Sport nappi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabstone
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2017 17:24

Sport nappi

Viesti Kirjoittaja saabstone »

Kuuluuko tuossa sportti napissa olla valoa niinku esim. siinä winter napissa? Itellä ei siinä napissa oo valoa mut mittaristoon syttyy sport. Auto siis 9-5 aero 2001.
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja Soki »

See keltainen ”sport-valo” syttyy sitten myöhemmin sinne hinausauton katolle kun nostelee :saab: :a metsähallituksen puolelta takaisin tieuralle.
Tapahtuman jälkeen nelipyöräluisu oikaistaan peltikorjaamolla :roll:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24015
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Onneksi ei oo valoa.
Mä en ymmärrä tuota winter nappia.. viisaammat kertoi et sil korventaa laatikon
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja Tuha »

nalleolut kirjoitti:
Ma Tammi 10, 2022 20:18
viisaammat kertoi et sil korventaa laatikon
Onko faktaa?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24015
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

No en pyytäny kirjallisena
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Winter asennolla aisinissa pitäisi avittaa liikkeelle lähtöä liukkaalla pinnalla kun on isompi pykälä päällä muttei se normaaliajossa muuta toiminnollista erilaista vaihdetemppuilua tee.
En kyllä toisessa ruåttalaismerkessä joissa laatikoita on samalla aisinilla ja winter napilla ole kuullut että tuon liikkeelle lähdön toiminnon takia laatikoita polttaisi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä en tota winteriä ymmärrä. Eikö kaasupolkimella saa kans säädettyä laiskan lähdön? :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turposaapissa iskee sellanen vääntö päälle kun kaasua hipasee, että ilman winteriä ykösellä polttaa etukumit, winterillä sitten ehkä sen laatikon :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja automies »

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Ei, siinä vaihdekepin päässä olevassa Sport -napissa ei ole valoa. Joku viisaampi voi tietysti asian kiistää.

Viisaammat myös väittää, että se Sport -nappi ei oikeasti tuo mitään lisää, vaan säätää vain kaasupolkimen vastetta ja vaihteiston vaihtamiskohtia, tms. mutta kyllä aikanaan itse koin sen käteväksi ohitus- yms. tilanteissa. Samoin hätäisemmissä lähdöissä tuntui toimivalta. Saman olisi ehkä saanut aikaan oikaisemalla jalkaansa syvempään, mutta näin tuntui sporttisemmalta, mikä kai on tarkoituskin. Ja kepin päässä sen sijoitus oli optimaalinen.

Harmittavasti tuo nappi on nykyisessä avossa sijoitettu kojelautaan, missä se on aivan hyödytön nappi. Myös sen vaikutus koneen ja laatikon toimintaan ei ole sitä mitä toivoisi. Sen käyttäminen pelkkää pelleilyä.

Tuo Winter -nappihan saa aikaan sen, että auto lähtee liikkeelle kakkos- vai olikohan se peräti kolmosvaihteella. Itse en sitä suuremmin kaivannut liukkaallakaan ajaessa, mutta kyllä se varmaan kokemattomalle antaa helpomman liikkeellelähdön, kun ei tarvitse osata säätää kaasua niin tarkalla varpaalla. Eikös vanhat parrat lähtenee manuaalillakin kakkosella liikkeelle oikein liukkaasta paikasta?

Itse löysin Winter -napille oivan käyttötarkoituksen Kehä I ruuhkassa. Winter -napilla auto ryömii kivasti kävelyvauhtia muun liikenteen seassa eikä joka liikkeelle lähdössä tarvitse painaa kaasua ja laatikon vaihtaa ees taas ykkönen - kakkonen - kolmonen - kakkonen - ykkönen.

