Mystinen vika
Re: Mystinen vika
Onko autoon hiljattain tehty mitään termostaattiin liittyvää? Tämä sillä, että termostaattikoteloon kiinnittyy DI-kasetin maadoitus ja jos se on huonosti, irti tai löysällä, niin voi välistä toimia ja välistä ei.
Tuo vikakoodi viittaa vahvasti DI-kasetin, tai sytytystulppien ongelmiin. Onko autossa alkuperäinen Saab/SEM kasetti vai joku tarvike? Mikäli kyseessä on tarvike, niin todennäköisesti vika on siinä. Uuden DI-kasetin vaihtuessa vaihtuvat luonnollisesti myös sytytystulpat.
Tuo vikakoodi viittaa vahvasti DI-kasetin, tai sytytystulppien ongelmiin. Onko autossa alkuperäinen Saab/SEM kasetti vai joku tarvike? Mikäli kyseessä on tarvike, niin todennäköisesti vika on siinä. Uuden DI-kasetin vaihtuessa vaihtuvat luonnollisesti myös sytytystulpat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Mystinen vika
Kiitti taas tiedoista. Autoon ei ole tehty mitään termostaattiin liittyvää (eikä muuhunkasn, koska mitään vikaa ei ikinä ole ollut. Pelkät normaali huollot). Autossa on alkuperäinen saabin kasetti. Huomenna tulee procarilta uusi kasetti ja tulpat. Katsotaan mikä on lopputulos. Procarilta sanottiin myös, että tarvike kasetti saattaa aiheuttaa ko vian, mut mulla siis orggis kasetti v. 2005Pakari kirjoitti: ↑Ke Elo 17, 2022 16:28Onko autoon hiljattain tehty mitään termostaattiin liittyvää? Tämä sillä, että termostaattikoteloon kiinnittyy DI-kasetin maadoitus ja jos se on huonosti, irti tai löysällä, niin voi välistä toimia ja välistä ei.
Tuo vikakoodi viittaa vahvasti DI-kasetin, tai sytytystulppien ongelmiin. Onko autossa alkuperäinen Saab/SEM kasetti vai joku tarvike? Mikäli kyseessä on tarvike, niin todennäköisesti vika on siinä. Uuden DI-kasetin vaihtuessa vaihtuvat luonnollisesti myös sytytystulpat.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Re: Mystinen vika
Paljon tuoreempia kasettejakin on pimentynyt. Toivottavasti tuo nyt auttaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mystinen vika
Joo, mulla oli aikoinaan 9-3 aero, siitä meni kasetti ajossa. Käsirykseni mukaan se on aika yleistä.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Re: Mystinen vika
Omassa femma viirussa vaihtanut DI kasetin kerran jokin aika sitten. Tosin siinä hieman ennen näytti oranssia valoa kojelaudassa että nyt jotain pitäisi katsoa vaikka auto muuten toimi Ok. Vikakoodi sitten "selkeästi" kertoi että sytytyspuolella ongelma. Uusi kasetti mnetistä&tulpat ja toiminut toistaiseksi.
Tosin kun katsoi vanhaa kasettia, siinä pieni halkeamakin näkyi.
Tosin kun katsoi vanhaa kasettia, siinä pieni halkeamakin näkyi.
Viimeksi muokannut torque, Ke Elo 17, 2022 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Mystinen vika
Yksi kasetti alkoi katkoa sytytystä aivan kuin joku olisi kääntänyt virrat pois 3-4s ajaksi ja sitten ne tuli takaisin. Oli aika kuumottava ajella, kun ei tiennyt milloin matka loppuu kokonaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mystinen vika
^huh, voin kuvitella. Hieman off topic, oli se melko uusikin rriesa aikoinaan ja piti jotain isoa pidempää hitaampaa liikkujaa ohittaa vaan alkoi rriesa yskimään juuri kun olimme vieressä, siinä kyllä adrenaliintaso lähti millisekunneissa nousuun.
Ei tosin selvinnyt miksi yski, ei toistanut samaa. Kerran kesken noin 150km rupeaman jälkeen tosin sammui hidastaessa, rullaten sitten kun sattui huoltoasema juuri kohdalle. 5min ihmettelyä, ja taas meni taas kui mitään ongelmaa ollut, eikä toistunut.
Ei tosin selvinnyt miksi yski, ei toistanut samaa. Kerran kesken noin 150km rupeaman jälkeen tosin sammui hidastaessa, rullaten sitten kun sattui huoltoasema juuri kohdalle. 5min ihmettelyä, ja taas meni taas kui mitään ongelmaa ollut, eikä toistunut.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Mystinen vika
Episodin loppu (toivottavasti)?
Kuopion Saabhuollolla oli sittenkin käytetty sytytyskasetti. He laittoivat sen autoon, auto starttasi normaalisti. Laittoivat mun alkuperäisen kasetin takaisin, auto ei startannut. Tänään tuli Pro-Carserviceltä uusi kasetti tulppien kera. Ne vaihtoon, nyt ajoa jo yli 50 km ja auto pelittää normaalisti.Eli vika taisi selvitä. (Huollossa ihmettelivät, että yleensä sytytyskasetin hajoaminen tekee totaalisen stopin, nyt mulla se pätki.) Siksi hekin epäilivät kampiakselin tunnistinta sytytyskasetin sijaan.
Autoon vaihdettiin turhaan startti ja kampiakselin asentotunnistin, mutta onpahan ne nyt uudet, eli auton pitäisi pelittää niiden osalta usean vuoden ajan normaalisti. Eipähän tarvitse mun tai uuden omistajan (jos laitan auton jossakin välissä myyntiin) murehtia ko. osien hajoamisesta.
Suurkiitos aktiivisesta osallistumisesta ja neuvoista. Pro-Carservicelle täydet pisteet neuvoista ja osien toimittamisesta (kun tilaa tänään, kaman saa seuraavana aamuna Matkahuollosta).
t: 2571
Kuopion Saabhuollolla oli sittenkin käytetty sytytyskasetti. He laittoivat sen autoon, auto starttasi normaalisti. Laittoivat mun alkuperäisen kasetin takaisin, auto ei startannut. Tänään tuli Pro-Carserviceltä uusi kasetti tulppien kera. Ne vaihtoon, nyt ajoa jo yli 50 km ja auto pelittää normaalisti.Eli vika taisi selvitä. (Huollossa ihmettelivät, että yleensä sytytyskasetin hajoaminen tekee totaalisen stopin, nyt mulla se pätki.) Siksi hekin epäilivät kampiakselin tunnistinta sytytyskasetin sijaan.
Autoon vaihdettiin turhaan startti ja kampiakselin asentotunnistin, mutta onpahan ne nyt uudet, eli auton pitäisi pelittää niiden osalta usean vuoden ajan normaalisti. Eipähän tarvitse mun tai uuden omistajan (jos laitan auton jossakin välissä myyntiin) murehtia ko. osien hajoamisesta.
Suurkiitos aktiivisesta osallistumisesta ja neuvoista. Pro-Carservicelle täydet pisteet neuvoista ja osien toimittamisesta (kun tilaa tänään, kaman saa seuraavana aamuna Matkahuollosta).
t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Re: Mystinen vika
Kasetti voi mun nähdäkseni hajota ihan miten sattuu, omassa teki pitkään sitä, että vain täyskaasulal rötäs rajusti. Sit kun se ongelma laajeni jo ihan peruskiihdytyksiinkin puolella kaasulla niin siinä kohtaa täytyi hakea uusi kasetti. Kesti jonkun vajaa 150tkm edellinen, tai viitisen vuotta.2571 kirjoitti: ↑To Elo 18, 2022 16:50(Huollossa ihmettelivät, että yleensä sytytyskasetin hajoaminen tekee totaalisen stopin, nyt mulla se pätki.) Siksi hekin epäilivät kampiakselin tunnistinta sytytyskasetin sijaan.
Autoon vaihdettiin turhaan startti ja kampiakselin asentotunnistin, mutta onpahan ne nyt uudet, eli auton pitäisi pelittää niiden osalta usean vuoden ajan normaalisti. Eipähän tarvitse mun tai uuden omistajan (jos laitan auton jossakin välissä myyntiin) murehtia ko. osien hajoamisesta.
KAA nyt oli ihan hyvä vaihtaa jos ei ollut just laitettu, se nyt ei edes ihan älyttömän hintainen oo.
Re: Mystinen vika
Moi!
En tiedä, en nähnyt sitä. Ostin muutama vuosi sitten kaveriltani 9-3 Aeron (myin sen vuosi sitten eteenpäin, omistaja tällä palstalla). Siinä oli vaihdettui kasetti, viallinen toimi jotenkuten, mutta siinä oli pieni halkeama.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Re: Mystinen vika
Mulla kesti kasetti (ja kaikki muukin on kestänyt) vuodesta 2005, 293 000 km. Saab on ollut ainoa auto, jossa ei ole ollut mitään vikaa ennen tätä. Hyvä peli.Audiojack kirjoitti: ↑To Elo 18, 2022 17:52Kasetti voi mun nähdäkseni hajota ihan miten sattuu, omassa teki pitkään sitä, että vain täyskaasulal rötäs rajusti. Sit kun se ongelma laajeni jo ihan peruskiihdytyksiinkin puolella kaasulla niin siinä kohtaa täytyi hakea uusi kasetti. Kesti jonkun vajaa 150tkm edellinen, tai viitisen vuotta.2571 kirjoitti: ↑To Elo 18, 2022 16:50(Huollossa ihmettelivät, että yleensä sytytyskasetin hajoaminen tekee totaalisen stopin, nyt mulla se pätki.) Siksi hekin epäilivät kampiakselin tunnistinta sytytyskasetin sijaan.
Autoon vaihdettiin turhaan startti ja kampiakselin asentotunnistin, mutta onpahan ne nyt uudet, eli auton pitäisi pelittää niiden osalta usean vuoden ajan normaalisti. Eipähän tarvitse mun tai uuden omistajan (jos laitan auton jossakin välissä myyntiin) murehtia ko. osien hajoamisesta.
KAA nyt oli ihan hyvä vaihtaa jos ei ollut just laitettu, se nyt ei edes ihan älyttömän hintainen oo.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Re: Mystinen vika
Jo lähes täysin unohtanut, olihan mun OG 93'ssakin kasetti vaihdettu silloin, taisi olla noin 100tkm paikkeilla. Ei sen takia jättänyt välille, vaan jotain muuta efektiä oli. Vaan kasetti oli ne alkupään T7 mustat. Ja se oli ennen kun sai bio ohjelmaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Mystinen vika
390 tkm kesti mulla alkuperäinen kasetti 9-5:ssa. 9-3:een vaihdoin puolat 202 tkm kohdalla, kun alkoi täyskaasukiihdytyksessä vilkuttamaan vikavaloa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Mystinen vika
Näissähän oli joku kampanja tais olla 2008, että kaikkiin vaihdettiin uusi ilmatteeksi.
Näin ainakin itellä.
Näin ainakin itellä.
9-5 Aero - 00