Sport nappi
Sport nappi
Kuuluuko tuossa sportti napissa olla valoa niinku esim. siinä winter napissa? Itellä ei siinä napissa oo valoa mut mittaristoon syttyy sport. Auto siis 9-5 aero 2001.
Re: Sport nappi
See keltainen ”sport-valo” syttyy sitten myöhemmin sinne hinausauton katolle kun nostelee :a metsähallituksen puolelta takaisin tieuralle.
Tapahtuman jälkeen nelipyöräluisu oikaistaan peltikorjaamolla
Tapahtuman jälkeen nelipyöräluisu oikaistaan peltikorjaamolla
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24015
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Sport nappi
Onneksi ei oo valoa.
Mä en ymmärrä tuota winter nappia.. viisaammat kertoi et sil korventaa laatikon
Mä en ymmärrä tuota winter nappia.. viisaammat kertoi et sil korventaa laatikon
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Sport nappi
Onko faktaa?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24015
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Sport nappi
No en pyytäny kirjallisena
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Sport nappi
Winter asennolla aisinissa pitäisi avittaa liikkeelle lähtöä liukkaalla pinnalla kun on isompi pykälä päällä muttei se normaaliajossa muuta toiminnollista erilaista vaihdetemppuilua tee.
En kyllä toisessa ruåttalaismerkessä joissa laatikoita on samalla aisinilla ja winter napilla ole kuullut että tuon liikkeelle lähdön toiminnon takia laatikoita polttaisi.
En kyllä toisessa ruåttalaismerkessä joissa laatikoita on samalla aisinilla ja winter napilla ole kuullut että tuon liikkeelle lähdön toiminnon takia laatikoita polttaisi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Sport nappi
Mä en tota winteriä ymmärrä. Eikö kaasupolkimella saa kans säädettyä laiskan lähdön?
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Sport nappi
Turposaapissa iskee sellanen vääntö päälle kun kaasua hipasee, että ilman winteriä ykösellä polttaa etukumit, winterillä sitten ehkä sen laatikon
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sport nappi
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Ei, siinä vaihdekepin päässä olevassa Sport -napissa ei ole valoa. Joku viisaampi voi tietysti asian kiistää.
Viisaammat myös väittää, että se Sport -nappi ei oikeasti tuo mitään lisää, vaan säätää vain kaasupolkimen vastetta ja vaihteiston vaihtamiskohtia, tms. mutta kyllä aikanaan itse koin sen käteväksi ohitus- yms. tilanteissa. Samoin hätäisemmissä lähdöissä tuntui toimivalta. Saman olisi ehkä saanut aikaan oikaisemalla jalkaansa syvempään, mutta näin tuntui sporttisemmalta, mikä kai on tarkoituskin. Ja kepin päässä sen sijoitus oli optimaalinen.
Harmittavasti tuo nappi on nykyisessä avossa sijoitettu kojelautaan, missä se on aivan hyödytön nappi. Myös sen vaikutus koneen ja laatikon toimintaan ei ole sitä mitä toivoisi. Sen käyttäminen pelkkää pelleilyä.
Tuo Winter -nappihan saa aikaan sen, että auto lähtee liikkeelle kakkos- vai olikohan se peräti kolmosvaihteella. Itse en sitä suuremmin kaivannut liukkaallakaan ajaessa, mutta kyllä se varmaan kokemattomalle antaa helpomman liikkeellelähdön, kun ei tarvitse osata säätää kaasua niin tarkalla varpaalla. Eikös vanhat parrat lähtenee manuaalillakin kakkosella liikkeelle oikein liukkaasta paikasta?
Itse löysin Winter -napille oivan käyttötarkoituksen Kehä I ruuhkassa. Winter -napilla auto ryömii kivasti kävelyvauhtia muun liikenteen seassa eikä joka liikkeelle lähdössä tarvitse painaa kaasua ja laatikon vaihtaa ees taas ykkönen - kakkonen - kolmonen - kakkonen - ykkönen.
Ehkä sillä voi laatikon tuhotakin, jos pitää koko ajan Winterin päällä ja samalla polkee kuin vierasta sikaa. Normaalissa (=rauhallisessa, mikä ei tietysti ole kaikille normaalia ) ajossa ei varmasti vaikuta laatikon kestoon sitä eikä tätä.
Viisaammat myös väittää, että se Sport -nappi ei oikeasti tuo mitään lisää, vaan säätää vain kaasupolkimen vastetta ja vaihteiston vaihtamiskohtia, tms. mutta kyllä aikanaan itse koin sen käteväksi ohitus- yms. tilanteissa. Samoin hätäisemmissä lähdöissä tuntui toimivalta. Saman olisi ehkä saanut aikaan oikaisemalla jalkaansa syvempään, mutta näin tuntui sporttisemmalta, mikä kai on tarkoituskin. Ja kepin päässä sen sijoitus oli optimaalinen.
