Mystinen vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Pitänee kysyä, kiitti vinkistä.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitä tarkoittaa että ei starttaa? Eikö starttimoottori pyöri avainta käännettäessä, vai eikö moottori käynnisty starttaamisesta huolimatta?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja torque »

Jos sallitaan oma tulkintani, mitä tässä ketjussa aiemmin kerrottu, niin ilmeisesti starttauksessa startti pyörii,
vaan moottori ei käynnisty (ei mene tulille :) )
Tosin tuo startin vaihto hieman epäilyttää jos sekin vaihdettu niin onko sittenkin jossain vaiheessa niiin että startti ei pyörittänyt, vaan akku sekä johdot&ne muut releet jo tsekattu, niin ehkä ei vaan välillä pärähdä käyntiin, vaan onhan se hieman mystistä jos jopa jättää ajossa välille, niin virtalukko ei liene ongelma.

Jos tuollain käyttätyy femma niin kait siellä jotain vikakoodia jää jonnekin joka antaisi vinkkiä mikä on ongelmakohta( DI kasetti tietääkseni laittaa talteen jotain jos toimi epäsäännöllisesti. Polttoaineen/ilman tietyt ongelmat myös vaan siellähän pitäisi sit olla hieman oranssia /punaista lamppua loistamassa kojetaulussa, tietyin ehdoin.

OT: onhan näitä erilaisia starttaus vs käyntiin tapauksia joku selvitelly(en minä) tällä foruumilla aiemmin, ja ymmärrän että joskus vikadiagnosointi on haasteellista. :)
Viimeksi muokannut torque, Ti Elo 16, 2022 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

MOI!

Tänään siis mekanikon vaihdettua kampiakselin asentotunnistimen auto pelitti normaalisti koeajon jälkeenkin. Ko. koeajon jälkeen auto seisoi n. 1,5 tuntia auringonpaisteessa (en tiedä onko tällä merkitystä) kun menin hakemaan sitä. Kun starttasin auton, ei se taaskaan startannut.

Eli: avain toimii normaalisti, startti pyörii (ja on pyörinyt koko ajan) aluksi normaalisti ja ääntelee normaalisti, mutta se viimeinen silaus ei tapahtu ja kone jää starttaamatta (minulle tulee sellainen kuva, ihan kuin akku olisi tyhjä, mutta kuten sanoin akku on testattu). Huolto ja Akkufirma ovat tehneet seuraavat: Akku testattu ja se on uudenveroinen, auto ei lähtenyt käyntiin vaikka akkufirma yritti startata sitä boosterilla, akun johdot putsattu, startti vaihdettu uuteen ja nyt uusi alkuperäinen kampiaksekin asentotunnistin. Kahdessa huollossa ei mitään vikakoodia havaittu, kojetaulussa ei ole palanut mitään varotusvaloja ja kummassakin huollossa auto on pelittänyt normaalisti, vaikka sanoivat ajaneen sen lämpimäksi (ehkä eivät ajaneet tarpeeksi pitkää koeajoa??)

Eli ihan kuin kaikki olisi kunnossa, mutta se viimeinen silaus puuttuu startatessa.

t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja torque »

Jos startti pyörittää ja vaan ei lähde niin antaako yhtään lupauksia kun kaasupolijinta liikuttaa hetken ees taas pyörittäessä, vaan jos bensan haju tulee liian selkeästi niin sitä ei kannata jatkaa, ettei kylmä katti saa liikaa tekemistä kerralla jos käynnistyy.

Ja, jos ei välillä halua lähteä käyntiin, niin toinen akkujohto irti minuutiksi ja takaisin, yrittää uudestaan.
Jos on Hirsch 305hp 2.3T, voi olla hieman herkkä.
Jos se sähköjen katkomisen jälkeen käynnistyy, toistuvasti, niin ehkä hieman lähempänä millä suunnalla vika voi olla.
Minulla ei valitettavasti sellaista arvausta antaa kun en aihealueen asiantuntija ole.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

torque kirjoitti:
Ti Elo 16, 2022 21:45
Jos startti pyörittää ja vaan ei lähde niin antaako yhtään lupauksia kun kaasupolijinta liikuttaa hetken ees taas pyörittäessä, vaan jos bensan haju tulee liian selkeästi niin sitä ei kannata jatkaa, ettei kylmä katti saa liikaa tekemistä kerralla jos käynnistyy.

