Akun virta
Akun virta
Aamulla kävin käynnistämässä auton ja meinasin kun on pyörittänyt viime aikoina
niin mittäsin akun ja oli 11v käynnistin auton tosi nihkeesti pyöritti käynnissä latasi
14v onko akku loppu 2-3 vuotta vanha akku.
niin mittäsin akun ja oli 11v käynnistin auton tosi nihkeesti pyöritti käynnissä latasi
14v onko akku loppu 2-3 vuotta vanha akku.
Jartsi
Re: Akun virta
Voi kokeilla akkua ns elvytysladata älylaturilla,
vaan juu, jos osuu kohdalle huono akkukappale niin voi mennä 1-2v ettei enää pidä varausta.
Jos lataa akun täyteen ja sama ilmiö toistuu, niin joko akussa vikaa tai sähkö karkaa muuta kautta autossa.
vaan juu, jos osuu kohdalle huono akkukappale niin voi mennä 1-2v ettei enää pidä varausta.
Jos lataa akun täyteen ja sama ilmiö toistuu, niin joko akussa vikaa tai sähkö karkaa muuta kautta autossa.
Viimeksi muokannut torque, Su Marras 28, 2021 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Akun virta
Ainakin se akku oli tyhjä, mutta sitä on tuolla tiedolla paha sano että onko se loppu.
Minkämittaista (enempi minuuteissa kuin kilometreissä) ajoa yleensä tulee ja onko tuo 14V lataus mitattu akun navoista, kengistä vai jostain muualta?
Minkämittaista (enempi minuuteissa kuin kilometreissä) ajoa yleensä tulee ja onko tuo 14V lataus mitattu akun navoista, kengistä vai jostain muualta?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Akun virta
Pienen kokemuksen perusteella voi todeta että OG 9-5 tarvitsee tehokkaan ja hyvällä varauksella olevan akun.
Eli jos Ah alle 70 niin ajan myötä voi esiintyä outoja.
Täällä tällä hetkellä testissä Energie+ 80Ah 720CCA.
Eli jos Ah alle 70 niin ajan myötä voi esiintyä outoja.
Täällä tällä hetkellä testissä Energie+ 80Ah 720CCA.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Akun virta
Jos en väärin muista, niin femman laturi on 130A. Joten kohtuullisen nopeasti se lataa akkuun sen mitä käynnistäminen ja yön aikana purkautuminen on latausta laskenut. Käytännössä on tullut huomattua, että joskus akut kestää vain pari vuotta. Sen sijaan meidän toisessa käyttöautossa oli alkuperäinen 12 vuotta vanha akku, kun myin sen pois.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Akun virta
...olettaen että akku ottaa vastaan. Kylmä akku ottaa nihkeesti vastaan, etenkin nesteversiona, joten jos kysyjän ilmiö tulee silmille pakkasilla ja ajot on korona-aikana vaan kauppaan ja takas, niin kyllä minä ekana sen latautumisen ja ajoprofiilin tarkastelisin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Akun virta
Itellä femmassa on 140A laturi ainakin. Femma on talviseisonnassa nyt ja kuukausi sitten käytin sitä ennen edellistä kertaa, niin defalainen akunvalvonta oli sitä mieltä, että 50min käytön jälkeen oli akku täynnä. Eli siinä ajasssa puski kuukauden purkautumiset takas akkuun.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Akun virta
Sekin vaikuttaa ajaako sillä vai tyhjäkäyttääkö. Monikaan laturi ei ihmeellisiä virtoja tuota 800rpm käynnillä tms.Pakari kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 09:55Itellä femmassa on 140A laturi ainakin. Femma on talviseisonnassa nyt ja kuukausi sitten käytin sitä ennen edellistä kertaa, niin defalainen akunvalvonta oli sitä mieltä, että 50min käytön jälkeen oli akku täynnä. Eli siinä ajasssa puski kuukauden purkautumiset takas akkuun.
Muuten tuo 130-140a laturi on kyllä hyvä kun ei ole virrasta pulaa niinkun monissa pienemmissä autoissa tuppaa olemaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Akun virta
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Akun virta
No ei nyt ihan. Jännä juttu kun tunnin parin ajopätkällä tulee tyhjä normaali autonakku täyteen kyllä. Parin ampperin latausvirralla? Mitävarten siellä sitten on 80-140a laturi jossei sitä tarvita mihinkään.Pee kirjoitti: ↑Ti Marras 30, 2021 13:08Eikö tuo ole kakkapuhetta?
https://www.apu.fi/kysymykset/akun-latautuminen
Toisekseen, riippuu mitä laitteita siellä autossa on päällä riittääkö akulle virtaa.
Kolmanneksi, tuossa jutussa oli mitattu jossain -25 kelissä akun virranottokykyä. Ajelet autolla vähän aikaa/tyhjäkäytät sitä niin ei ole akku enää -25 asteinen vaan sille maistuu virta ihan eri tapaan.
Googlesta löytyy haulla aika monta tämmöstä käppyrää: https://www.maniacelectricmotors.com/ellovsalpe.html
Kyllä se akku vaan paljon paremmin lataantuu ajossa kuin tyhjäkäynnillä. Kyllä sen tyhjäkäyttämälläkin saa pysymään latingissa mutta aika tovin saa jauhattaa vs että ajelet vaikka 20km pätkän. Aikanaan tota tuli harjotettua seisonnassa olevilla autoilla. Tunti tyhjäkäyntiä niin tyhjähkö akku oli tovin päästä taas tyhjä (viikko tai pari). Pieni ajolenkki niin jo kestää seisotusta kuukausiakin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Akun virta
Vaihtaisin jos vähänkin epäilyttää. Noin 4v ikäinen akku alkoi tuntua laiskalle. Huomasi kun viikonlopun ajamatta niin ma aamuna pyöritti selvästi laiskemmin. Uudella taas pyörii kylmänä ja kuumana ihan eri tahtiin. 77ah motonetistä 130€.
Re: Akun virta
Akun napojen ja kenkien puhdistus ihan ekana. Sitten konepelti tuulihakaan auki ja jättää auton parkkiin. Ovia aukomatta pelti auki muutaman tunnin kuluttua ajosta ja yleismittarilla lukema napajännitteestä. Tyypillisesti terveessä latauksessa olevasta akusta irtoaa 12,4-12,6V lepojännite. Jos akun kunto arveluttaa, kannattaa käydä paikallisen akkuliikkeen palveluissa kysymässä testausta. Ainakin täällä Joensuussa saa testauksen veloituksetta esim Akku Sinkkosella. Sellaisia testereitä on luultavasti korjaamoissakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01