Harmittavasti tuo nappi on nykyisessä avossa sijoitettu kojelautaan, missä se on aivan hyödytön nappi. Myös sen vaikutus koneen ja laatikon toimintaan ei ole sitä mitä toivoisi. Sen käyttäminen pelkkää pelleilyä.
Tuo Winter -nappihan saa aikaan sen, että auto lähtee liikkeelle kakkos- vai olikohan se peräti kolmosvaihteella. Itse en sitä suuremmin kaivannut liukkaallakaan ajaessa, mutta kyllä se varmaan kokemattomalle antaa helpomman liikkeellelähdön, kun ei tarvitse osata säätää kaasua niin tarkalla varpaalla. Eikös vanhat parrat lähtenee manuaalillakin kakkosella liikkeelle oikein liukkaasta paikasta?
Itse löysin Winter -napille oivan käyttötarkoituksen Kehä I ruuhkassa. Winter -napilla auto ryömii kivasti kävelyvauhtia muun liikenteen seassa eikä joka liikkeelle lähdössä tarvitse painaa kaasua ja laatikon vaihtaa ees taas ykkönen - kakkonen - kolmonen - kakkonen - ykkönen.
Ehkä sillä voi laatikon tuhotakin, jos pitää koko ajan Winterin päällä ja samalla polkee kuin vierasta sikaa. Normaalissa (=rauhallisessa, mikä ei tietysti ole kaikille normaalia ) ajossa ei varmasti vaikuta laatikon kestoon sitä eikä tätä.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: Sport nappi
Kyllä tuota pari kertaa tuli käyttetyä og9-3ssa, kun auto joutunut pysähtymään liukkaalle _ja_ lumiselle pinnalle, ja oli jopa vene+trailerin nostossa ihan ok.Mä en ymmärrä tuota winter nappia..
Meikän viiruFemmassa tätä W modea ei ole vaan onhan siinä "rattivaihteet", niitäkin voisi kokeilla useamminkin vaan ei ollut paljon käyttöä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Sport nappi
Mun saabissa sport-moodille on merkkivalo mittaristossa.
Ei kai Sport-moodi lisätehoa tuo, mutta muuttaa vaihteiston ja moottorin ohjauksen käytöstä agressiivisemmaksi.
Ei kai Sport-moodi lisätehoa tuo, mutta muuttaa vaihteiston ja moottorin ohjauksen käytöstä agressiivisemmaksi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Sport nappi
Winter modella saa myös hyödynnettyä moottorin väännön paremmin. Tämän huomaa kun 80 kovemmassa vauhdissa pyytää ilmamassaa hieman enemmän, niin ei tiputa turhaan 2 vaihteelle.
9-5 2.3T 1998, 9-5 2.3t 2003
Re: Sport nappi
Lievä offtopic, mutta tuossa sangen viihdyttävässä kotimaisessa videossa demonstroidaan femman (-06 2,3t biopoweroitu farkku, stage 1 vähintään) sporttinappia:
https://www.youtube.com/watch?v=0-wdJwvvLM0&t=864s
Jos koko koeajoraportti/raportoijan tyyli ei nappaa, niin aikaleimalla 8.35 pääsee sporttinapin testiin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Sport nappi
Muistaakseni manuaalipuolella saa lähtöön napsautettua plussasta kakkosvaihteen päälle. Muistelisin itse näin toimineen, kun femmn a5 sentronicilla jossain vaiheessa ajelin. Jos painaa liikaa kaasua, niin automatiikka pudottaa takas ykköselle, mutta hillityllä kaasun käytöllä saa femman liikkeelle kakkosvaihteella ja hyvin se lähteekin niin liukkaalla.torque kirjoitti: ↑Ma Tammi 10, 2022 23:53Kyllä tuota pari kertaa tuli käyttetyä og9-3ssa, kun auto joutunut pysähtymään liukkaalle _ja_ lumiselle pinnalle, ja oli jopa vene+trailerin nostossa ihan ok.Mä en ymmärrä tuota winter nappia..
Meikän viiruFemmassa tätä W modea ei ole vaan onhan siinä "rattivaihteet", niitäkin voisi kokeilla useamminkin vaan ei ollut paljon käyttöä.
Saa, mutta liukkaalla saa liukkaamman lähdön, kun ei suttaa pienellä vaihteella. Katsos vaihdelaatikon välitykset ja väännöt käyttäytyvät mielenkiintoisella tavalla Itsekin Alfalla laitan manuaalilootalla kakkosvaihteen lähtöön, kun on liukkaalla valosta otettava viereistä autoa vastaan skabaa... Usein esim. Volvokuskeilta tulee hirvittävä valoshow pitkien välkytysten muodossa, kun ei pärjänny tonnin romulle 60ke premium farkulla.
2,2tid lähti myös nätisti kakkosvaihteella valoista...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Sport nappi
Ehkä se Volvo ei tienny olevansa kisassa, mutta vilkutti valoja kun kytkin haisi.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09