Ja, jos ei välillä halua lähteä käyntiin, niin toinen akkujohto irti minuutiksi ja takaisin, yrittää uudestaan.
Jos on Hirsch 305hp 2.3T, voi olla hieman herkkä.
Jos se sähköjen katkomisen jälkeen käynnistyy, toistuvasti, niin ehkä hieman lähempänä millä suunnalla vika voi olla.
Minulla ei valitettavasti sellaista arvausta antaa kun en aihealueen asiantuntija ole.
MOI!
Ei anna yhtään lupauksia, vaikka kaasua antaa, ei tule bensan eikä muunkaan hajua. Akkujohto on ollut välillä pois ensimmäisen huollon aikana kun vaihtoivat startin ja putsasivat akun johdot (ei viitsisi aina ottaa johtoa irti, kun radio menee sitten mykäksi ja se pitää käydä huollossa avaamassa).

On 305 hp Hirsch Aero.

t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Yksi vikakoodi oli sittenkin eilen, P0327 nakutustunnistimen koodi. Huolto sanoi, ettei tällä ole merkitystä ko vikaan.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Tähän ei ilmeisesti vielä ole kokeiltu toista sytkäkasettia?
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

raimsshi kirjoitti:
Ke Elo 17, 2022 06:46
Tähän ei ilmeisesti vielä ole kokeiltu toista sytkäkasettia?
MOI! Ei ole, Pro-carservicen Riku ehdotti samaa. Ei taida vaan olla toista kasettia, jolla voisi testata.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Multa HKI saat toimivan kasetin 60€
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

tonnaritomppa kirjoitti:
Ke Elo 17, 2022 13:39
Multa HKI saat toimivan kasetin 60€
Kiitos tarjouksesta, ennätin tilata Pro-Carserviceltä, pitäisi hu0omenna tulla Kuopioon.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Eilen illalla klo 18 maissa (auto kylmänä), auto käynnistyi normaalisti, kuten myös tänään aamulla. Jotta saisimme auton vikatilanne päällä korjaamolle, ajoin sillä n. 30 km ja auto sammui taas ajossa (viimeksi kun hinattiin pajalle, alla oli myös n. 30 km), Eli näyttäisi siltä, että autolla pitää ajaa n 30 km ja sitten se hyytyy. Huomenna vaihdetaan sytytysboksi, saas nähdä miten sitten käy.

t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Moi vielä!

Huolto testasi jakotukin (oliko se sillä nimellä??) venttiilin, sieltä tuli polttoainetta reilusti, eli vika ei ilmeisesti ole polttoainepuiolella. Virtalukon pohjassakaan ei ilmeisesti oöle vikaa, kun sen "renkuttaminen" ei auta starttaukseen.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Renkuttaminen ei kerro mitään virtalukonpohjasta. Saabeissa ei yleensä ole "renkuttaminen auttaa" tyyppisiä vikoja.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

2571 kirjoitti:
Ke Elo 17, 2022 14:17
Eilen illalla klo 18 maissa (auto kylmänä), auto käynnistyi normaalisti, kuten myös tänään aamulla. Jotta saisimme auton vikatilanne päällä korjaamolle, ajoin sillä n. 30 km ja auto sammui taas ajossa (viimeksi kun hinattiin pajalle, alla oli myös n. 30 km), Eli näyttäisi siltä, että autolla pitää ajaa n 30 km ja sitten se hyytyy. Huomenna vaihdetaan sytytysboksi, saas nähdä miten sitten käy.

t: 2571
Eli lämpötilasta johtuva vika. Toivotaan että se sitten on se sytkäkasetti.
Vastaa Viestiin