Ehkä sillä voi laatikon tuhotakin, jos pitää koko ajan Winterin päällä ja samalla polkee kuin vierasta sikaa. Normaalissa (=rauhallisessa, mikä ei tietysti ole kaikille normaalia :roll: ) ajossa ei varmasti vaikuta laatikon kestoon sitä eikä tätä.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja torque »

Mä en ymmärrä tuota winter nappia..
Kyllä tuota pari kertaa tuli käyttetyä og9-3ssa, kun auto joutunut pysähtymään liukkaalle _ja_ lumiselle pinnalle, ja oli jopa vene+trailerin nostossa ihan ok.
Meikän viiruFemmassa tätä W modea ei ole vaan onhan siinä "rattivaihteet", niitäkin voisi kokeilla useamminkin vaan ei ollut paljon käyttöä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1464
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun saabissa sport-moodille on merkkivalo mittaristossa.

Ei kai Sport-moodi lisätehoa tuo, mutta muuttaa vaihteiston ja moottorin ohjauksen käytöstä agressiivisemmaksi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Pekkis01
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Joulu 15, 2019 12:17
Paikkakunta: Oravikoski

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja Pekkis01 »

Winter modella saa myös hyödynnettyä moottorin väännön paremmin. Tämän huomaa kun 80 kovemmassa vauhdissa pyytää ilmamassaa hieman enemmän, niin ei tiputa turhaan 2 vaihteelle.
9-5 2.3T 1998, 9-5 2.3t 2003
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja Termos »

ippe kirjoitti:
Ti Tammi 11, 2022 09:47
Ei kai Sport-moodi lisätehoa tuo, mutta muuttaa vaihteiston ja moottorin ohjauksen käytöstä agressiivisemmaksi.
Lievä offtopic, mutta tuossa sangen viihdyttävässä kotimaisessa videossa demonstroidaan femman (-06 2,3t biopoweroitu farkku, stage 1 vähintään) sporttinappia:

https://www.youtube.com/watch?v=0-wdJwvvLM0&t=864s

Jos koko koeajoraportti/raportoijan tyyli ei nappaa, niin aikaleimalla 8.35 pääsee sporttinapin testiin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

torque kirjoitti:
Ma Tammi 10, 2022 23:53
Mä en ymmärrä tuota winter nappia..
Kyllä tuota pari kertaa tuli käyttetyä og9-3ssa, kun auto joutunut pysähtymään liukkaalle _ja_ lumiselle pinnalle, ja oli jopa vene+trailerin nostossa ihan ok.
Meikän viiruFemmassa tätä W modea ei ole vaan onhan siinä "rattivaihteet", niitäkin voisi kokeilla useamminkin vaan ei ollut paljon käyttöä.
Muistaakseni manuaalipuolella saa lähtöön napsautettua plussasta kakkosvaihteen päälle. Muistelisin itse näin toimineen, kun femmn a5 sentronicilla jossain vaiheessa ajelin. Jos painaa liikaa kaasua, niin automatiikka pudottaa takas ykköselle, mutta hillityllä kaasun käytöllä saa femman liikkeelle kakkosvaihteella ja hyvin se lähteekin niin liukkaalla.
JP_Vette kirjoitti:
Ma Tammi 10, 2022 21:17
Mä en tota winteriä ymmärrä. Eikö kaasupolkimella saa kans säädettyä laiskan lähdön? :D
Saa, mutta liukkaalla saa liukkaamman lähdön, kun ei suttaa pienellä vaihteella. Katsos vaihdelaatikon välitykset ja väännöt käyttäytyvät mielenkiintoisella tavalla :mrgreen: Itsekin Alfalla laitan manuaalilootalla kakkosvaihteen lähtöön, kun on liukkaalla valosta otettava viereistä autoa vastaan skabaa... Usein esim. Volvokuskeilta tulee hirvittävä valoshow pitkien välkytysten muodossa, kun ei pärjänny tonnin romulle 60ke premium farkulla. :lol:

2,2tid lähti myös nätisti kakkosvaihteella valoista...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sport nappi

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ehkä se Volvo ei tienny olevansa kisassa, mutta vilkutti valoja kun kytkin haisi.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin