Levoton vakkari (vika taisi löytyä)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Levoton vakkari (vika taisi löytyä)

Viesti Kirjoittaja Termos »

Olenkohan tulossa vainoharhaiseksi, kun viiruAeron kyyti vakionopeussäädin päällä tuntuu nykyään jotenkin levottomalta. Löysää kaasua ylämäessä ja kiihdyttää alamäessä.

Sen verran asiaa selvittelin, että tuulettomalla kelillä ja tasaisella, näennäisesti vaakasuoralla tiellä mReq vaelteli ~100 mg/C, kun vakkarilla ajelin 110 km/h mittarinopeudella.
Toisella tarkkailujaksolla mReq vaelteli samalla mittarinopeudella välillä 150-350 mg/C, mutta silloin oli puuskittaista tuulta.

Manuaalikaasulla nopeuden ylläpito onnistuu hyvin, ei mitään nykimisiä yms. Muutoinkin oleelliset SID-infon parametrit tuntuvat olevan ihan terveissä lukemissa.
Ajettu yli 20 tkm pelkästään etanolilla, tänä aikana ei akkua ole irroitettu/ECU:a ei ole nollattu. Kannattaisko koittaa nollata :?:
Viimeksi muokannut Termos, Ma Syys 12, 2022 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Levoton vakkari

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jep, jotain häikkää tuossa Aerossa on.

Nyt kun sain SID-infon tuohon Griffin-femmaan, niin tein pienen vertailun:

Sama nopeus, sama suoranpätkä, lievästi puuskainen tuuli. Kaiken varalta laitoin automaattiaskista manuaalipuolen vitosen päälle (Aero on manuaaliaskilla).
mReq vaihteli huomattavasti rauhallisemmin, pysytteli aina sekunteja samassa lukemassa ja nopeutta korjattiin paljon pienemmällä ilmamassapyynnin vaihtelulla.

Turboviisarikin pysyä napotti samalla merkkiviivalla, kun Aerossa taas sekin vipattaa koko ajan 8O

Mistähän lähtisi vikaa selvittelemään?
Ei kiinnosta vakkari päällä ajella, kun kyyti on pumppaavaa ja etanoliakin luultavasti kuluu enemmän.

Kaasupolkimella tosiaan tasainen vauhdinpito onnistuu helposti, mReq:in vaihteluvälin saa myös pidettyä samoissa lukemissa, mitä Griffin näyttää vakkari päällä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Levoton vakkari

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Omassa femma-aerossa vastaavanlainen vaeltelu/vedon aaltoilu vakkarilla rauhoittui lopulta kaasuläppäkotelon vaihdolla uuteen

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Levoton vakkari

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saabisti -77 kirjoitti:
Ke Kesä 29, 2022 21:55
Omassa femma-aerossa vastaavanlainen vaeltelu/vedon aaltoilu vakkarilla rauhoittui lopulta kaasuläppäkotelon vaihdolla uuteen

IP
Jep, siihen omatkin epäilykset kohdistuu.

3" kiinan katti tuossa on sökö, mutta se tuskin vakkariin vaikuttaa. Imupuolen paineistin tuossa keväällä, ainoa pieni vuoto oli ahtoputken ja läppäkotelon välisessä o-renkaassa, joka on nyt uusittu.
Voisihan tuon systeemin vielä ponnistaa uusiksi, mutta kun mReq/mAir ja PInl tuntuu olevan toleransseissa, niin tuskin sieltä mitään vikaa löytyy.

Täällähän oli projektikertomus läppäkotelon piuhojen korjaamisesta, pitääpä etsiä se.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
baab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:25

Re: Levoton vakkari

Viesti Kirjoittaja baab »

Löytykö selitystä vakkarin levottomuudelle?
Sama vika täälläkin, läppäkotelon puhdistus ei auttanut, johdotuksia en vielä tarkistanut.
Alkuperäinen läppäkotelo ajettu 330 tkm
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Levoton vakkari

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Mulla on kaksi kertaa tippunut maantiellä jyrkässä ylämäessä vakkari pois päältä. Molemmat oli talviliukkailla mutta en tiedä riittääkö otanta vahvistamaan säännöksi. Kaksi kertaa on tippunut myös pois päältä kun on painanut pitkään oikealle eli esim. 100 -> 80 hidastaessa.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Levoton vakkari

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

ranettaja kirjoitti:
Ma Heinä 04, 2022 20:21
Mulla on kaksi kertaa tippunut maantiellä jyrkässä ylämäessä vakkari pois päältä. Molemmat oli talviliukkailla mutta en tiedä riittääkö otanta vahvistamaan säännöksi. Kaksi kertaa on tippunut myös pois päältä kun on painanut pitkään oikealle eli esim. 100 -> 80 hidastaessa.
Takaluukun johtosarja poikki aika yleisesti.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Levoton vakkari (vika taisi löytyä)

Viesti Kirjoittaja Termos »

Vika taisi löytyä, eikä se liity kaasuläppäkoteloon.

Ajelen vielä huomenna yhden maantiepätkän vakkarilla varmistukseksi, siihen saakka arvon raati voi vaikka veikkailla vian aiheuttajaa :D

Otin tuossa kuukausi sitten kaasuläppäkotelon pöydälle ja putsasin sen sisältä ja päältä. Oli oikein siisti, varsinkin sisältä.
Irroitin sen magneettimurikan ja suihkuttelin sinne kontakteihin CRC Electronic Cleaneria, samalla liikuttelin läppää.
Ei krohinoita, ei klappia, johdotkin oli virheettömässä kunnossa.

Tuo läppäkotelo ei myöskään ole koskaan mennyt limppiin, niin alkoi epäilyttämään, että vakkarin levottomuus johtuu jostain muusta asiasta. Tuo asiahan paljastui sitten ihan muuta kautta.

Ps. Ois läppäkoteloa tarjolla, alta kymppitonni ajettu.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Levoton vakkari (vika taisi löytyä)

Viesti Kirjoittaja Termos »

Menee vähän yksinpuheluksi, mutta toivottavasti joku muukin tästä jaarittelusta hyötyy :D

Tuli sitten ajeltua liki 200 kilsaa vakkari päällä ja menohan oli autuaan tasaista. Syyllinen tuohon pumppaamiseen oli murtunut ABS-hammaskehä.

Tuo hammaskehä ei oireillut mitenkään (paitsi tuo vakkari) vielä kesällä, mutta nyt hiljattain se räpsäytti varoitusvalot mittaristoon (ABS, ESC yms).
Tutkin ko. ongelmaa SID-infosta, kph1 ja kph2 -anturiarvot eivät seuranneet toisiaan. Satasen vauhdissa kph1 (kuskinpuolen hammaskehä edessä) putosi nollaan ja varoitusvalot syttyivät.

Nyt on hammaskehä vaihdettu ja kph-arvot seuraavat toisiaan. Vakionopeussäädin taitaa seurata ensisijaisesti tuota takapyörän anturia (kph2), mutta ero etupyörän anturitietoon ei saa olla liian suuri.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin