Levoton vakkari (vika taisi löytyä)
Levoton vakkari (vika taisi löytyä)
Olenkohan tulossa vainoharhaiseksi, kun viiruAeron kyyti vakionopeussäädin päällä tuntuu nykyään jotenkin levottomalta. Löysää kaasua ylämäessä ja kiihdyttää alamäessä.
Sen verran asiaa selvittelin, että tuulettomalla kelillä ja tasaisella, näennäisesti vaakasuoralla tiellä mReq vaelteli ~100 mg/C, kun vakkarilla ajelin 110 km/h mittarinopeudella.
Toisella tarkkailujaksolla mReq vaelteli samalla mittarinopeudella välillä 150-350 mg/C, mutta silloin oli puuskittaista tuulta.
Manuaalikaasulla nopeuden ylläpito onnistuu hyvin, ei mitään nykimisiä yms. Muutoinkin oleelliset SID-infon parametrit tuntuvat olevan ihan terveissä lukemissa.
Ajettu yli 20 tkm pelkästään etanolilla, tänä aikana ei akkua ole irroitettu/ECU:a ei ole nollattu. Kannattaisko koittaa nollata
Sen verran asiaa selvittelin, että tuulettomalla kelillä ja tasaisella, näennäisesti vaakasuoralla tiellä mReq vaelteli ~100 mg/C, kun vakkarilla ajelin 110 km/h mittarinopeudella.
Toisella tarkkailujaksolla mReq vaelteli samalla mittarinopeudella välillä 150-350 mg/C, mutta silloin oli puuskittaista tuulta.
Manuaalikaasulla nopeuden ylläpito onnistuu hyvin, ei mitään nykimisiä yms. Muutoinkin oleelliset SID-infon parametrit tuntuvat olevan ihan terveissä lukemissa.
Ajettu yli 20 tkm pelkästään etanolilla, tänä aikana ei akkua ole irroitettu/ECU:a ei ole nollattu. Kannattaisko koittaa nollata
Viimeksi muokannut Termos, Ma Syys 12, 2022 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Levoton vakkari
Jep, jotain häikkää tuossa Aerossa on.
Nyt kun sain SID-infon tuohon Griffin-femmaan, niin tein pienen vertailun:
Sama nopeus, sama suoranpätkä, lievästi puuskainen tuuli. Kaiken varalta laitoin automaattiaskista manuaalipuolen vitosen päälle (Aero on manuaaliaskilla).
mReq vaihteli huomattavasti rauhallisemmin, pysytteli aina sekunteja samassa lukemassa ja nopeutta korjattiin paljon pienemmällä ilmamassapyynnin vaihtelulla.
Turboviisarikin pysyä napotti samalla merkkiviivalla, kun Aerossa taas sekin vipattaa koko ajan
Mistähän lähtisi vikaa selvittelemään?
Ei kiinnosta vakkari päällä ajella, kun kyyti on pumppaavaa ja etanoliakin luultavasti kuluu enemmän.
Kaasupolkimella tosiaan tasainen vauhdinpito onnistuu helposti, mReq:in vaihteluvälin saa myös pidettyä samoissa lukemissa, mitä Griffin näyttää vakkari päällä.
Nyt kun sain SID-infon tuohon Griffin-femmaan, niin tein pienen vertailun:
Sama nopeus, sama suoranpätkä, lievästi puuskainen tuuli. Kaiken varalta laitoin automaattiaskista manuaalipuolen vitosen päälle (Aero on manuaaliaskilla).
mReq vaihteli huomattavasti rauhallisemmin, pysytteli aina sekunteja samassa lukemassa ja nopeutta korjattiin paljon pienemmällä ilmamassapyynnin vaihtelulla.
Turboviisarikin pysyä napotti samalla merkkiviivalla, kun Aerossa taas sekin vipattaa koko ajan
Mistähän lähtisi vikaa selvittelemään?
Ei kiinnosta vakkari päällä ajella, kun kyyti on pumppaavaa ja etanoliakin luultavasti kuluu enemmän.
Kaasupolkimella tosiaan tasainen vauhdinpito onnistuu helposti, mReq:in vaihteluvälin saa myös pidettyä samoissa lukemissa, mitä Griffin näyttää vakkari päällä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Levoton vakkari
Omassa femma-aerossa vastaavanlainen vaeltelu/vedon aaltoilu vakkarilla rauhoittui lopulta kaasuläppäkotelon vaihdolla uuteen
IP
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Levoton vakkari
Jep, siihen omatkin epäilykset kohdistuu.Saabisti -77 kirjoitti: ↑Ke Kesä 29, 2022 21:55Omassa femma-aerossa vastaavanlainen vaeltelu/vedon aaltoilu vakkarilla rauhoittui lopulta kaasuläppäkotelon vaihdolla uuteen
IP
3" kiinan katti tuossa on sökö, mutta se tuskin vakkariin vaikuttaa. Imupuolen paineistin tuossa keväällä, ainoa pieni vuoto oli ahtoputken ja läppäkotelon välisessä o-renkaassa, joka on nyt uusittu.
Voisihan tuon systeemin vielä ponnistaa uusiksi, mutta kun mReq/mAir ja PInl tuntuu olevan toleransseissa, niin tuskin sieltä mitään vikaa löytyy.
Täällähän oli projektikertomus läppäkotelon piuhojen korjaamisesta, pitääpä etsiä se.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Levoton vakkari
Löytykö selitystä vakkarin levottomuudelle?
Sama vika täälläkin, läppäkotelon puhdistus ei auttanut, johdotuksia en vielä tarkistanut.
Alkuperäinen läppäkotelo ajettu 330 tkm
Sama vika täälläkin, läppäkotelon puhdistus ei auttanut, johdotuksia en vielä tarkistanut.
Alkuperäinen läppäkotelo ajettu 330 tkm
Re: Levoton vakkari
Mulla on kaksi kertaa tippunut maantiellä jyrkässä ylämäessä vakkari pois päältä. Molemmat oli talviliukkailla mutta en tiedä riittääkö otanta vahvistamaan säännöksi. Kaksi kertaa on tippunut myös pois päältä kun on painanut pitkään oikealle eli esim. 100 -> 80 hidastaessa.
Re: Levoton vakkari
Takaluukun johtosarja poikki aika yleisesti.ranettaja kirjoitti: ↑Ma Heinä 04, 2022 20:21Mulla on kaksi kertaa tippunut maantiellä jyrkässä ylämäessä vakkari pois päältä. Molemmat oli talviliukkailla mutta en tiedä riittääkö otanta vahvistamaan säännöksi. Kaksi kertaa on tippunut myös pois päältä kun on painanut pitkään oikealle eli esim. 100 -> 80 hidastaessa.
Re: Levoton vakkari (vika taisi löytyä)
Vika taisi löytyä, eikä se liity kaasuläppäkoteloon.
Ajelen vielä huomenna yhden maantiepätkän vakkarilla varmistukseksi, siihen saakka arvon raati voi vaikka veikkailla vian aiheuttajaa
Otin tuossa kuukausi sitten kaasuläppäkotelon pöydälle ja putsasin sen sisältä ja päältä. Oli oikein siisti, varsinkin sisältä.
Irroitin sen magneettimurikan ja suihkuttelin sinne kontakteihin CRC Electronic Cleaneria, samalla liikuttelin läppää.
Ei krohinoita, ei klappia, johdotkin oli virheettömässä kunnossa.
Tuo läppäkotelo ei myöskään ole koskaan mennyt limppiin, niin alkoi epäilyttämään, että vakkarin levottomuus johtuu jostain muusta asiasta. Tuo asiahan paljastui sitten ihan muuta kautta.
Ps. Ois läppäkoteloa tarjolla, alta kymppitonni ajettu.
Ajelen vielä huomenna yhden maantiepätkän vakkarilla varmistukseksi, siihen saakka arvon raati voi vaikka veikkailla vian aiheuttajaa
Otin tuossa kuukausi sitten kaasuläppäkotelon pöydälle ja putsasin sen sisältä ja päältä. Oli oikein siisti, varsinkin sisältä.
Irroitin sen magneettimurikan ja suihkuttelin sinne kontakteihin CRC Electronic Cleaneria, samalla liikuttelin läppää.
Ei krohinoita, ei klappia, johdotkin oli virheettömässä kunnossa.
Tuo läppäkotelo ei myöskään ole koskaan mennyt limppiin, niin alkoi epäilyttämään, että vakkarin levottomuus johtuu jostain muusta asiasta. Tuo asiahan paljastui sitten ihan muuta kautta.
Ps. Ois läppäkoteloa tarjolla, alta kymppitonni ajettu.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Levoton vakkari (vika taisi löytyä)
Menee vähän yksinpuheluksi, mutta toivottavasti joku muukin tästä jaarittelusta hyötyy
Tuli sitten ajeltua liki 200 kilsaa vakkari päällä ja menohan oli autuaan tasaista. Syyllinen tuohon pumppaamiseen oli murtunut ABS-hammaskehä.
Tuo hammaskehä ei oireillut mitenkään (paitsi tuo vakkari) vielä kesällä, mutta nyt hiljattain se räpsäytti varoitusvalot mittaristoon (ABS, ESC yms).
Tutkin ko. ongelmaa SID-infosta, kph1 ja kph2 -anturiarvot eivät seuranneet toisiaan. Satasen vauhdissa kph1 (kuskinpuolen hammaskehä edessä) putosi nollaan ja varoitusvalot syttyivät.
Nyt on hammaskehä vaihdettu ja kph-arvot seuraavat toisiaan. Vakionopeussäädin taitaa seurata ensisijaisesti tuota takapyörän anturia (kph2), mutta ero etupyörän anturitietoon ei saa olla liian suuri.
Tuli sitten ajeltua liki 200 kilsaa vakkari päällä ja menohan oli autuaan tasaista. Syyllinen tuohon pumppaamiseen oli murtunut ABS-hammaskehä.
Tuo hammaskehä ei oireillut mitenkään (paitsi tuo vakkari) vielä kesällä, mutta nyt hiljattain se räpsäytti varoitusvalot mittaristoon (ABS, ESC yms).
Tutkin ko. ongelmaa SID-infosta, kph1 ja kph2 -anturiarvot eivät seuranneet toisiaan. Satasen vauhdissa kph1 (kuskinpuolen hammaskehä edessä) putosi nollaan ja varoitusvalot syttyivät.
Nyt on hammaskehä vaihdettu ja kph-arvot seuraavat toisiaan. Vakionopeussäädin taitaa seurata ensisijaisesti tuota takapyörän anturia (kph2), mutta ero etupyörän anturitietoon ei saa olla liian suuri.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen