9-5 vm07 tehot hukassa ja turbon vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
R6b6c6p
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2021 11:44

9-5 vm07 tehot hukassa ja turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja R6b6c6p »

Päivää,
Kyseessä
9-5 Vector, biopower, vm.07, 2.3t - 288976km.

Työmatkalta motaria puskiessa takaisin päin tehot hukassa kun koittaa antaa kenkää.
Autossa JC:n stage1 softa jolla vähän hätäisempi ja ahdot ollut aikaisemmin about 1.0-1.2bar.
Nyt OBD kautta online dataa katsoessa ahtaa 0.4-0.6bar ja on&tuntuu nuhaisemmalta kuin "vakiona".
Lambdat näyttää ihan "ok" arvoja.
MAF anturi vaihdettu (vaikka ei ollut vikaa ensimmäisessäkään) noin 30tkm sitten.
Sytkäpoksi vaihdettu aikaisemman omistajan toimesta joskus keppi ja kirves ehkä 40tkm..

Motarilla saattoi savuttaakin, mutta täysin varmaksi en voi sanoa oliko oma vai ohitettu täysperärekka..
Mielestäni ennen reissulle lähtöä savutti startin jälkeen hetken tyhjäkäynnillä mutta loppui sitten myöhemmin.

Autolla ajettu 288tkm.
Ennen öljyjen vaihtoa vaihtoväli oli aika pitkä 15tkm ja aikaisemmin meni vaihtoon myös tulpat jne.
Nyt öljyt juuri vaihdettu jne suodattimet ja tuli huomattua että auto oli kuluttanut ennen vaihtoa 15tkm aikana noin mittatikun ylärajasta alarajaan eli olisko noin 1 litra.
Indikoisi hieman turbon suuntaan mutta en ole varma.

Epäilen kyllä turboa olisi tiensä päässä ihan kilometrejäkin tarkastellen.
(ei tietoa milloin turbo vaihtunut viimeksi)

Turbo vaihtoon koska:
-savutti (ehkä, tai luulosairaus tai saabismi)
-öljyä hävinnyt koneesta (ei merkkaa paikallensa..)
-öljyä ehkäpä (näytti siltä) return air putkessa jossa hukkaportin kello

Onko muita epäilyksiä mikä voisi olla?


Turbon vaihtoon liittyvät kysymykset...

1. Nyt ja kun saan syyn vaihtaa turbo meneekö Aeron mitsun turbo ihan bolt-on periaatteella ilman isompia muutoksia paikalleen?
2. Mistä kaupasta löytyisi turbo (Aeron mitsu) ja muut kilkkeet siten ettei tarvitsisi ihan hirveästi juosta kaupasta toiseen kun aloittaa operaation, suosituksia? (lähtökohtaisesti uutta turboa metsästämässä kun itselle tekemässä eikä "myynti-kuntoon"..)
3. Mitä otettava huomioon turbon vaihdossa nyt jos ja kun vaihtaa garretista mitsuun?
4. Turbon vaihdon yhteydessä mitä muita osia pitää ja Kannattaa vaihtaa samalla?

Kaikki apu ja kokemus on nyt tervetullut, uskon etää täällä on paljon turbon vaihtaneita joten avatkaapas salaista tietoarkkuanne kertokaa ihmeessä.

Kiitos etukäteen.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 vm07 tehot hukassa ja turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Miltäs ahtoputki näyttää kun ottaa sen kaasuläppäkotelosta irti? Jos kovasti öljyinen (varmasti on noilla kilsoilla jonkun verran) niin turbo väljä. Tuo litra öljyä/15000tkm on varmaan parhaita lukemia nuin paljon ajetulle t7:lle. Jos siellä on sid avattu eli open sid, foorumin haulla lisää siitä, tsekkaa mreq ja mair. Ja kaikki alipaineletkut syyniin sekä niissä olevat takaiskuvenat.

Turbon vaihtoon vinkkiä että hommaa ainakin turbon jähynesteputket mitsuun sopiviksi banjoineen. Välttyy ranetuksilta. Ööliputkista ei muistikuvaa miten menee garret vs mitsu.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 9-5 vm07 tehot hukassa ja turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja torque »

^^kyllähän tuo hieman kuullostaaa että turbo on finiitto.
Hieman ehkä utelen että kannattaako tuohon Mitsua laittaa?
"uusi Garretti" on plug and play paikalle ja taas menee sen 200tkm, onhan tuossa jo softa kohdallaan.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin