9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rvni
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Touko 26, 2022 22:37
Paikkakunta: Joensuu

9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja rvni »

Hei, uusi saabisti täällä vailla apuja :D

Vastottain hain Vaasasta itselle tollaisen viritetyn 9-5 aeron. Autosta tietoja: manuaali, ohjelmoitu ja alkuperäinen biopower joten kulkee etanolilla, isommat suuttimet, pumppu ja turbo, myös vaihelaatikko vaihdettu dieselistä.

Elikkä vikana esiintyy lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja alle 50kmh vauhdeissa 1-2-3 vaihteilla paljon misfirejä ykkös pytystä. Noin 2 tunnin sekalaisen ajon aikana kerkesi tulemaan sidin mukaan 600+ misfireä ykkösestä ja muista 30-50.

Sytytyskasetteja vaihdeltu päikseen kolmea alkuperäistä ja ei vaikutusta, tulppia ei vielä oo kerennyt vaihtamaan kun ei kaupasta saanut.. perjantaina uudet, vaikkakin 5tkm sitten vaihdettu. Puristukset myös kunnossa. Bypassilla oli parissa letkussa isot vuodot jotka korjattu.

Mistä lähteä vikaa etsimään ja onko muille vastaavaa ongelmaa tullut vastaan? :?

Kiitän etukäteen vastauksista!
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Onkohan ajettu pitkään pelkällä E85:lla. Jos suuttimeen olisi kertynyt etanolitahmaa mikä voisi puhdistua tankillisella bensaa.
rvni
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Touko 26, 2022 22:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja rvni »

raimsshi kirjoitti:
Pe Touko 27, 2022 11:33
Onkohan ajettu pitkään pelkällä E85:lla. Jos suuttimeen olisi kertynyt etanolitahmaa mikä voisi puhdistua tankillisella bensaa.
Hmm.. edellinen omistaja kyllä oli seisottanut viimetalven ja ajanut varmasti enemmälti e85:lla.. eilen kyllä kävin tankkaamassa 20L bensaa 10L etanolin sekaan.. joten täytyy tätä seurailla ja tankata tänään lisää ysikasia.
rvni
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Touko 26, 2022 22:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja rvni »

Ei vaikutusta bensalla, eikä tulpilla :? Voisko olla mahdollista että kampiakselin asentotunnistin olisi menossa, tosin edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa sen pari kesää sitten.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Miltäs näyttää imm arvot, mAir ja mReq? Onko pitkän seisomisen aikana akku päässy tyhjäksi? Voisin kuvitella että ecun pitkä virrattomuus vaikuttaa adaptaatioon yms, mutta aika nopeastihan sen pitäs saada ittensä kohilleen kun vain käyntiin saa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Muut imu- ja ahtovuodot poissuljettu? Kaasuläpän ja venakopan välistä löytyy muovinen valkoinen takaisku. Yleensä murtuu ajansaatossa. Lisäksi imusarjalta rintapellin mankkuvenalle menevä alipaineletku jää vaihtamatta.

Suutinvikojakin on ollut. Saattaisi viitata siihem suuntaan, että pienillä ruiskutusmäärillä vuotaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Toi valkosen takaiskun letkun irtoaminen läppäkotelon päästä aiheutti joskus samanlaista oiretta. Yks pytty keräsi mifejä tosi paljon, muut ei juurikaan. Kaiken kukkuraksi tuli tehtyä jo puristusmittauskin kun kone alkoi huohottaa öljykorkin kautta reippaanlaisesti kun tuo kaasuläpän putki ei imenyt huohotinkaasuja.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja ippe »

Muutaman vastaavalla tavalla oireilleen moottorin viaksi on paljastunut palanut pakoventtiili.

Suosittelen puristuspaineiden mittaamista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
rvni
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Touko 26, 2022 22:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja rvni »

Pakari kirjoitti:
La Touko 28, 2022 11:07
Muut imu- ja ahtovuodot poissuljettu? Kaasuläpän ja venakopan välistä löytyy muovinen valkoinen takaisku. Yleensä murtuu ajansaatossa. Lisäksi imusarjalta rintapellin mankkuvenalle menevä alipaineletku jää vaihtamatta.

Suutinvikojakin on ollut. Saattaisi viitata siihem suuntaan, että pienillä ruiskutusmäärillä vuotaa.
Joo, vääntää ja vetoja kyllä löytyy, että en usko missään olevan ahtovuotoja taikka imuvuotoja, voi löytyä kylläkin jotain pieniä mut suurimmat on kyllä fiksattu.

Jos tolla takaiskulla tarkotat tota huohotus-tsydeemiä niin on jossainvaiheessa uusittu ja näyttää hyvälle, pitää ottaa irti kun on aikaa enemmän.

Myös rintapellillä oleva mankkuvena uusittu kun sattu olemaan hyllyssä uusi ja siitä alunperin antoi vikakoodejakin, samoin sen letkut vaihdettu, paitsi yksi tosta T-haarasta mikä menee alas koneen taakse.

Kuvat: https://imgur.com/a/Gu0B3E3
Henri S kirjoitti:
La Touko 28, 2022 10:27
Miltäs näyttää imm arvot, mAir ja mReq? Onko pitkän seisomisen aikana akku päässy tyhjäksi? Voisin kuvitella että ecun pitkä virrattomuus vaikuttaa adaptaatioon yms, mutta aika nopeastihan sen pitäs saada ittensä kohilleen kun vain käyntiin saa.
mAir ja mReq vastaavat hyvin toisiaan.
Kolmosvaihteella täydessä vedossa mAir ja req = n. 1200
Kolmosvaihteella täydessä vedossa Pinl = 2200 eli n. 1.2bar
Satasen matkavauhdissa req ja air n. 300-350 ja Pinl 500~
ippe kirjoitti:
La Touko 28, 2022 17:36
Muutaman vastaavalla tavalla oireilleen moottorin viaksi on paljastunut palanut pakoventtiili.

Suosittelen puristuspaineiden mittaamista.
Puristukset mitattu jollain halppismittarilla joka välillä vuosi, kuitenkin näytti suht. ok arvoja..
1. 12bar
2. 11bar
3. 10bar - mahtoi mittari vuotaa
4. 12bar
Täytyy mitata kunnolla jossain välissä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jotain ranetuksia näyttää olevan, joten vaikea sanoa mitä? Onko joku laittanut ahtopainemittaria vai miksi t-haara?

Kuten huomaat suutintukki on aivan märkä jostain syystä juuri ykkösen päästä. Kannattaa etsiä vikaa sieltä suunnalta seuraavaksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
rvni
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Touko 26, 2022 22:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja rvni »

Pakari kirjoitti:
La Touko 28, 2022 21:37
Jotain ranetuksia näyttää olevan, joten vaikea sanoa mitä? Onko joku laittanut ahtopainemittaria vai miksi t-haara?

Kuten huomaat suutintukki on aivan märkä jostain syystä juuri ykkösen päästä. Kannattaa etsiä vikaa sieltä suunnalta seuraavaksi.
Joo, en nyt osaa sanoo että minne siitä ne letkut lähtee mut vertasin neljään eri saabbiin jotka oli pihassa ja kaikissa samanlainen "T-haara" tuossa.. mut juu täytynee vähän perehtyä seuraavaksi suutinten toimintaan ja esim vaihtaa ykkösen suuttinta päikseen vaikkapa nelosen kanssa :| Tukki taitaapi olla märkä öljystä joka vuotanut tuohon täyttökorkin ympärille :?
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Jos lämppärin vesiventtiili löytyy, niin alipaineletkussa on silloin T-haara.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

raimsshi kirjoitti:
Su Touko 29, 2022 10:12
Jos lämppärin vesiventtiili löytyy, niin alipaineletkussa on silloin T-haara.
Aivan, hyvä huomio. Ite en oo vielä nähny vesiventtiilillistä femmaa, niin pääsi unohtumaan tämä vaihtoehto. 8)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
rvni
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Touko 26, 2022 22:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja rvni »

Jjoo o, ei kampiakselin asentotunnistimmellakaan mitään vaikutusta, putsasin myös kaasuläpän mut ei siitäkään mitään hyötyä ollut.. tuntu vaan että huonontu tuolla anturinvaihdolla kun akunkengät oli tunnin irti.. löi 5min kiihdyttely-hidasajon aikana 80 mifiä ykkösestä ja muista 30~, nelosesta tuli kanssa nyt huomattavasti enemmän, 50~. :oops: Kaiken lisäksi yhdet nakut tuli kakkosesta ja nelosesta, mutta tuskin haittaa?

Kannattaakohan näitä misfire arvoja oikeasti seurata vai kovaa ajoa ja sitten kun sanoo ittesä irti jokin niin sitten vaan korjaillaan sitämukaa..? :|
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tarkistaisin tuossa vaiheessa suuttimet ja pa paineen.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin