Etupää narisee kääntäessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pessukka
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2017 13:45

Etupää narisee kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Pessukka »

Oisiko videossa kuuluva narina jollekkin tuttua ja osaisi kerota syyn? Ääni siis kuuluu ratista vasemmalta iskarin luota. Pikasesti kun etsiskelin niin vissiin iskarin yläpään laakeri olisi mahdollisesti viallinen. Outoa tosin kun auto seissyt yön yli ei narinaa kuuluu mutta päivän mittaan sitten ääni vahvistuu. Olettaisi että jos laakeri sökö niin ääntäisi jatkuvasti?

https://www.youtube.com/watch?v=W0terRxrcUc
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Etupää narisee kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Omissa autoissa narinaa rattia kääntäessä paikoillaan ja ajossa tehnyt joko iskarin yläpään tukikumi/kääntölaakeri tai harvinaisempi mutta kohdallekin osunut rutikuiva alapallo.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Etupää narisee kääntäessä

Viesti Kirjoittaja vjo »

Kuulostaa jousen narinalta, joten voisi olla kääntölaakeri.

Itse etsin aikoinaan narinan syytä ja vaihtelin laakerin ja pallonivelen, mutta lopulta syylliseksi paljastui apurungon puslat. Rasvaus auttoi narinaan ja myöhemmin vaihto.
Saab 9-5 2004 Aero
Pessukka
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2017 13:45

Re: Etupää narisee kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Pessukka »

Pitää tarkistaa alapallo ja apurungon puslat ennen ku lähtee kääntölaakeri kaupoille. Kiitos vastauksista.
spade
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Etupää narisee kääntäessä

Viesti Kirjoittaja spade »

Alapallo voi näissä vikaantuessa muuttua erittäin jäykäksi eikä perinteiseen tapaa väljisty, itsellä narisi ja ohjaus ei keskittäynyt kunnolla, katsastusta ei moinen kylläkään haitannut, tätä on joku toinenkin valittanut. Mutta kyllähän ne yläpään laakerit tai apurunkokin juttelevat. Eli välyksen puuttuminen ei ole erityisen varma tapa todeta alapalloa ehjäksi, itse irrottaisin sen tukivarresta ja kääntelisin.
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Etupää narisee kääntäessä

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Mulla narisi etupää käännöksissä - otin tolpat löysälle yläpäästä ja - muistaakseni MOS2 oikeeta voitelulitkua sinne tolpan yläpäähän suihkaittelin, silleen kohtuullisen runsaasti, mutta ei ylenmäärin...

Tämä toistaiseksi on poistanut narinan, mutta kesti melkoisen tovin ennenkuin vaikutti, eli ei heti kannata siinä touhutessaan kuulostella ja lisäillä... Joo en ota sitten vastuuta - mulla toimi kyllä...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
xJebsu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Joulu 18, 2020 22:23

Re: Etupää narisee kääntäessä

Viesti Kirjoittaja xJebsu »

Pessukka kirjoitti:
Ti Touko 10, 2022 19:05
Oisiko videossa kuuluva narina jollekkin tuttua ja osaisi kerota syyn? Ääni siis kuuluu ratista vasemmalta iskarin luota. Pikasesti kun etsiskelin niin vissiin iskarin yläpään laakeri olisi mahdollisesti viallinen. Outoa tosin kun auto seissyt yön yli ei narinaa kuuluu mutta päivän mittaan sitten ääni vahvistuu. Olettaisi että jos laakeri sökö niin ääntäisi jatkuvasti?

https://www.youtube.com/watch?v=W0terRxrcUc

Mulla on tismalleen sama ongelma ja olen kohta 3v elänyt vian kanssa joten olisi mukava myös kuulla jos jollain olisi tähän ratkaisu. Olen yrittänyt silloin tällöin etsiä syytä internetin ihmeellisestä maailmasta mutta en ole tarkkaa ratkaisua löytänyt. Tänään kuitenkin päätin vaihdattaa kääntölaakerin kun oli suhteellisen halpa operaatio mutta se ei ongelmaa poistanut. Seuraavaksi tarkoituksena olisi tsekata alapallonivelen kunto heti kun saan aikaiseksi :D
spade
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Etupää narisee kääntäessä

Viesti Kirjoittaja spade »

Ääni alapallolle, itsellä auttoi sen vaihto
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Pessukka
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2017 13:45

Re: Etupää narisee kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Pessukka »

Tavallaan hyvä tietää sitten että ei mikään akuutti homma jos 3 vuotta sullakin ollut :D itte en ole ehtinyt kun yrittää rasvata etupään puslia mutta ei ollut apua. Seuraavaksi jos kattoisi alapallon kuntoa.
Yago
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Heinä 03, 2022 13:46

Re: Etupää narisee kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Yago »

No löytyikö narinan syy? 8O
Vastaa Viestiin