Savuttaa startatessa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Savuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Stuntti seis, vinssillä auto lavetille ja korjaamolle tutkittavaksi. 8O
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Savuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja torque »

Se on mennyttä se moottori jo, turhaan mitään lambdoja ostat. Jos öljyvalo edes vilahtelee niin laakerit on jo paskana.
300tkm sekä jos ei tietoa millä huolto(välillä) moottori ollut vuosien varrella, niin ehkä jokin tuoreempi moottori tilalle jos kori muutoin kunnossa.
Jos moottori ollut hyvällä pidolla, nämä toimii sen 450-500tkm+, kuulemma.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
UusVanhaSaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Helmi 02, 2020 23:16
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Savuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja UusVanhaSaabisti »

torque kirjoitti:
Pe Heinä 08, 2022 17:34
Se on mennyttä se moottori jo, turhaan mitään lambdoja ostat. Jos öljyvalo edes vilahtelee niin laakerit on jo paskana.
300tkm sekä jos ei tietoa millä huolto(välillä) moottori ollut vuosien varrella, niin ehkä jokin tuoreempi moottori tilalle jos kori muutoin kunnossa.
Jos moottori ollut hyvällä pidolla, nämä toimii sen 450-500tkm+, kuulemma.
Hmm paljos tuohon moottori kustantaisi suunnilleen? + miten siihen uuteen sitten BioFuel käyttöön ? luulis onnistuvan aikas suit sait sukkelaan, kun vanhasta moottorista ottaisi tarpeet .. Moottori varmaan on kyl aikas loppu.
SAAB OG 9-5 Sedan (YS3E) 2.0 Turbo Bio Power (150 HV, vm 1999) - 7.2.2020 ostettu, 8.6. muunnettu Bio Power autoksi

https://lja.fi/ ja https://paxsudos.fi/
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Savuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

UusVanhaSaabisti kirjoitti:
Pe Heinä 08, 2022 17:51
Hmm paljos tuohon moottori kustantaisi suunnilleen? + miten siihen uuteen sitten BioFuel käyttöön ? luulis onnistuvan aikas suit sait sukkelaan, kun vanhasta moottorista ottaisi tarpeet .. Moottori varmaan on kyl aikas loppu.
Kunnon moottoriremontti vanhaan aihioon ammattilaisen tekemänä noin 3000e. Itse tehden osat (jakopää+männänrenkaat+laakerit+tiivisteet yms.) vajaa tonni. Etanolikäyttöön riittää vähimmillään pelkkä moottorinohjaimen ohjelmistopäivitys.
Avatar
UusVanhaSaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Helmi 02, 2020 23:16
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Savuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja UusVanhaSaabisti »

ranettaja kirjoitti:
Pe Heinä 08, 2022 20:02
UusVanhaSaabisti kirjoitti:
Pe Heinä 08, 2022 17:51
Hmm paljos tuohon moottori kustantaisi suunnilleen? + miten siihen uuteen sitten BioFuel käyttöön ? luulis onnistuvan aikas suit sait sukkelaan, kun vanhasta moottorista ottaisi tarpeet .. Moottori varmaan on kyl aikas loppu.
Kunnon moottoriremontti vanhaan aihioon ammattilaisen tekemänä noin 3000e. Itse tehden osat (jakopää+männänrenkaat+laakerit+tiivisteet yms.) vajaa tonni. Etanolikäyttöön riittää vähimmillään pelkkä moottorinohjaimen ohjelmistopäivitys.
Uhhuh, hmmm... pitänee miettiä, alan kallistumaan, josko jostain moottorin hommaisin.
SAAB OG 9-5 Sedan (YS3E) 2.0 Turbo Bio Power (150 HV, vm 1999) - 7.2.2020 ostettu, 8.6. muunnettu Bio Power autoksi

https://lja.fi/ ja https://paxsudos.fi/
Avatar
UusVanhaSaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Helmi 02, 2020 23:16
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Savuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja UusVanhaSaabisti »

Tere,

Oli turbo mennyt ihan sököksi, nyt on uus turbo ja kilkkeet ja homma pelittää kuin uus.
SAAB OG 9-5 Sedan (YS3E) 2.0 Turbo Bio Power (150 HV, vm 1999) - 7.2.2020 ostettu, 8.6. muunnettu Bio Power autoksi

https://lja.fi/ ja https://paxsudos.fi/
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Savuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja torque »

kiitos kun päivitit tänne tiedon. Eli ei vilauttele öljyvaloa enään, oli ilmeisesti aika kova öljynkulutus ennen turbon vaihtoa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Savuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja mikan »

Olen todella yllättynyt, kun selvisi pelkällä turbon vaihdolla! 8O
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Pee
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Savuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja Pee »

Niin, selvisi tähän asti, mutta mitä jatko tuo tullessaan.

Kannattaisi varmaan tarkistaa alakerran laakereiden kunto.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Savuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Jep! Minulla kun vilahti öljyvalo vain kerran ja öljyä kuluttanut turbovika korjattiin niin pari kuukautta myöhimmin piti alkaa laakeriremppa.
Siellä alkaa kuulua naputtavaa ääntä koneen suunnasta 2000-2500 kierroksilla kiihdyttäessä ja se tietää laakerien olevan entiset.
Tuossa vaiheessa saattaa vielä selvitä lakrujen vaihdolla. Tuosta lähtien olen vilkaisut öljytikkuun useammin varmuuden vuoksi.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Vastaa Viestiin