Tiivisteprikan vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Moro! Olis tuollainen kysymys: Tarvii vaihtaa pari kuparitiivistettä
tuohon banjoliittimeen mistä lähtee jäähdytysputki turbolle.
Tuleeko paljon jäähdytysnestettä? Riittääkö muutaman desin kuppi alle?
Tuskin on painetta takana? -vm 06 2,3
Jartsi
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tulee paljon :) just vaihoin. Aika paljon saa purkaa että pääsee käsiksi tuohon.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Mä taisin selittää väärin tämä Banjo-ruuvi on ylävesiletkun alapuolella
moottorin yläosassa. Osa numero 28 Sopii -vm 06 vaikka tuossa on -vm 1990-1993
Tuota liitintä meinasin ei sieltä varmaan kauheasti nestettä tule ja aika helpossa paikkaa
ei muuten mutta kerrostalon pihalla kun päästelee nesteitä niin ei katsota suopein silmin :(
https://www.esaabparts.com/saab/parts/92150435
Jartsi
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Kyllä sieltä pari litraa ainakin tulee, syylärin yläosa ja kansi ja paisari tyhjenee. Laske suosiolla propusta nesteet ulos astiaan.
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Kai se niin tarvii sit tehdä.
Jartsi
talkkari
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 20:30

Re: Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja talkkari »

Ei sieltä välttämättä paljon tule. Paineet pois , ja korkki takaisin kiinni. Kun ei saa ilmaa niin ei tule paljon 10mm reiästä . Joskus muinaisuudessa laitettiin pikkupösöjen moottorinlämmittimiä samalla menetelmällä. Tulppa lyötiin moottorin takaa poikittain ja pihdeillä pois ja lämmitin reikään. homma kesti n10 sek,ja vettä tuli korkeintaan kahvikupillinen. Homma kehitettiin sentakia kun tyhjennetyn systeemin ilmaus oli joskus aika kinkkinen.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kaveri pitää sormea tulppana sen aikaa, kun banjosta ottaa prikat pois ja laittaa uudet tilalle. :D Vati auton alla, niin ei kukaan voi valittaa ympäristön saastuttamisesta.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja V-M »

Luulin että tarkoitit sitä vesipumpulta lähtevää ja alavesi letkun alla olevaa banjoa :)
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Nyt on 2 kpl. Tiivisteprikkoja vaihdettu banjolittimen moleminpuolin, oli turbon vaihdon yhteydessä
vaihdettu tiivisteprikat, muta olivat hiukan reijältänsä isompia mitä alkuperäiset ovat
kun niitä vertailin. Vaihdoin prikat ja vuoto loppui. Eikä jäähdytysnestettä tullut liittimen kautta ulos kun
hieman päälle litran. Onko joku sopiva pakkasen kestävyyden astemäärä meinaan tulevaa
talvea odotellessa ja varmaan kesälläkin on hyvä olla sopiva "sekoitus." Että jäähdytys toimii oikein.
Jartsi
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Tä? Kuha on vähintään -30
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tiivisteprikan vaihto

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kuha on kala
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Vastaa Viestiin