja vaikka putsata niiden kontaktipintoja. Siis niitä noin 3 cm pitkiä mitkä ainakin faceliftissä on siinä akkukotelon alla piilossa. Vanhemmasta en nyt muista oliko ne samassa kohtaa vai erillään muualla, kun akku on eri päin vaihtunut faceliftiin.
veitara
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 16, 2020 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja veitara »

Joo, maksisulakkeet kattelinki jo, mutta kontaktipinnat voisin kyllä tarkistaa.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja ippe »

Bensapumpun releen hajoaminen ainakin katkaisee sähköt pumpulta.

NG900 ja OG9-3:n kanssa olen testannut pakkosyöttämällä sähköä tankin luona olevaan pumpun liittimeen.

Tech2:lla voi koekäyttää bensapumppua, jos moiseen on mahdollisuus, niin testeri helpottaa myös mittaamista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
veitara
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 16, 2020 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja veitara »

Joo-o, on se nyt pari kuukautta ehtinyt seistä tuossa pihassa. Kiinan techi on nyt tulossa, jospa sillä sais jotain selkoa tuohon puuhaan. Eipä se ainakaan haittaa :)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Multa saa noita toimivia bokseja -99 femmasta jos on tarvis. Eli diceä twiceä yms.

Ootko kahtonut imarilta ja termarikotelolta maat että on kunnossa? Eli pultit irti putsaus ja takasin. Palaako check engine kun virrat menee päälle?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja TTH »

Jos startti pyörii, niin pitäisi kaiken järjen mukaan TWICE olla toiminnassa, kun heräte menee TWICEn ohjaaman releen kautta.
Itse ihmettelisin virtalukko / virtalukon pohjaa, se on aika monen mystisen femman sähkövian takana.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
veitara
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 16, 2020 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja veitara »

Bapsu kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 01:29
Multa saa noita toimivia bokseja -99 femmasta jos on tarvis. Eli diceä twiceä yms.

Ootko kahtonut imarilta ja termarikotelolta maat että on kunnossa? Eli pultit irti putsaus ja takasin. Palaako check engine kun virrat menee päälle?
Juu, jouluvalot syttyy kun avainta kääntää. Projekti on nyt vähän hitaalla käynnissä näinä talvikeleinä, kun ei talliakaan ole. Techi tuli ja ei saa yhteyttä DICEen, pitänee testata toiseen femmaan että toimiiko ollenkaan toi kiinantechi.
Viimeksi muokannut veitara, Su Marras 20, 2022 19:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pitikö näiden alkupään femmojen obd avata et toimi tech ... muistanko väärin :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pee
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pee »

Kait se Tech toimii, obd lukijat ei välttämättä toimi.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

TTH kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 07:28
Jos startti pyörii, niin pitäisi kaiken järjen mukaan TWICE olla toiminnassa, kun heräte menee TWICEn ohjaaman releen kautta.
Itse ihmettelisin virtalukko / virtalukon pohjaa, se on aika monen mystisen femman sähkövian takana.
Ääni virtalukon pohjalle :saab:
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja ippe »

Techillä pitäisi pystyä käskemään bensapumppu päälle hetkeksi. Sillä tavalla on helpompi etsiä vikaa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja suapas »

Bensapumpun saa pyörimään ilman tekkiäkin.. Jos on kunnossa..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Pistänpä tähän vanhaan ketjuun päivityksen jos sattuu jollekin muulle tulemaan samat oireet vastaan.

Auton sähköt käytiin talven aikana täikammalla läpi kun aikaa oli ja oikein muuta ei päässyt tekemään.

Oireiden perusteella vika rajautui melko nopeasti DICEen, mutta oireiden satunnaisuus ja yksittäisten vikojen vaihtuminen hämäsi. DICE viassa on sellainen hauska puoli, että TECH2 on täysin turha peli niin kauan kun DICE on pimeänä, joten diagnosointi on yleismittari/oskilloskooppihommia. Tämä oli itse asiassa oikein hyvä juttu ja palveli koko projektin perimmäistä tarkoitusta… opettaa pojalle autoa korjataan oikein ja kunnolla (ei siis siten, että laitetaan töpseli kiinni, luetaan koodit ja arvaillaan rikkinäinen palikka).

Vika löytyi virtalukon pohjan kautta pinnille, jonka numeroa en enää muista, 12V syötöstä ja vika ei ollut edes virtalukonpohjassa, joka ensimmäisenä tietysti tulee mieleen, vaan pääsulakeboksissa konehuoneessa. Puhdistus ja Saab hyrräsi… pienen hetken, jonka jälkeen bensat olivat kenturalla kiitos edellisen omistajan ranetuksen, mutta se on toinen tarina.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 1998 2.3T aut. ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja torque »

^Hienoa! Ei ihan ekana nykyään tule mieleen että niitä sulakkeita katsella, tai no, onhan se omakohtainen kokemus kun voimasähköä ja minisähköjä katsellut.. Vaan kyllä hieman "pelottaa" nuo kulunueen virtalukon sivuvaikutukset näissä. Ei vielä osunut kohdalle. :o
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin