-03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

-03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Moottorin vikavalo on muutaman kerran syttynyt, geneerisellä OBD-lukijalla vikakoodina "P0116 Engine Coolant Temperature Sensor 1 Circuit Range / Perormance". Mikäli en ole ihan väärin katsonut, vikakoodin ilmestyessä moottorin lämpömittarin viisari on tippunut nollille.

Termostaatin ja nesteet vaihdoin (termostaatti oli myös kypsä), mittarin toimiessa normaalisti termarin vaihdon jälkeen lämmöt on normaalit niin mittarissa kuin OBD:n kautta luettuna. Eli anturi lienee tulossa teknisen käyttöikänsä päähän.

Vinkkiä, mistä tämä anturi löytyy konehuoneen puolella, ja mistä kannattaa kysellä uutta anturia? Yritin haulla kaivella, mutta en onnistunut löytämään relevanttia vastausta, joten kiitokset jo etukäteen!
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Onko tehnyt tuota enää uudella termostaatilla? Jos ei, niin tuo mittarin nollille meno ja vikakoodi on johtunut huonosta termostaatista.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja torque »

9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Joo, termarin vaihto tosiaan ratkaisi ropleeman maaliskuussa. Nyt ei taas jaksa pakkasten tultua neula nousta keskialueelle, vaan jää vähän sinisen yläpuolelle roikkumaan. Noinkohan oli Motonetin termari niinkin hyvä, että 8kk kesti käytössä?
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Hakke kirjoitti:
Pe Joulu 09, 2022 13:55
Joo, termarin vaihto tosiaan ratkaisi ropleeman maaliskuussa. Nyt ei taas jaksa pakkasten tultua neula nousta keskialueelle, vaan jää vähän sinisen yläpuolelle roikkumaan. Noinkohan oli Motonetin termari niinkin hyvä, että 8kk kesti käytössä?
Kyllä. Hanki 20e alkuperäinen tai tilaa wahler euroopasta. Molemmat yhtä hyvä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Bapsu kirjoitti:
Pe Joulu 09, 2022 14:05
Kyllä. Hanki 20e alkuperäinen tai tilaa wahler euroopasta. Molemmat yhtä hyvä.
No perkeles. Oliko vielä vinkkiä, mistä hankkia alkuperäinen tai wahler?
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Wahlereissakin ilmennyt väsymistä ajan saatossa, joten suosittelen alkuperäistä lähimmältä merkkitiskiltä tai esim Procar Serviceen soittamalla ja matkahuollolla toimitettuna.
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Tai autodoc/aeromotors ihan yhtä laadukas mahle tai gates.
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

raimsshi kirjoitti:
Pe Joulu 09, 2022 14:21
Wahlereissakin ilmennyt väsymistä ajan saatossa, joten suosittelen alkuperäistä lähimmältä merkkitiskiltä tai esim Procar Serviceen soittamalla ja matkahuollolla toimitettuna.
Se alkuperäinenkin vain väsyi mulla. 2v/20tkm kestää nuo termarit keskimäärin ennenkun kovilla pakkasilla alkaa lämmöt pyörimään 80c tuntumassa tai jopa alle.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja Termos »

Bapsu kirjoitti:
La Joulu 10, 2022 13:33
Se alkuperäinenkin vain väsyi mulla. 2v/20tkm kestää nuo termarit keskimäärin ennenkun kovilla pakkasilla alkaa lämmöt pyörimään 80c tuntumassa tai jopa alle.
Missä vaiheessa tuo termari kannattaa vaihtaa, jos koneen käyntilämpötilaa ja kulutusta miettii?

Ei mitään käryä, että mikä termari tuossa -09 ulkomaantuontifemmassa on, lämmöt se nostaa kyllä pelialueelle nopeasti. Ehkä jopa nopeammin, kuin -06 Aero manuaaliaskilla ja originaalilla termarilla (tuontifemma on automaatti).

Jäähdytinnesteen lämpötila jää kuitenkin matka-ajossa tuonne 82 asteen tuntumaan, riippumatta ulkolämpötilasta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Termos kirjoitti:
Ma Joulu 12, 2022 23:45
Bapsu kirjoitti:
La Joulu 10, 2022 13:33
Se alkuperäinenkin vain väsyi mulla. 2v/20tkm kestää nuo termarit keskimäärin ennenkun kovilla pakkasilla alkaa lämmöt pyörimään 80c tuntumassa tai jopa alle.
Missä vaiheessa tuo termari kannattaa vaihtaa, jos koneen käyntilämpötilaa ja kulutusta miettii?

Ei mitään käryä, että mikä termari tuossa -09 ulkomaantuontifemmassa on, lämmöt se nostaa kyllä pelialueelle nopeasti. Ehkä jopa nopeammin, kuin -06 Aero manuaaliaskilla ja originaalilla termarilla (tuontifemma on automaatti).

Jäähdytinnesteen lämpötila jää kuitenkin matka-ajossa tuonne 82 asteen tuntumaan, riippumatta ulkolämpötilasta.
Mulle ainakin riitti se että rapakammalla pakkasella kulunut orkkistermari aukesi jo 85 asteen tienoilla ja lämmöt kyykkäsi 75-80 lukemiin ja kipusivat hitaasti sieltä takaisin sinne 85 tuntumaan. Suurin osa ajasta oltiin 80 tuntumassa, se näkyy jo viisarissakin. Mulle syy vaihtoon oli myös kopin lämpötila, 80c kone ei riitä tuottamaan riittävän kuumaa ilmaa että saisi kabiinin etenkään lyhyemmillä pätkillä riittävän lämpöiseksi.

Niin orkkista kuin wahleria on leimannut sama ongelma vuosien mittaan, uusi aukeaa hienosti ~92-98c lämpötilassa ja lämmöt asettuu 88-90 akselille. Kuluessaan tuo aukeaminen alkaa siirtyä alemmas ja alemmas, parhain on tainnut aueta jo 80 korvilla ja kyyti oli kylmää.

Kunnossa oleva termari on niin koneen kuin kuskinkin kannalta hyvä tekijä. Ärsyttää vaan kun lähes joka syksy saa heittää uuden termarin sisään, kun nuo laiskistuu noin nopeasti. Muissa vehkeissä kestäävät sen 10x pidempään...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Purde
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Su Maalis 24, 2019 16:02
Paikkakunta: Riihimäki

Re: -03 2.0t moottorin lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja Purde »

Väsynyt termari nostaa kulutustakin ihan tuntuvasti.
9-5 aero A -08 biopower, ex 9-5 aero A -07 biopower , ex 9-5 2.3t SE A -00 biopower, ex 9000 CD turbo A -89, ex 900 turbo 4d -83, ex 900 turbo 5d -84
Vastaa Viestiin